Tragické výsledky Česka (stejně jako Slovenska) na mezinárodní soutěži v Cannes nejsou tak strašné jako fakt, že reklama jako průmysl ztratila v obou těchto zemích hodně ze své síly. Ať chcete či ne, tak si musíme přiznat, že doba, kdy se lidé nadšeně dívali na reklamu, nebo si o ní alespoň vyprávěli, je pryč. A tak je možná čas se podívat na několik důvodů, které dovedly česko-slovenskou reklamu tam, kde je. A připomínám, že právě ztráta oné aury může do značné míry za to, že marketing přestává být v českých firmách považovaný za něco důležitého. Logicky. Když se dnes o něčem nemluví, tak to není z pohledu managementu důležité. V dobách, kdy reklama byla kreativní a vtipná, tak to bylo jednodušší. Agentury sice nenáviděly klienty, kteří říkali, že chtějí mít ještě lepší reklamu než Eurotel, Oskar nebo Kofola, ale málo platné byl to motor, který hnal průmysl dopředu. Dnes tu žádný jasný motor není. A hledat výmluvy v globalizaci a v tom, že jsme moc malý trh, je také liché. Pivovar Bavaria (ze stejně velkého trhu jako bylo Československo) udělal se svými dívkami v šatech nyní na mistrovství světa akci, o které se na marketingové scéně hovoří. Za hloupé výsledky v Cannes však nesou odpovědnost i zadavatelé reklamy. Když nejsou ochotní nebo schopní nic prosadit a riskovat, tak nemají na svých místech co dělat. Sami pod sebou si řežou větev a je logické, že jim centrály/vedení krátí rozpočty a pravomoci. Další z bodů, který může za bídné výsledky, je vzdělání a namyšlenost. Zaprvé je dobré si přiznat, že doba devadesátých let a samouků je pryč. Každé řemeslo vyžaduje určitý objem znalostí, a ne všechny se dají dohnat za běhu. A jak jinak než namyšleností pak lze vysvětlit, že třeba na Forum Media dorazí tak málo lidí z agentur a tak moc lidí od zadavatelů? Odpověď je snadná – iluze řady lidí z reklamy, že všechno již znají a vědí. Posledním bodem je spokojení se s průměrem. Ano, stejně špatně jako Česko a Slovensko dopadla i celá řada dalších zemí z ex východní Evropy. Jenomže, no a? A tak můžeme jen doufat, že se to jednou zlepší. Ale bez práce to nepůjde.

A na závěr ukázka britské reklamy, která potěší všechny, co mají rádi Wallace&Gromita.