Požadavky kladené na manažery v 21. století závratně rostou. Souběžně s tím se naprosto mění kritéria na jejich vzdělávání. Standardní programy zaměřené na rozvoj kompetencí už nestačí. Těžiště manažerského vzdělávání se posouvá k osobnostním kvalitám, k rozvoji týmů, ke kreativnímu řešení problémů a řízení projektů. Prioritu mají programy "na klíč" zaručující efektivnost, rychlost a měřitelnost výstupů. Objevují se nové metody tréninků a nové pojmy. Vědí si s tím ve firmách rady?
V současné době se stále častěji setkávám s názorem, že firemní vzdělávání manažerů ztrácí efektivnost, přešlapuje na místě, hledá cestu z krize. Tento názor neslýchám od personalistů. Od nich se naopak dozvídám o propracovaných vzdělávacích programech provázaných s kompetenčními modely, o firemních univerzitách a akademiích, o katalozích specifických rozvojových témat, o systémech výběru kvalitních vzdělávacích firem, o projektech připravujících manažery pro budoucí priority byznysu, o provázanosti se systémy hodnocení ...
Nelichotivé poznámky na adresu efektivity manažerského vzdělávání přicházejí především od vrcholových manažerů a často i od absolventů zmíněných úžasných programů.
JAKÁ JE REALITA
"Topíci" přiznávají, že pečovat o rozvoj manažerů zkrátka patří k dobrému jménu firmy - sami se ale účasti na vzdělávacích akcích úspěšně vyhýbají. Jsou přece tak vytížení! Účastníci si sice pochválí dobrou organizaci, zajímavé téma a zaujatého lektora, ve zpětnovazebním dotazníku ale neopomenou zpochybnit použitelnost ve vlastní praxi - je přece tak jiná! A co kdyby - nedejbože - to po nás někdo opravdu chtěl ?!
Jak je to ve skutečnosti s efektivitou firemního manažerského vzdělávání? Je jen zažitým standardem bez výrazného přínosu pro byznys nebo je jeho dopad jen občas podceněn nebo přehlédnut?
Pokusím se pojmenovat fakta, která stav většinového přístupu k rozvoji manažerů vystihují:
> Kvalita řízení - a tedy kvalita manažerů - je stále více kritickým faktorem v byznysu. Globalizace dramaticky zvýšila dostupnost technologií, know-how i finančního kapitálu. Rozhoduje kapitál intelektuální: invence core-businessových specialistů, chytré strategie a drive manažerů.
> Pět z pěti šéfů a vlastníků firem pociťuje nedostatek manažerů schopných svižně realizovat podnikatelské vize. Nedostatek manažerských kapacit (nejvíce manažerů projektů) je pro rozvoj byznysu limitujícím faktorem.
> Interim management je stále častější praxí. Nákup dočasných služeb "hotového" manažera pro splnění konkrétního zadání je stále lákavější alternativou náboru, adaptace a dlouhodobého rozvoje manažera v trvalém pracovním poměru. Tento tradiční přístup k "opatřování" manažerů vítězí tam, kde je manažer výrazně ukotven v produktových a technologických specificích core-businessu.
> Manažerská populace je vzdělaná. Patnáct let intenzivního proškolování manažerů kdekým v kdečem nás přivedla do situace, kde znalost pravidel a technik řízení (financí, procesů, lidí, projektů ...) je vysoká. "Díky" malé nápaditosti a časté uniformitě kompetenčních modelů tak opravdu máme takřka všechny manažery proškolené v zákaznické orientaci, sociálních schopnostech, pružném přístupu ke změnám, holistickém řízení zdrojů růstu, týmovém duchu.
> Praxe manažerů a způsoby jejich vzdělávání nejsou synchronizované. Nesouhlasím s tvrzením, že vzdělávání není provázáno s praxí. Problém vidím v otázce času - buď je vzdělávání setrvačné a těžkopádně honí bycha, nebo je příliš vizionářské a v praxi tak opravdu málo bezprostředně použitelné.
> Nabídka služeb vzdělávacích společností je tragicky často staromódní. Přes všechny deklarované "in-company trainingy" a "business-based work-shopy" jsou k mání staré kousky v novém hávu: trochu přiohnutá a přebarvená důvěrně známá témata tradičního manažerského vzdělávání. V kombinaci s nezájmem topíků hrát aktivní roli v rozvoji svých podřízených a s bezradným přístupem mnoha personalistů je pak tradiční nabídka cestou ke konvenčním, bezzubým a opravdu neefektivním programům rozvoje manažerů.
VÝZVOU JSOU NOVÉ TRENDY
Jsem přesvědčen, že kvalita a efektivita v rozvoji manažerů je pro HR manažery většiny firem extrémně naléhavou výzvou. Způsobem, jak na tuto výzvu se ctí odpovědět, je především setřesení navyklých šablon a stereotypů. Zkusme proto zformulovat měřítka účelnosti manažerského vzdělávání:
1. Agilita (tj. schopnost aplikovat nové přístupy a postupy v podmínkách konkrétní firmy) je větší ikonou než kompetentnost. Další zdůrazňování kompetencí v manažerském rozvoji je trochu nošením dříví do lesa. Zakopaný pes nebývá ve způsobilosti, ale ve schopnosti, chuti, odvaze a cílevědomosti získané znalosti a dovednosti používat. Tedy v agilitě. Právě její probouzení a akcelerace bude hlavním posláním v koncipování rozvoje manažerů.
2. Rozvoj just in time - ani podle minulosti, ani pro budoucnost. Turbulence v podnikatelském klimatu vyžadují mimořádnou aktuálnost v obsahu manažerského rozvoje. Prolongovat minulou praxi nemá smysl, budoucnost se odhaduje čím dál hůř. Navíc manažeři poměrně rychle mění angažmá. Rozvoj manažerů je tak dobré co nejtěsněji provázat s konkrétními prioritami byznysu v daném roce.
3. Management development jako reality show. V zábavě i rozvoji manažerů ztrácí půvab simulace a tréninky "na sucho". Šťávu má rozvoj schopností v kontextu plnění reálných byznysových cílů. Takový rozvoj manažerů také zřetelně lépe vyhoví principu just in time. Současně umožňuje přispět k dosahování cílů firem. Konkrétně to znamená koncipovat rozvojový program jako podporu žádoucích přístupů v dosahování zcela autentických cílů.
4. Best fit cennější než know-how. Best fit je zbožím podstatně cennějším, než tradiční know-how. Know-how se stává díky informačním technologiím věcí vcelku dostupnou. Pro manažery má v podpoře plnění jejich konkrétních cílů podstatně větší hodnotu benchmark jiné praxe a pomoc v jeho uplatnění v praxi vlastní. Je myslím zcela mimo diskusi, že přinést a pomoci použít best fit nemohou konvenční "lektoři managementu". Nastává čas parťáků ostřílených vlastní manažerskou praxí - nikoliv trenérů, ani dokola se tážících koučů, ani přemoudrých expertů.
5. Individuální podpora a networking. Manažerský rozvoj opustí paradigma výcvikových skupin a vydá se dvěma extrémními směry. Jednak přísně individuální podporou - zmíněnou již výše v principu partnera přinášejícího best fit. Druhou cestou je networking, směřující ke sdílení zajímavých zkušeností s kolegy z branže. Všimli jste si přece, že na každé konferenci je zajímavější tlachat s kolegy v kuloárech než poslouchat řečníky. Manažerský rozvoj by měl platformy pro podobné sdílení zkušeností, ale i provokace - především za hranicemi obvyklých srovnání - standardně přinášet.
6. Nesledovat náklady, investovat. Myšlenka přístupu k prostředkům vynaloženým na rozvoj manažerů jako k investici není nová. Je potřeba ji však dotáhnout - začleňovat prostředky do rozvoje manažerů do rozpočtů konkrétních byznysových projektů - slouží přece dosažení specifických a měřitelných cílů. V této perspektivě se také mnohem snáze vyhodnocuje návratnost peněz do podpory/rozvoje manažerů vložených. Kouzlo nově koncipovaných projektů rozvoje manažerů vidím v respektu k uvedeným šesti principům. Je to totiž kouzlo jasné efektivity, jasné investice do aktuálního byznysu.
Luděk Pfeifer
partner M.- C. Triton
Jonas Ridderstrale: "Většina zaměstnanců dnes neopouští podniky, ale manažery." Efektivně investovat do manažerského rozvoje je hlavní podmínkou konkurence-schopnosti firmy.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist