Obchodníci expandují do center měst, kde zakládají menší supermarkety. Současný retail se také přizpůsobuje individuálním potřebám zákazníka. Snaží se s ním navázat bližší vztah a chce tak kompenzovat silnou vazbu českých spotřebitelů na cenu. Obchodníci nabídku doplňují o produkty spojené s novým životním stylem. Nabízet se snaží i služby navíc, které šetří čas.
Marketingová komunikace se u malometrážních prodejen posouvá směrem k osobnímu doporučení, stále více funguje word of mouth. Mezi konzumenty se také začínají prosazovat want-it-all-consumers, kteří chtějí nakupovat moderně, požadují kvalitní zboží za rozumné peníze a "svůj" obchod chtějí mít blízko bydliště.
CONVENIENCE A` LA ČESKO
Prodejny, které vycházejí z životního stylu moderního člověka a nabízejí komplexní sortiment na malé ploše, se dají zařadit k formátu convenience. Základní myšlenka convenience spojuje rychlý a pohodlný nákup se službami navíc. "U nás můžete zaplatit složenku do výše 40 tisíc korun, a to za menší poplatek než u České pošty. Zejména na vesnicích, odkud pošty vymizely, je tato služba velmi ceněná. Na druhou stranu placení složenek přímo v obchodě využívají i zákazníci v centru Prahy, kde je pošta přes ulici. Časová úspora je v dnešní době zkrátka komoditou, na které se dá nejvíce vydělat," říká Jakub Kašpar, marketingový ředitel obchodů Žabka. Samozřejmostí je dobíjení mobilů nebo cash back, novinkou bude nákup do tašky, prodejny v blízkosti škol chtějí školákům nabídnout svačiny.
NENÍ CONVENIENCE JAKO CONVENIENCE
Podle Libora Kytýra, mluvčího společnosti Ahold, ale obchody, které se u nás vydávají za convenience, nejsou convenience prodejnami v pravém slova smyslu. Skutečný convenience prodej se podle něj kromě služeb zaměřuje na zboží k okamžité spotřebě, které si koupíte například po cestě na autobus. Jeho slova potvrzuje i Tomáš Drtina, ředitel společnosti Incoma Research, a dodává, že typickým představitelem convenience prodeje jsou prodejny u čerpacích stanic, kde si můžete dát malé občerstvení a zároveň koupit menší dárek. Důvod, proč "pravé" convenience prodejny chybí, je podle Kytýra v nevyzrálosti českého trhu. "Obchodníci teď řeší hlavně požadavky stávajících zákazníků a zmenšují prodejní plochy. Až tahle doba pomine, bude čas na nové formáty."
Trendy sice přejí maloformátovým obchodům, ale hypermarkety se o své zákazníky bát nemusí. Malé obchody jim totiž podle Libora Kytýra nemůžou konkurovat ani cenami zboží, ani celkovou šíří nabídky.
Oproti českému trhu je polský možná trochu dál. Síť malých prodejen Žabka, patřící investiční společnosti Penta Investments, zde má více než dva tisíce obchodů a navíc se společnost rozhodla vstoupit i na trh s čerstvým zbožím a lahůdkami. Na konci března byla představena nová síť prodejen pod značkou Freshmarket. Letos firma otevře 15 těchto prodejních míst, dalších 50 plánuje na rok 2010, celkem by jich mělo být zhruba tisíc. "Polský maloobchodní trh je stále ve fázi vývoje. Na základě mnoha analýz jsme došli k závěru, že je zde stále prostor pro nový formát obchodů s plochou 250 až 400 metrů čtverečních, zaměřený na náročnější zákazníky, s nabídkou kvalitních čerstvých produktů, které jsou cenově dostupnější než jiné značky na trhu," říká Jacek Roszyk, prezident společnosti Žabka Polska. Freshmarket se svou nabídkou prémiových potravin začlení mezi prodejny s lahůdkami, jako jsou Alma, Bomi a Piotr i Paweł, a supermarkety typu Polomarket, Eko a Chata Polska. "Letos budeme do rozvoje této sítě investovat 40 milionů zlotých (8,7 milionů eur)," dodává Jacek Roszyk s tím, že následkem ekonomického zpomalení bude snazší získat dobré lokality a vyjednat nájemní podmínky.
A co Freshmarket a český trh? Na ten první si asi ještě počkáme. "První Freshmarket byl v Polsku otevřen teprve nedávno. Je přirozené, že potrvá nejméně několik měsíců, abychom prověřili, jestli se nový formát osvědčil. Následně bude možné řešit jeho potenciální expanzi i do České republiky," uzavírá Zdeněk Linhart, generální ředitel Žabky v ČR.
mac
rač
FaktaZákladní parametry Freshmarketu:
> první byl otevřen v posledním březnovém víkendu v polském městě Lešno;
> prodejní plocha kolem 250-400 m2;
> lokalizace v centrech měst, satelitních sídlištích, s dojezdem do 10 minut od bydliště;
> šíře sortimentu od 6 tisíc do 7 tisíc položek;
> zahrnuje i pult s nabídkou hotové kávy, sendvičů a pečiva;
> zaměřuje se na návštěvu zákazníků průměrně 4krát týdně;
> byznys model je postaven na principu franšízy - provozovatel si sám vybírá personál.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist