„Nejhorší je bezpochyby za námi,“ oznámil světu na jaře 1930 americký ministr práce James Davis. Tou dobou na Wall Street panovala atmosféra uvolnění a Jamesův názor nebyl zdaleka ojedinělý. Málokdo tušil, že konec krize má svět ještě daleko před sebou a trhy odsud spadnou o dalších 80 %. Světová ekonomika i dnes s prvními známkami oživení přináší vlnu optimismu. Sílí ale také hlasy skeptiků, kteří vytahují lekce z velkých finančních krizí a zpochybňují udržitelnost oživení. Argumenty zní na první pohled pádně. 

Klíčový problém je: kdo potáhne globální růst, až firmy po celém světě doplní vyprázdněné sklady a vyprchají vládní injekce? Před krizí většina zboží končila v americkém nákupním košíku, který bude delší dobu zatížen splácením dluhů a vysokou nezaměstnaností. Čínská spotřeba je oproti americké zatím zhruba pětinová a už její současný růst je spojen s nebezpečně rychlým bujením úvěrů. Němci zase odkládají bolestné propouštění, kterému se nevyhnou, a jejich konzervativní peněženky pak stěží potáhnou světovou poptávku. Najít záskok za bezedný americký košík je tedy těžké a logika pesimistů vypadá na první pohled neprůstřelně. 

Tábor skeptiků však podceňuje dva faktory. Dnešní krize sice nemá v poválečné éře obdoby, ale to nemají ani reakce centrálních bank a vlád po celém světě. Většinu vládních výdajů máme stále před sebou a začnou vyprchávat až v druhé polovině roku 2010. Vlna skepse tedy přichází příliš brzy. Pesimisté navíc ze svých kalkulací vypouštějí možnost inovací. Přitom inovace by řešily problém, jak v největší světové ekonomice skloubit růst spotřeby se splácením dluhů. V krizi se sice zpravidla osekávají prostředky na výzkum a vývoj, důležitý mentální prostor pro inovace se ale otevírá. 

Podniky se z pohodlně jedoucího vlaku dostaly do víru nejisté budoucnosti, kde se zostřuje konkurence a již se dál nedají snižovat ceny. Nezbývá než dát větší prostor odvážným a kreativním nápadům, které častokrát nebyly v dobrých časech vyslyšeny. Chemický koncern DuPont měl po velké hospodářské krizi skoro polovinu tržeb z výrobků, které před ní nikdo neznal. Google a Oracle jsou také děti krize, se kterými dopředu nikdo nepočítal. Ne každé světlo na konci tunelu tedy musíme dopředu vidět a neřešitelnost nakupených problémů může být i dnes pouze zdánlivá.

Psáno pro týdeník Respekt

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist