Trojice hornorakouských pivovarů spolu s jedním hostinským se rozhodla připravit před letošním mistrovstvím světa ve fotbalu speciální pivo pro fanoušky. Etikety světlého FAN ležáku připomínají dresy jednotlivých fotbalových týmů a mají na sobě příslušnou vlaječku. Představitelé pivovarů své pivo představili na tiskové konferenci. Stejně jako česká se však ani rakouská reprezentace na šampionát neprobojovala.

Pivo pro fanoušky s 4,8 procenta alkoholu připravilo pivovarnické sdružení Bierviertel (v překladu Pivní čtvrť). Spojuje pivovary Schlägl, freistadskou Braucommune a Hofstetten. Čtvrtým členem je hospodský Karl Schiffner, který je mistrem světa v pivním sommeliérství neboli v podávání piva. Podniky sídlí v hornorakouské oblasti Mühlviertel neboli Mlýnská čtvrť, která sousedí s jihem Čech.

"Výroba piva pro nás není žádný obchod, je to skutečná umělecká forma, které se věnujeme s odpovědností a vášní," tvrdí šéf sdružení Peter Krammer. Dodal, že výrobci používají jen místní přísady a suroviny a vycházejí z tradičního řemesla. To vše prý z hornorakouské oblasti Mühlviertel dělá spíš oblast Bierviertel.

Přidává se chmel v dámských punčocháčích

Podle představitelů sdružení potřebuje každé fotbalové mužstvo někoho, kdo je ve správný čas na správném místě a postará se o "rozhodující kop". Takový finální čin prý nechybí ani u jejich piva. Do už kvasícího nápoje se vloží chmel napěchovaný v dámských punčochách. Z něj se pak do pivní masy pomalu uvolňují "chmelové oleje", což dává pivu podle jeho tvůrců "stabilitu a sílu".

Sdružení uvařilo pro fanoušky začátkem března 400 hektolitrů FAN ležáku. Nyní je k dostání ve vybraných obchodech. Prodává se ve speciálních kartonech po 16 třetinkových lahvích. Obal obsahuje i herní plán a 32 etiket ke sbírání. Nechybí v něm ani píšťalka.

Žízeň fotbalových fanoušků se sdružení snažilo uhasit zvláštním pivem už při Euru v roce 2008. Tehdy evropský šampionát pořádala Rakousko společně se Švýcary. Letos ale sdružení použilo novou recepturu. Trojice dolnorakouských pivovarů spolupracuje už deset let. Připravit společný výrobek FAN ležák napadlo šéfy podniků právě u piva. Podle Ewalda Pöschka z freistadského pivovaru je taková kooperace v Rakousku jedinečná.

Sdružení Bierviertel je i na facebooku. Zatím se k jeho přátelům zařadilo 119 lidí.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist