Jednou z oblíbených metod v krizové komunikaci je kus s názvem Přiznej a vyvázni. V praxi ho většina z nás také používá. Třeba v případě, že se vrátíme z večírku později než obvykle a s větší mírou alkoholu v krvi. Partnerovi pak obvykle přiznáme opilost a omluvíme ji setkáním s kamarádem z dětství. Co na tom, že kamarád byl ve skutečnosti kamarádka, kavárna byla hotelem... Stejnou strategii nyní zvolil i Metrostav, když operativně s patřičnou dávkou kajícnosti a upřímnosti přiznal, že jedním z důvodů propadu mohlo být i „lidské selhání“. Pokud se nyní radujete, že konkrétní viník bude brzy znám, asi vás zklamu. Metrostav si vytvořil ve zprávě dostatek prostoru pro další změnu, která ukáže, že žádná lidská selhání (přece jen by to mohlo naznačovat, že je ve firmě nepořádek) nebyla hlavním důvodem. Tím najisto nakonec bude selhání nějaké té techniky. Kombinace Přiznej a vyvázni spolu s druhou technikou Chaos zaručí elegantní únik z problému. Příslušné události nebo trestné činy v technice Chaos označíte jako neuvěřitelně komplikované a pravdu ve své podstatě za definitivně nepoznatelnou. Pokud se vám to povede a získáte trochu času, bude to v pohodě. Média se většinou unaví, postupně zprávy o události přestanou být zajímavé a nakonec skončí jen malou notickou na nejméně sledovaných zpravodajských serverch v levém spodním rohu monitoru. Důkazem budiž věta ze zprávy pro investora: „Podle interního šetření, které bylo do této chvíle realizováno, jsou celkem tři možné příčiny havárie či jejich vzájemná kombinace.“
Pokud by snad někdo proti této interpretaci Metrostavu protestoval, tak si můžeme být jistí, že dojde na metodu Zpochybni motivy (kritikům ve skutečnosti nejde o nalezení pravdy, ale pouze sledují partikulární politické cíle nebo svůj hmotný prospěch) anebo na variantu Pověst (názory oponentů jsou jen nepodložené dohady, protože naše zpráva říká...).
Suma sumárum prostě musíme uznat, že Metrostav je společnost, která má své jisté a svou moc dává značně zpupně na vědomí. Co by ji asi stálo, kdyby ve své tiskové zprávě poděkovali všem, kteří jí pomáhali zachránit zasypaného bagristu? Co by se asi muselo stát, aby se Metrostav omluvil všem, kterým tato událost zkomplikovala život? A kolik slušnosti by muselo přitéct do Metrostavu, aby tato firma vyjádřila lítost nad tím, co se stalo, i když za to třeba nemůže? Vypadá to všechno jako maličkost, ale právě toto dělí moderní firmy od těch, které se jen tak tváří. Je to škoda. Při tom rozpočtu, jenž má Metrostav k dispozici, by si mohl najmout někoho, kdo by za něj alespoň tento dojem vytvářel, když už toho sám není schopen.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist