Je až zarážející, kolik racionálně uvažujících lidí z marketingu se nechalo v době krize nachytat na trik, který dostal název brandovaný marketing. Tedy na různé zaručené značkové recepty komunikačních a dalších agentur, jež zadavatelům reklamy zaručovaly a dodnes na oko zajišťují nejen rychlý nástup, ale i dlouhodobý a hlavně garantovaný účinek. Ten, kdo by si myslel, že by lidé z reklamy měli být vůči podobným technikám imunní, protože je přece sami velmi důvěrně znají, se plete. Odhadované ztráty, které díky podobnému nekompetentnímu rozhodování firmám vznikají, se totiž odhadují na zhruba dvacet procent a nyní pozor – údajně rostou hlavně v době krize.
Kdyby nešlo o tak velké peníze, jež jsou vyhozené do vzduchu, tak by jejich pojmenování mohlo být i vtipné. Zkušení manažeři z komunikačních a auditorských agentur jim totiž přiřadili jméno childrenfriendly marketers. Souhlasím s tím, že ten název je pejorativní a hloupý. Nicméně celkem přesně vystihuje skupinu manažerů, kteří mají malé zkušenosti s reálným prodejem nebo marketingem, ale o to větší zapálení pro věc. Já osobně se nemohu ubránit dojmu, že tato skupina se ve východním bloku rekrutuje do značné míry z tzv. babysitters marketing manažerů, ze kterých „rostla“ většina soudných lidí na přelomu tisíciletí (pro připomenutí – byla to taková ta skupina manažerů a manažerek, kteří nastoupili na pozici v globálních firmách s jedinou erudicí – dobrou angličtinou plnou žargonu z prodejen pizzy či z péče o děti).
Myslel jsem na to znova, když jsme připravovali program pro Forum Media a hledali přitom to správné pojmenování. Název druhého dne zní Aktivace spotřebitelů a většina bloků se na této konferenci bude věnovat jediné věci – jak přimět zákazníka k nákupu, k akci. Zcela stranou zůstanou šarlatánské metody, protože o své zkušenosti se s vámi podělí například ředitel mlékárenské společnosti Müller Václav Naiman nebo ředitel marketingu Škoda Auto Roman Meliška. A minimálně tato dvě jména by vám měla dokázat, že dobrý marketing a hlavně dobré prodeje se dají dělat i bez šarlatánství.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist