Že nacismus je ze samé povahy násilný a krvavý, kdežto komunismus byl prý humanistický a pokrokový, a krveprolití způsobily různé „deformace“ ušlechtilé myšlenky. Že „třídní boj“ je pouze takovou metaforou snahy o spravedlivé uspořádání lidské společnosti.  

 

Báseň Stanislava Kostky Neumanna „Socialistickým ženám“ ze sbírky Rudé zpěvy (1923) je metafor plná, a možná právě proto z ní třídní boj vystupuje plasticky ve své pravé nepřikrášlené podobě: jako krvelačné zlo, jež má přímo potěšení z brutálního násilí, ze střílení, ze zabíjení. Jakoby všechny vznešené ideje o potřebě pokroku, sociální spravedlnosti, budování ráje na zemi sloužily pouze jako záminka, jež má ospravedlnit, legitimizovat podstatu, jíž je obyčejná krvežíznivost.

 

Neumann sice v básni volá „Pryč s feminismem!“, ale po socialistických ženách důrazně žádá proměnu v krvelačné rudé Amazonky, které mají s kvérem v ruce vystřílet vše, co patří do „starého světa“, jenž má takto slavně zhynout. Ale dost řečí. Dejme slovo básníkovi:

 

S. K. Neumann: Socialistickým ženám

Soudružky,
zastavte proudy své výmluvnosti,
zadržte řinčivé výhrůžky!
Házíte hladovým ohlodané kosti,
a revoluce není řečnický výlet:
Učte se střílet!

Pryč s feminismem!
Je žena X a muž je Y,
leč srdcí dvé můž zníti jako jeden zvon,
když s puškou v ruce jde se za cílem.
S manlicherovkou vojandy rudé
ve vratech, oknech, na vozech tramvají –
s těmi to pude
na města šampusů, vesnice keťasů.
Ti, co se chechtají, pak budou kvílet:
Učte se střílet!

Nechtě si lékařské rady!
Je revoluce nejlepší hygiena.
Jen obvazů pro kamarády
ať máte plné kapsy!
Buď každá jak blesk a krvavá fena,
a na psy!
Kulomet bude šílet:
Učte se střílet!

Pryč s akademickou prací
a dolů s kazatelen!
Aut revolučních buďte síla hnací,
by z měšťáka stal se jelen.
Pryč s moralinem, maloměšťačky!
Se sentimentalitou krbu!
Na mračna nesete řehtačky,
ctnost vidíte ve svém hrbu.

Nechtě si tirády proti alkoholu!
Tím nevyprázdníte sklepů.
Až přijde den, tak rozbijeme spolu
všecko, co ničí energii molů
v kožiše panstva.

Zahoďte dětské trumpetky!
Zbytečně piští a kvičí.
Odhoďte sobectví, přijměte důsledky!
Vítězem ten, kdo sebe v díle zničí.

Matky a ženy, dcery a milenky,
na řetěz citečky sladké i bolné!
Spalte své myrty, spalte své pomněnky,
soudružky, buďte volné.

Jen kázeň revoluce chtějte s námi sdílet,
učte se střílet!

 

 

 

„Třídní boj je nahý!“, chce se zvolat na závěr. Všechny doprovodné „ušlechtilé“ ideje o sociální spravedlnosti a zápase s předsudky, jichž je dodnes uvnitř lebek naší i světové inteligence plno, náhle blednou. Sedí totiž na hřbetu rozlícené bestie třídního boje a drží se pěstěnýma ručkama chlupů v jejím kožiše, aby nespadly - některé se tváří vyděšeně, jiným se to dokonce očividně líbí.

 

Skutečnost, že v Neumannově básni dostal třídní boj ženskou podobu, mu rozhodně na kráse nepřidává. Ba naopak. Takhle psát o ženách může snad jen úchyl. Nebyl ten S. K. Neumann nakonec perverzní? Jistěže byl. Protože komunismus je především perverze. Vražedná.

 

 

Autor je politolog.

 

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist