Český ministr zahraničí Karel
Některá média pak přispěchala s výkladem pojmu „magor“. Jedna z definicí zněla, že jde prý o lidi, kteří v jakési omezené tvrdohlavosti či zaslepenosti odmítají reálně vyhodnotit možné dopady svých činů, takže například opakovaně – a zbytečně (neb nemohou dosáhnout toho, co požadují) – blokují hranice a otravují život spoustě ostatních lidí.
Při příležitosti pravidelné vzpomínkové akce na místě bývalého koncentračního tábora v Letech
Je jen škoda, že Schwazenberg a jeho kolegové ve vládě nedokáží takto jasně hovořit i při jiných příležitostech. Tak například polští vůdci Lech a Jaroslav Kaczynští nedávno málem zablokovali summit Evropské unie, protože chtěli pro Polsko stůj co stůj udržet systém hlasování, který Unie schválila před několika lety v Nice. Později se EU ovšem v podobě ústavní smlouvy dohodla, že tento systém změní tak, aby poněkud méně znevýhodňoval velké země na úkor malých, a zejména středně-velkých, a hlavně, aby byl pružnější.
Polská blokáda
Jak známo Euroústava nakonec neprošla ve francouzském a nizozemském referendu, ale schválilo jí 18 z 27 členských zemí EU. Pod dokumentem byl i podpis polského premiéra. I proto se nakonec EU za německého předsednictví rozhodla, že se z ústavy, v tzv. reformní smlouvě, pokusí zachránit to nejdůležitější, včetně nového systému hlasování, který má Unii umožnit, aby fungovala i v sedmadvaceti členech. Tento kompromis podpořilo 26 zemí, které všechny pochopily, oč jde.
Bratři Kaczynští se naopak chovali jako ony militantní skupinky Rakušanů, kteří blokují česko-rakouské hraniční přechody. Ač se jim zbytek Evropy snažil vysvětlit, kde leží shoda, mluvili o „polské pravdě“, ochotě položit životy za systém hlasování výhodný právě jen pro Polsko, a nakonec neváhali urážet Německo s pomocí odkazů na druhou světovou válku. Až když jim bylo jemně naznačeno, že když to nepůjde s Polskem, mohlo by 26 zbývajících zemí začít jednat bez Polska, přistoupili na kompromis.
Ten je ovšem v Polsku vnímán jako porážka, a urážení Německa pokračuje. Co na tom, že dnes má v Německu hlavní slovo už třetí či čtvrtá poválečná generace demokratů, kteří nemají žádný důvod se nechat urážet kvůli válce, jež skončila v roce 1945, a kvůli které se Německo několik desetiletí nejen nepřetržitě kaje, ale i platí.
Není prostě jasné, proč by dnešní Německo mělo coby hlavní přispěvatel do rozpočtu EU pumpovat miliardy do Polska – největšího, neboť nejzaostalejšího příjemce evropských fondů – a souhlasit přitom se systémem hlasování, který Německo na úkor tohoto příjemce výrazně znevýhodňuje.
A není vůbec jasné, proč by se Německo mělo nechat beztrestně urážet od země, která je od nástupu Kaczynských baštou fundamentalismu, jenž má s moderní Evropou asi tolik společného jako některé muslimské země. I proto je obdivuhodný nadhled, který si vůči Kaczynským zachovala německá kancléřka Angela Merkelová. Mohla totiž klidně udělat totéž, co udělal
Jako nevychovanci v exkluzivním klubu
Současné Polsko má prostě štěstí, protože Merkelová evidentně vyznává přesvědčení, že je třeba vážně mluvit i s magory. Polsku nepochybně pomáhá i skutečnost, že EU bohužel nemá k dispozici mechanismus, který by umožnil členství některých zemí suspendovat.
Jisté je, že kdyby se Německo rozhodlo jednat unilaterálně, a prohlásilo například, že dokud se Poláci nezačnou chovat jako Evropané, nepřiteče z německých peněz do Polska už ani euro, a milióny Poláků, kteří pracují v Německu, se vrátí domů, slyšeli bychom mnoho moralizujících odsudků o německém sobectví a zkratovém jednání právě od těch, kteří spolu s Kaczynskými vzývají národní státy. Přitom by taková reakce Německa byla naprosto v souladu s filozofií silného a hrdého národního státu.
Němci ovšem ukázali, že jsou Evropané. Poláci (a bohužel i Češi) si naopak počínali jako nevychovanci, které někdo omylem vpustil do exkluzivního klubu, a oni se okamžitě proderou na pódium, kde členům klubu vysvětlují, že mají prohnilá pravidla, která je nutné změnit ve prospěch nevychovanců a nadále nevychovancům poskytovat tučné kapesné.
Euroskeptici často tvrdí, že největší chyba, které se EU v posledních desetiletích dopustila, byl přílišný tlak na větší integraci v podobě maastrichtských dohod a později evropské ústavní smlouvy. Stejně přesvědčivě ovšem lze argumentovat, že největší chybou bylo, když EU přizvala k jednání o novém institucionálním uspořádání nováčky z evropského východu.
Kdyby o Euroústavě jednala ještě před rozšířením v roce 2004 jen „stará Evropa,“ která by pak dala kandidátům na vybranou, zda se k takto integrovanému společenství chtějí připojit, mohlo být vše jasnější. Pokud by se některé kandidátské země nakonec rozhodly, že raději zůstanou mimo integrovanou Evropu – v území „nikoho“ mezi EU a Ruskem – bylo by to jejich svaté právo. Lze ovšem s notnou dávkou jistoty tvrdit, že by to žádný nováček nakonec neudělal.
Autor je politolog.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist



