Gustav Tomek
Věra Vávrová


Pokud jde o zájemce o výuku či jednotlivé přednášky v oboru marketingu, neměli bychom na tom být tak špatně. Posuzováno z hlediska zájmu o marketing, lze říci, že se marketingu u nás daří. Ale jak je to s negativním projevem? Přirozeně se stává věcí všech, tedy i "problémem" méně zasvěcených nebo zcela nezasvěcených. A právě ti se mohou onoho fenoménu chopit a hovořit o něm všude a kdykoliv, tak jako to dokáže takřka celý náš národ v případě fotbalu nebo hokeje, respektive ekonomiky všeobecně.

Marketing je přitom natolik systémovou, komplexní a složitou disciplínou, že i specializovaný odborník na jeho určitou oblast nesmí ztrácet nutné souvislosti.

Požadavky na lektorskou činnost

Dobrý lektor marketingu by měl mít základní znalosti o podnikové ekonomice, tedy nejen znalosti marketingu od jeho zásad, přes analytické metody a po volbu strategií až k nástrojům jeho realizace, ale i schopnost zdokonalovat své znalosti jak díky odborné literatuře, tak pravidelným kontaktem s konkrétní praxí. Také by měl mít předpoklady dělit se o své zkušenosti s ostatními (ať již publikační činností, tak vystupováním na odborných konferencích) a měl by disponovat relevantně ověřenou kompetencí ke své činnosti, především na základě příslušných akreditačních procedur.

Zajištění kompetence lektora

Kompetentním lektorem může být např. odborník, který se výukou marketingu jako celku profesně zabývá na vysoké či odborné střední škole. U těchto pracovníků je zpravidla současně zajištěna jejich široká spolupráce s praxí.

Může to být samozřejmě i absolvent odborné výuky v rámci akreditovaných předmětů a studijních oborů či programů na vysokých školách, stejně tak jako v rámci jiných odborných kurzů. Vždy je však třeba určitým způsobem ověřit a zhodnotit jeho kompetenci, zvlášť jedná-li se o typy výuky, které byly schváleny akreditačními orgány (Český institut pro akreditaci) a které jsou oprávněny udělovat kandidátům plnoprávné certifikáty o absolvování výuky a o úspěšném absolvování závěrečných zkoušek. Příkladem zde může být certifikované vzdělávání CIMA. (První lektoři byli vyškoleni v rámci spolupráce s nizozemským institutem SRM, kdy bylo vyškoleno a certifikováno cca 40 nových lektorů. Dalšími lektory se pak postupně stávali úspěšní absolventi kurzů CIMA-A a CIMA-B).

Systém CIMA

Vzdělávací systém CIMA je nezávislý a oddělený od certifikačního systému. Lektoři ale nejsou zaměstnanci a pracovníci CIMA, působí na základě dohod o provedení práce s jednotlivými akreditovanými instituty nebo na základě svých vlastních živnostenských listů a IČO, musí však splňovat akreditační podmínky CIMA.

O jaké podmínky se jedná:

požadavky na odbornou kvalifikaci (marketing),

požadavky na pedagogickou kvalifikaci,

požadavky na praxi lektora v rámci odbornosti (praxe ve firmě),

požadavky na lektorské působení v praxi,

dohoda s CIMA o možnosti užívání know-how CIMA, dodržování metodiky výuky, dohoda o možnosti užívání značky a loga CIMA,

aktivní účast ve sdružení CIMA - členství,

aktivní práce lektora v oblasti výuky, publikování, práce na projektech CIMA, při seminářích, v klubech CIMA atd.,

doškolování a hodnocení lektorů.

Jak hodnotit lektory

Akreditace lektora má platnost tři roky, po této době je nutné obnovení ve formě re-akreditace. Podmínky pro akreditaci lektorů jsou dány metodickým pokynem CIMA, který je průběžně aktualizován. Lektoři se přitom nijak nepodílejí na systému certifikace CIMA, dostávají pouze zpětnou vazbu ze zkoušek, které oblasti, resp. kvalifikační standardy by se měly více nebo lépe trénovat v kurzech. Konečně hodnocení lektorů je připravováno akreditovanými instituty na základě výstupů získaných od posluchačů kurzů, kde se hodnotí body 1-5:

srozumitelnost poskytovaných informací,

schopnost aktivizace-- způsob vedení výuky,

celková profesionalita lektora.

Všichni lektoři mají za sebou praxi, většina současně působí jako nezávislí konzultanti v oblasti marketingu pro malé i velké firmy. Všichni lektoři si musí průběžně udržovat a zvyšovat kvalifikaci pedagogickou, odbornou i manažerskou.


Gustav Tomek a Věra Vávrová působí na Českém vysokém učení technickém a jsou členy zkušební komise CIMA-A

TM208s51.jpg