Samotný hokej totiž v dnešní době fanouškům nestačí. Aby přišli na stadion, musí pro to mít dobrý důvod, protože konkurence, jak strávit volný čas, je především ve větších městech obrovská. V řadě klubů to už pochopili a začali proto vyvíjet aktivity, které ještě nedávno byly k vidění pouze v zahraničí.

Víc fanoušků, víc peněz

Jak se práce s fanoušky vyplácí, je dobře vidět třeba na příkladu pražské Sparty. Tam od mistrovské sezony 2005/06 vzrostla průměrná návštěva na jedno utkání základní části o více než 33 % na loňských 6525 diváků na zápas, což v konečném zúčtování může znamenat navýšení zisku z prodaných vstupenek o více než pět milionů korun na sezonu.

Velkým dílem tomu klub vděčí právě podpoře prodeje, jenž šel v posledních letech prudce nahoru. "Marketingu a péči o fanoušky se věnujeme dlouhodobě a klademe na to velký důraz. Vedlejší práce pro fanoušky je pro nás strašně důležitá, protože Sparta už není jenom hokej, ale i zábava," říká zástupce marketingového oddělení Holešovických Radek Papáček, který s celým týmem při vymýšlení nových akcí čerpá inspiraci i z NHL.

Sparta loni upoutala pozornost třeba svou kampaní "Jsme Sparta", při které na Pražany z billboardů a tramvají shlíželi hráči a fanoušci klubu, podporou dárcovství krve nebo dalšími charitativními akcemi. Na nadcházející sezonu přitom chystá další novinky - nového maskota a show při nástupu na led. "Když budeme atraktivní pro fanoušky, stoupne naše cena i pro sponzory," uvažuje Papáček.

Pozadu ale nezůstávají ani ostatní kluby. Husarský kousek se povedl Liberci, který na počátku října ve své aréně přivítá historický zápas s týmem z NHL. V posledních letech na sebe Tygři poutají pozornost tzv. "White outem", tedy akcí, při které dostane každý fanoušek ke vstupence bílé tričko a ručník na mávání. Výsledkem je velmi efektní podívaná a samozřejmě spokojení fanoušci. Náklady na takovou akci přitom podle viceprezidenta klubu Lukáše Přindy dosahují milionu korun. "Minimálně v Liberci nabídka sportů v posledních letech dramaticky roste a kluby nyní tvrdě bojují o přízeň fanoušků. Jejich důvěru si tak musí zasloužit a pomoci jim k tomu mohou nejen hokejové výkony, ale i propagace či zábava a služby při utkáních," říká Přinda.

Jeho podřízení každoročně vyrážejí na inspekční cesty, například na fotbalová utkání, ze kterých se klub snaží přenést ty nejlepší nápady do extraligové praxe.

Ne všude se daří

Situace ale není všude stejná. Velmi zásadní problém by měli řešit na Slavii, která sice hraje v nejlepší hale v Česku, ale přesto lidi na hokej do O2 Areny moc nechodí. Vyšší průměrnou návštěvnost si klub drží jenom díky občasným nájezdům hostujících fandů.

Slavia je přitom nejúspěšnější klub poslední dekády. Plán, jak přilákat nové fanoušky na stadion, přitom v Edenu nemají. "Slavia prostě nemá tolik fanoušků. Je nereálné se bavit o sedmi osmi tisících jako průměrné návštěvnosti," myslí si marketingový manažer Jan Kratochvíl. Slavia přitom měla jedinečnou šanci fanoušky udržet poté, co chodili na hvězdy během výluky NHL a na novou halu i kostku.

Hokej musí být zábava. Motto, že "lidé na dobrý hokej vždycky přijdou", už v konkurenci dalších aktivit nestačí a často ani nefunguje. "Když se rozhodujete, jestli půjdete na hokejovou Slavii, nebo třeba do kina, hraje právě marketing klíčovou roli," říká expert z oboru Jakub Dlouhý, podle kterého vede cesta ke zlepšení komunikace klubu s fanoušky přes internet a zejména mezi mladými hojně využívané sociální sítě.