Existují samozřejmě rozdíly v interpretaci chování a výrazu, které jsou dány příslušností k různým kulturám. Tam je třeba si dát obzvláštní pozor - a většinou si to uvědomujeme. Zde však nabízíme několik praktických tipů pro "každodenní" použití.

UVOLNĚTE SVALY V OBLIČEJI

Pokud je člověk o samotě a soustředěně na ně-čem duševně pracuje, obvykle jsou jeho obličejové svaly v napětí. Pokud ale komunikujete s lidmi z očí do očí, je třeba svaly v obličeji uvolnit. Budete pak působit mnohem přístupněji a snadněji budete navazovat kontakty. Uvolňování obličejových svalů můžete nejlépe nacvičit před zrcadlem.

POZVĚTE SI KOLEGU NA INSPEKCI

Požádejte důvěryhodného a všímavého kolegu, aby se zúčastnil porady, kterou vedete, a sledoval vaše držení těla, gestikulaci a výrazové projevy vaší tváře. Zvláště aktuální to je na poradě, kde se vedou intenzívni diskuze. Kolega by vám měl poté říci, jak jste působili: zda jste vypadali znuděně nebo podrážděně, zda jste seděli zhrouceni ve svém křesle nebo zda jste se dívali z okna ven a co všechno by bylo třeba na vašem mimoslovním projevu zlepšit.

Pokud například výraz vaší tváře je strohý, drsný či kritický, vyzařují z vás iritující signály a působí takto na účastníky porady. Pamatujte stále na to, že lidé naslouchají nejen vaším slovům, ale také vnímají vaši řeč těla. Slova mohou klamat, mimoslovní poselství je však většinou pravdivé.

ZACHOVEJTE KLID

V některých kulturách, například ve skandinávské nebo v kultuře amerických indiánů, nejvyšší náčelník mluví velmi málo, často se k důležitým otázkám vyjadřuje až jako poslední. Vedoucí osobnosti podnikatelských organizací mohou povzbuzovat podřízené, aby mluvili nejdřív oni a vyjadřovali se upřímně a otevřeně. Šéf může krátce vstoupit do komunikace, když chce něco podstatného dodat či položit otázku. Není radno zvyšovat hlas. Ve vzrušených debatách získá pozornost nejspíše klidný hlas plný důvěry, odvahy a sebejistoty. Nic nevyzařuje sílu a energii tak mocně, jako když dokážete udržet své emoce pod kontrolou v situaci, kdy všichni ostatní vzrušeně gestikulují a křičí jeden na druhého.

Není to ale tak, že by vedoucí nesměl dávat najevo svoje emoce. Pokud je v sázce vážná věc, je vhodné dát najevo určité emoce, a to nejen slovy. Lídr je oprávněn komunikovat s určitou autoritativností a energií, je-li třeba ozřejmit naléhavost a význam dané záležitosti. Například pokud tým neplní úkoly ve stanovených termínech, přestože má k dispozici všechny potřebné zdroje a nástroje, důrazná komunikace s určitým emočním nábojem je zcela na místě. Takto projevené emoce slouží dobrému účelu - mají soustředit pozornost celého týmu na aktuální priority. Všechno je ovšem třeba dělat s lidskou citlivostí a taktně.

ÚKOL PŘEDEVŠÍM, LIDÉ NEUSTÁLE

Často vídáme manažery nebo špičkové odborníky, kteří jsou tak soustředění na to, co říkají nebo dělají, že zapomínají na ten nejjednodušší způsob, jak si naklonit své posluchače či spolupracovníky. Stačí pozdravit a usmát se. Lidé vás vnímají. Spousta věcí najednou může být daleko snáze řešitelných. Na jedné z internetových diskusí se k podobné zkušenosti doznal i bývalý voják. Jako velitel byl považován za tvrdého a nepřístupného: na podřízené nemluvil víc, než bylo nutné, tvářil se chladně - než mu došel význam hesla, které mu vtloukali do hlavy na akademii: Mission first, people always.

 

Podle www.educity.cz, výtah -pn-