K poměrně nepříjemným průvodním jevům současné hospitality & gastronomy personalistiky patří trvalá zvýšená fluktuace zaměstnanců. Mít stabilní, loajální, výkonný tým, který je dlouhodobě adaptován na dané pracovní prostředí, má výsledky a spoluvytváří tak pozitivní tvůrčí atmosféru, je často nedostupným snem. Zvýšená fluktuace navíc částečně neguje i jinak dobře míněné metody směřující ke zvýšení efektivity práce, mechanismy problémových analýz a ostatních postupů majících za cíl bezpečné proplutí nebezpečnými úskalími zvanými "lidský faktor".
Motivace a fluktuace jsou spojené nádoby, když motivace vázne, kvalitní zaměstnanci se ztrácejí jak pára nad hrncem v hotelové kuchyni. Pochopitelně nejsilnější motivací bývají peníze, v těsném závěsu pak následují mezilidské vztahy na pracovišti a pocit spravedlivého zacházení ze strany zaměstnavatele a přímých nadřízených. Právě peníze jsou však v dnešní složité době poznamenané následky cenové války hotelů na pozadí doznívající krize opravdovým problémem. Na druhou stranu je nutné přiznat, že v mezích ovlivnitelnosti indikujeme necelých 65 % důvodů vedoucích zaměstnance k výpovědi. Zbývajících více než 35 % (a to rozhodně není málo) připadá na osobní důvody, konkurenční pracovní nabídky, které jsou zcela mimo akceptovatelné rámce stávajícího zaměstnavatele, či jiné, těžko definovatelné, nicméně zaměstnavatelem neovlivnitelné motivy.
VTÁHNĚTE ZAMĚSTNANCE DO DĚJE
Zvýšená fluktuace je jevem negativním a jako u každého negativního jevu je nejlépe předcházet jeho vzniku účinnou prevencí. Kromě zmiňované finanční motivace je potřebné zaměřit pozornost na informace a komunikaci. Nejedná se o žádné bezvýznamné klišé - vtáhnutí vlastních zaměstnanců do aktuálního děje, vytvoření pocitu sounáležitosti se společností, vytvoření dojmu sociálních jistot i pocitu jisté jedinečnosti v soukolí hotelového provozu vyváží bohatě i nejednu stokorunu či tisícikorunu na výplatní pásce.
Cesta vedoucí k udržení kvalitních zaměstnanců není jednoduchá, avšak potlačení rostoucích fluktuačních trendů se vyplácí. V porovnání se západní Evropou opět trochu pokulháváme. Na druhou stranu je pravda, že zcela nulová fluktuace by mohla přinést firmě i určité ustrnutí a příchod nových zaměstnanců vytváří přirozenou šanci na nové neotřelé pohledy i pozitivní oživení.
Petr Běhounek
marketing & media manager,
Dream Job hospitality & gastronomy
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist