Právě skončené mistrovství světa ve fotbale mělo být marketingovou událostí roku. Tak si to maloval nejen pořadatel – mezinárodní fotbalová asociace FIFA, ale i hlavní sponzoři této akce. A tak ještě před zahájením obě strany kde mohly, tak svorně slibovaly pestrou plejádu aktivit, které podpoří sílu jejich značek na jedné straně a přísné restrikce vůči všem nekalým aktivitám konkurenčních značek na straně druhé. Jenomže sliby chyby. Díky tomu všemu však máme několik poučení, která nejsou k zahození. To první zní: nová média jsou prima, ale klasická média jsou přeci jen lepší. Právě ona totiž stála za úspěchem Nike, které se podařilo (podle prvních výsledků výzkumů publikovaných v časopise Marketing Week) porazit oficiálního sponzora Adidas v kolonce „kdo byl podle vás partnerem proběhlého MS ve fotbale“. Dalším vítězem je pak značka MasterCard, kterou uvedla necelá třetina respondentů jako dalšího hlavního partnera (37% pak správně uvedlo Visu). Druhé poučení zní: počítat s klasickými ambush taktikami a přijmout fakt, že pro řadu zadavatelů je lákavější být v pozici provokatéra než oficiálního partnera. A to především proto, že je snadné porazit někoho, kdo spoléhá jen na klasická média a podcení touhu lidí bavit se. A protest proti značkám je svým způsobem zábavou. To FIFA dokázala ve svém zuřivém a jistě i spravedlivém boji proti pivovaru Bavaria.
Jeho akce s dívkami v šatech se stala v marketingové komunitě doslova hitem a nutno říci, že bez „pomoci“ FIFA by celá akce neměla zdaleka takovou publicitu, jako po jejích opakovaných zásazích (oficiálním „pivním“ partnerem je Budweiser). A pak je tu ještě pár značek. Třeba Coca-Cola a její konzistentní komunikace směrem ke spotřebitelům. Dlouhodobě se totiž prezentuje jako partner nejen fotbalu, ale sportu jako takového, takže je těžké její pozici jen tak napadnout. A pak tu jsou ještě značky Hyundai a Kia. Ty tuto příležitost vzaly ve stylu staré Asie – konzervativně a bez velkého nápadu. Bez ohledu na to, kdo je mistrem světa, je jedna věc jasná – lidi z marketingu na MS poznali v praxi, jak nebezpečný je ad hoc sponzoring.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist