Nejsme sólovým hráčem
Považují-li naši vládní představitelé nabídku za prestižní, měli bychom si ujasnit, za jakých podmínek ji přijmout. Je přitom zřejmé, že se nemůžeme rozhodovat zcela samostatně a pouze na bilaterální úrovni. Jsme součástí Severoatlantické aliance a Evropské unie.
Odvolávání se na summit NATO v Rize je nedostačující, v jeho agendě totiž byla otázka americké protiraketové základny jen okrajovou záležitostí. NATO by se k této věci mělo vyslovit explicitně, zvláště má-li být dislokace ve střední Evropě součástí proponovaného protiraketového systému aliance, který je zatím na papíře.
A pak je tu ještě Evropská unie. Také ona se musí vyjádřit, jak dalece je tento záměr konzistentní s evropskou bezpečnostní a obrannou politikou. Nelze si zastírat, že Evropané hodnotí reakce Američanů v posledních letech stále kritičtěji, dochází dokonce k jisté krizi euroatlantických hodnot. Není možné přecházet, že Blízký východ komplikuje transatlantické vztahy, protože USA a Evropa situaci v tomto prostoru hodnotí jinak.
Vychází to ze zjištění, že výsledkem americké blízkovýchodní politiky je zhoršení bezpečnostní situace. Příčinou je silný vliv amerických neokonzervativců po 11. září 2001, což vedlo k přijetí strategie, která se v praxi projevila jako málo účinná a tím i neúspěšná. Američané jsou nyní v této oblasti stejně nepopulární jako Saúdská Arábie. Při schvalování dislokace některého ze segmentů americké protiraketové obrany ve střední Evropě je proto třeba brát v úvahu, jak dalece by mohl narušit naše vztahy se státy v tomto rozbouřeném teritoriu.
Česká republika přitom není dostatečně připravena podobné bezpečnostní strategické procesy řešit. Už jen proto, že jí chybějí strategické dokumenty. Důkazem budiž fakt, že bezpečnostní strategie z let 1999, 2001 a 2003 jsou jen obecné a novější dosud zpracována nebyla.
Jako u každého bezpečnostního strategického rozhodovacího procesu je i v případě základny nutné velmi důkladně zvážit, zda ji potřebujeme a zda si ji náhodou nejsme schopni zajistit sami či v aliančních svazcích. Vzhledem ke globálnímu charakteru bezpečnostních hrozeb není možné je ve většině případů řešit mimo OSN a zvláště EU a NATO. Česká veřejnost není zřejmě připravena přijímat podobná rozhodnutí na bilaterálním základě.

Pozor na apriorní soudy
Na výsledek strategického bezpečnostního rozhodovacího procesu má také podstatný vliv, předcházejí-li odbornému posouzení problematiky apriorní soudy vyslovované bez znalosti problematiky a dostatku informací.
Participaci veřejnosti na rozhodování je proto nutné předem promyslet. A to včetně referenda. Ovšemže je jistější o jakémkoli závěrečném rozhodnutí přesvědčit naši veřejnost tak, aby k referendu nemuselo dojít. S vysokou mírou pravděpodobnosti lze však předvídat, že občané a opozice budou referendum požadovat.
Instituty pro výzkum veřejného mínění budou jistě postoje občanů sledovat. A pokud Jiří Paroubek ustoupí od podpory dislokace radaru, občané k ní budou kritičtější než dosud.

Autor, sociolog, je nestranickým členem zahraniční komise ČSSD

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist