Společnost PricewaterhouseCoopers zkoumala v rámci doprovodného průzkumu spojeného se soutěží Zaměstnavatel roku 2008, čím se liší přístup k benefitům mezi nejoblíbenějšími zaměstnavateli a ostatními společnostmi působícími na českém trhu. Průzkumu se zúčastnilo 129 společností z různých odvětví z celé ČR.
Vítězové soutěže se od ostatních společností neodlišují ani tak výší investice, jako portfoliem nabízených benefitů a zejména jejich zacílením. Mezi výrazné rysy nabízených benefitů patří:
Zapojení zaměstnanců
- Všechny společnosti nabízí tzv. cafeteria systém a zapojují tedy zaměstnance do volby při výběru benefitů.
- Všechny investují do tohoto volitelného systému více, než společnosti do benefitů běžně investují. Z celkové investice do benefitů tvoří částky investované "do rukou“ zaměstnanců na volitelné použití 20-40 %.
- Všechny společnosti nabízejí zaměstnancům své firemní produkty výhodněji a/nebo zajímavé slevy u partnerských společností.
Dlouhodobé benefity a investice do budoucnosti
- Portfolio nabízených benefitů je zacíleno na budoucnost zaměstnanců a zahrnuje například pojištění odpovědnosti, manažerské pojištění nebo úrazové pojištění.
- Tyto společnosti umožňují všem zaměstnancům přístup ke vzdělávání a rozvoji a umožňují jim rozšiřovat znalosti a zkušenosti a zvyšovat tak jejich cenu na trhu práce.
Komunitní myšlení
- Oceněné společnosti vědomě podporují vnímání "značky zaměstnavatele“, jako určité komunity.
- Všechny tyto společnosti nabízí příspěvek/dar při odchodu do důchodu.
- Celkem 83 % z nich umožňuje částečný pracovní úvazek v průběhu i po návratu z rodičovské dovolené.
Katarína Smrčeková, manažerka v oddělení Poradenství pro lidské zdroje PricewaterhouseCoopers ČR, uvedla:
"Přestože se téměř tři čtvrtiny respondentů aktivně zajímají o názory zaměstnanců na nabízené benefity, existují výhody, které se nejeví být správně zacílenou investicí. Příkladem je velmi časté penzijní připojištění. Na trhu totiž můžeme najít i společnosti, v nichž se míra využívání pohybuje pod 25 %. Je takový benefit opravdu správnou investicí?“
Vzhledem k tomu, že stávající generace třicátníků patří mezi silné populační ročníky, získává při budování značky zaměstnavatele na významu také přístup k zaměstnancům-rodičům.
V průběhu rodičovské dovolené:
- 74 % společností umožňuje zaměstnancům práci na částečný úvazek
- 39 % společností umožňuje práci z domova
- 54 % společností udržuje se zaměstnanci pravidelný kontakt
- 42 % společností umožňuje zaměstnancům čerpat některé zaměstnanecké výhody
- 29 % společností umožňuje zaměstnancům využívat školení
Deset nejčastějších zaměstnaneckých výhod u nejoblíbenějších zaměstnavatelů (dle četnosti výskytu):
Příspěvky na odborná školení - 100 % (129 odpovědí)
Mobilní telefony alespoň některým zaměstnancům - 98 % (129 odpovědí)
Příspěvek na jazykový kurz - 98 % (129 odpovědí)
Dovolená 5 týdnů všem zaměstnancům - 93 % (112 odpovědí)
Příspěvek na soft-skills školení - 92 % (128 odpovědí)
Penzijní připojištění - 88 % (129 odpovědí)
Příspěvky na hromadné společenské akce - 84 % (128 odpovědí)
Možnost práce na částečný úvazek po návratu z rodičovské dovolené - 80 % (123 odpovědí)
Občerstvení na pracovišti - 75 % (129 odpovědí)
Možnost práce na částečný úvazek po dobu rodičovské dovolené - 74 % (122 odpovědí)
Poznámky:
1. Benefitový průzkum je zaměřen na poskytování zaměstnaneckých výhod v České
republice. Kromě informací za celý vzorek účastníků také obsahuje údaje pro jednotlivé sektory a kraje České republiky. Účastníci průzkumu jsou rozděleni dle kraje, sektoru, v němž podnikají, a dle velikosti (rozdělení podle počtu zaměstnanců a dle ročních tržeb).
2. Benefitový průzkum připravilo oddělení Poradenství pro lidské zdroje společnosti PricewaterhouseCoopers. Služby tohoto oddělení zahrnují podporu při vysílání českých zaměstnanců na práci do zahraničí a při zaměstnávání zahraničních pracovníků v ČR, návrh, strukturování a zavedení systému odměňování a zaměstnaneckých výhod, zdanění zaměstnanců, personální poradenství při organizačních změnách, strategie v oblasti řízení lidských zdrojů a poradenství při zvyšování efektivity podniku.
Zdroj: PricewaterhouseCoopers
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist