Jeden z nejzajímavějších šťouchů v současné hře o budoucnost marketingu a značky Škoda Auto vůbec udělal celkem nedávno šéf koncernu Volkswagen Martin Winterkorn, který prohlásil: "Nemůžeme přece nabízet fabii s lepší palubní deskou, než má VW polo". A jedním dechem také doplnil, že z dlouhodobého pohledu je nepřípustné, aby značka Škoda kanibalizovala VW. Proto je podle jeho názoru nutné, aby tato značka začala omezovat dodávanou výbavu. A upřímně řečeno, je to hezký pokus, ale tak jednoduše věci prostě nefungují. Tajemstvím dnešních rostoucích značek je totiž to, že za sebou mají obrovskou a téměř neporazitelnou váhu ledoborce budujícího opravdovou hodnotu pro zákazníky a váhu, která stojí na dobrém obchodním modelu. Narušit tuto rovnováhu sice jde, ale je to lehce sebevražedné. Nikde totiž není psáno, že se zákazníci automaticky přesunou k jiné vaší značce. Především proto, že jak svého času řekl šéf Barclays Bank - je iluze si myslet, že na světě jsou dva druhy spotřebitelů - ti, kteří hledají hodnotu za peníze a ti, kteří se rádi nechávají okrást.
Způsob řešení problému, který zvolil šéf VW, ve skutečnosti ukazuje něco zcela jiného. Třeba velký problém v marketingu a managementu této značky, která není schopná se vyrovnat s tím, že hodnota značek je dnes definována již jinak než před několika desítkami let. A za druhé, že trh s automobily se již delší dobu kvalitativně výrazně vyrovnává, a tak stejně důležité jako racionální argumenty jsou dnes i ty emocionální. Ostatně jako první si toho již před více než 20 lety všiml marketingový guru Ted Lewitt. Ale je tu ještě jedna rovina. Překvapivě otevřený útok provedl šéf VW v době, kdy podle našich informací probíhá v Mladé Boleslavi skrytá válka mezi německým a českým managementem této značky. Nevím, zda touto cestou nechtěl jen šéf koncernu podpořit jednu ze stran tohoto souboje. Jedna věc je však jistá. Nepřímo připomněl všem zájemcům o VW to, že jiná značka z tohoto koncernu je levnější a navíc kvalitnější alternativou k jedné z jejích vlajkových lodí.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist