Zřetelné generační rozdíly tak způsobily změnu stylu spolupráce a komunikace mezi zaměstnanci a zaměstnavatelem. Jaká specifika jsou pro nastupující generaci typická a jak je jimi v praxi ovlivněn vztah zaměstnanec-zaměstnavatel?

Kdo jsou lidé generace Y
Označení jednotlivých generací, které jsou výrazné a specifické svým jednáním a projevem, se dá chronologicky vymezit. První výraznou generací byli tak zvaní Baby boomers, kteří se narodily v poválečné době zhruba mezi lety 1946–1964. Po nich nastupuje, generace převážně západních zemí, generace X – lidé narození od roku 1965 až do roku 1974, přičemž některé prameny tuto dobu prodlužují až do roku 1982, čímž se s následující generací částečně překrývají.
Mladí lidé, označovaní jako generace Y, narození po roce 1976 (respektive 1974), se z pohledu personalistů dělí ještě na další dvě podskupiny. Na ty, co jsou starší 25 let, a tedy blíže generaci X, a na ty mladší. Jako každá generace mají tito lidé svůj specifický způsob života, náhled na něj a z toho plynoucí specifické požadavky, zvláště v přímém srovnání s generací X.
S tím souvisejí i odlišné požadavky, postoje a očekávání při výběru práce a budování kariéry, což potvrzují i výzkumy společnosti Manpower. Zástupci generace Y, jak je vidět ze studie, jsou výrazně ekonomicky aktivní, vyžadují vyšší životní úroveň, cítí větší zodpovědnost za svou sociální jistotu a kladou důraz na osobní uplatnění. Zároveň však, a to je asi největší rozdíl oproti generaci předešlé, se dostává do popředí jejich zájmu i osobní život, zvláště partnerské a rodinné vztahy, tedy přesně to, co bylo v předchozí generaci posunuto na spodní příčky žebříčku hodnot. Nová generace chce stejně tak jako ta předchozí plně využít všech možností, které jim otevřená společnost a svět nabízí, ale nehodlá tomu obětovat svůj osobní život. Na tomto postoji se začínají rýsovat její charakteristiky a potřeby, jako je flexibilní pracovní doba i místo zaměstnání, rozmanité prostředky moderní komunikace a podobně.

Do roku 2025 bude generace Y tvořit převážnou část populace v produktivním věku. Jejich požadavky na pracovní trh mají řadu specifik, na něž se musí zaměstnavatelé včas připravit.

Generace Y v roli zaměstnanců – co chtějí a co nabízejí
Nejvíce charakteristický rys zástupců nastupující generace se dá shrnout do věty: Chtějí vše, a zároveň vše nabízejí, ale… Souhra profesionálního a osobního života je managersky a časově náročná, ale vyjde-li jim zaměstnavatel vstříc, získá loajální, flexibilní zaměstnance, kteří se chtějí rozvíjet a získávat nové zkušenosti. Tato generace dává důraz na dlouhodobý efekt – ať v práci, osobním životě, vzdělání, nebo třeba investicích – a na, a to je důležité zdůraznit, efektivitu využití času i prostředků.
Generace Y si nejvíce cení dlouhodobého vzdělávání s následným získáváním zkušeností z různých oblastí, v nichž jejich firma působí. Rovněž klade důraz na smysluplnost vykonávané práce a na možnost se poradit se zkušenějšími kolegy. Usiluje o vyváženost pracovního a soukromého života, o pracovní prostředí s moderním technickým vybavením a o prostředí umožňující otevřenou komunikaci.
Tyto požadavky jsou částečně kompenzovány následujícími benefity pro zaměstnavatele. K nim patří: ICT vybavenost (což v důsledku přináší nižší náklady zaměstnavatelů na jejich školení) a vysoká efektivita práce při spokojenosti v zaměstnání.

Generace X versus Y
Jaké rozdíly lze najít mezi dvěma po sobě následujícími generacemi? Prvním rozdílem je vztah k financím, který se posléze zákonitě odráží ve všech dalších oblastech. Peníze jsou pro generaci X hodnotou a pro generaci Y prostředkem. Z toho plyne, že starší generace je mnohem méně náchylná na půjčování si peněz – na zadlužování – a mnohem větší důraz klade na udržení si dobrého pracovního místa
Naproti tomu generace Y v mnohem větší míře využívá všech možných hypoték, úvěrů a půjček, mění pracovní místa, jsou-li výhodnější a rovněž vyžaduje zajímavou práci. Změny jsou běžnou součástí jejich života. Co by si zaměstnavatelé měli uvědomit je, že změna nemusí znamenat odchod do jiné firmy, stačí, když bude různorodá a zajímavá pracovní náplň. Stejně tak jako X odkládá Y založení rodiny na později, ale co je rozdílné, ani pak na kariéru nerezignuje a snaží se ji maximálně skloubit s rodinným životem. Z toho vyplývá potřeba alternativních pracovních poměrů, jako jsou částečné úvazky, sdílení místa nebo třeba home office.

Zaměstnavatelé a generace Y
Situace na trhu práce, která je všeobecně charakterizovaná nedostatkem kvalifikovaných pracovních sil, prozatím paradoxně nevedla k tomu, aby zaměstnavatelé při obsazování pracovních pozic začali využívat více faktorů, které jsou spojeny s generací Y.
Jde o potřebu přitáhnout nové pracovníky, o nutnost zaměstnavatele zaujmout potenciální zaměstnance, a tedy přizpůsobit se požadavkům nových pracovníků. Je nutné, aby začali s přepracováváním zavedených postupů v oblasti řízení lidských zdrojů tak, aby generaci Y zaujali, a to na všech úrovních a na odlišných světových trzích. Cíl je přitom jen jeden: zajištění pozitivního dopadu na produktivitu práce, a tedy i zisk.

Zaměřeno na výrobní podniky
Velké problémy ve výrobních podnicích způsobuje fakt, že výroba je pro mladé, tedy generaci Y, nezajímavá. Mají ji spojenou s negativními představami, nevnímají ji jako zdroj stabilních a dobře placených příležitostí.
Zároveň ovšem zaměstnavatelé od dnešních moderních výrobních dělníků očekávají víc než jen manuální zručnost – větší flexibilitu, adaptabilitu na různé typy práce, a tedy i řadu tzv. softskills…. Tedy přesně to, co může nabídnout generace Y – a zároveň to, co tato generace od svého zaměstnání očekává. Vzhledem k tomu, že většina zaměstnavatelů se ještě na novou generaci nepřeorientovala a jejich požadavky se neshodují s generacemi předchozími, je zřejmý velký nedostatek pracovních sil ve výrobě. Ten se netýká pouze českého trhu práce, jde o celosvětový paradox. Zaměstnání generace Y pomůže odbourat tradiční představy o výrobním odvětví jako zaostávající sféře.
Pro řadu výrobních podniků se řízení lidských zdrojů zúžilo na koncové prvky – nábor a stabilizace pracovníků. Společnosti tím pádem zapomínají věnovat dostatečnou pozornost úkolu, který je ve spojitosti s klíčovými zaměstnanci nejdůležitější. Na výchovu a vzdělávání pracovníků, které pomáhá v zajištění růstu, dále rozvíjí silné stránky pracovníků, umožňuje jim zdokonalovat se v tom, co je zajímá, a spojuje je způsobem, který přispívá ke zlepšování pracovních výsledků.

Jaroslava Rezlerová, generální ředitelka Manpower ČR, je absolventkou filozofické fakulty UK, obor český a francouzský jazyk, literatura. Získala titul DESS (francouzská obdoba MBA) na univerzitě v Lille ve Francie a na VŠE Praha. Od poloviny roku 2001 působí jako generální ředitelka Manpower Česká republika. Od října 2007 je zodpovědná i za aktivity Manpower na Slovensku. Je zakládající členkou a v současné viceprezidentkou Asociace poskytovatelů personálních služeb – APPS, sdružující největší personální a pracovní agentury. Asociace se významně podílí na změně legislativy pracovního práva směrem k větší otevřenosti a flexibilitě.

Manpower Inc. je jedna z předních světových společností v oblasti personálních služeb. V České republice se Manpower každý měsíc stará o personální a mzdovou agendu pro 4500 zaměstnanců, které vyhledal a kteří pracují u jeho klientů. V roce 2007, díky své síti 28 poboček, Manpower našel pro 800 klientů 12000 nových spolupracovníků.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist