Za pravdu budeme považovat nezkreslené poznání nebo měření názorů, postojů nebo chování lidí či firem, jejich motivace apod. podle toho, co je cílem výzkumu. Přitom toto poznání je obvykle zatíženo větší či menší chybou. Podívejme se na to, kde chyby či problémy s pravdou nebo pravdivostí vznikají.
Pro zjednodušení vynecháme případy, kde nepravdu vytváří výzkumník nebo uživatel výsledků, ať již úmyslně nebo neúmyslně. I takových případů je totiž dost, od chybné koncepce výzkumu, špatných indikátorů přes mylnou interpretaci po vědomé falšování nebo záměrnou dezinterpretaci. (Asi jako když jistá politická strana v inzerátech opakovaně tvrdila, že "objektivní" výzkumy jí dávají 13 % hlasů, kdežto ty zaplacené necelých 5 %. Přitom si myslím, že museli vědět, že lžou.)
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.



