Obě nejsilnější mediální uskupení váhají překvapivě dlouho se zveřejněním nových odhadů investic do nákupu reklamního prostoru v médiích pro příští rok. Přitom jde celkem jednoznačně o jeden z nejjistějších údajů o tom, jak se bude vyvíjet nemalá část ekonomiky, protože odhady obou mediálních uskupení vycházejí z predikce reklamních výdajů od zadavatelů, kteří zase vycházejí z očekávaných prodejů. A tak řada ředitelů mediálních domů a reklamních agentur začíná mít obavy, zda jejich opatrná podzimní euforie byla opravdu namístě.
Důvody, proč zadavatelé odkládají rozhodnutí o výši svých investic, přitom nejsou nikterak tajné. Jde o celkem jasnou obavu, co se stane s ochotou spotřebitelů nakupovat v momentě, kdy přijdou o část svých příjmů. Obava je to vcelku oprávněná, protože nižší spotřeba vede logicky i k nižší výrobě a ta zase ... Zkrátka uzavřený kruh. Tato vize je rozhodně důvodem, proč řada ředitelů mediálních domů v poslední době má asi hodně špatné spaní. Zatímco dvouletý propad příjmů zatím česká mediální scéna přežila víceméně bez úhony, tak jakékoliv prodloužení této agónie je již hodně riskantní. Ostatně zájem o letošní konferenci Forum Media ze strany zadavatelů (hlavní téma je spojené s otázkou, jak přimět zákazníky aby nakupovali) svědčí o tom, že jsme téma trefili opravdu dobře. Jako by stranou pozornosti najednou stála všechna ta módní témata posledních let. Ostatně určité obavy z budoucího vývoje byly cítit i z ředitelů největších mediálních agentur, kteří se poprvé sejdou společně v jednom bloku na Forum Media (panel - Vývoj investic do reklamy v roce 2011). Uvedený uzavřený okruh se však netýká jen médií. Škrty v marketingových rozpočtech, ke kterým dochází v posledních letech, se dotýkají totiž všech, kteří mají co dočinění s marketingovou komunikací. Jedním ze zajímavých fenoménů z tohoto pohledu je i nově vyostřený souboj ve firmách mezi obchodním a marketingovým oddělením. Tato nenápadná tenze, kterou nechce nikdo z marketingu tahat moc na veřejnost, je však stejně patrná v reklamních kampaních. S výjimkou pár roztančených spotů totiž všechny ostatní říkají jediné - nakup!
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist