Otázky se týkaly především příkladů skutečných situací a reakcí na ně, ale také možnosti školení v oblasti etikety, které zaměstnavatelé poskytují svým zaměstnancům. Dotazník jsem rozdala a rozeslala více než 330 lidem z různých hotelů po celé republice, celkem se jich vyplněných vrátilo 122, z toho 19 z tříhvězdičkových, 52 ze čtyřhvězdičkových a 51 z pětihvězdičkových hotelů. Z celkového počtu respondentů bylo 77 žen a 45 mužů. Více než třetina celkových odpovědí pochází od zaměstnanců ze středního managementu, stejný počet odpovědí pochází od řadových zaměstnanců a 11 respondentů pracuje v top managementu.
VZDĚLÁVÁNÍ JE ZÁKLADEM ÚSPĚCHU
Při vyhodnocení dotazníku mě překvapilo, jak malému počtu z dotazovaných, byť i v luxusních hotelech, zaměstnavatel nabízí školení etikety. Z průzkumu dále vyplývá, že školení etikety zaměstnancům umožňují převážně pětihvězdičkové hotely. I přes to, že někteří odpověděli, že jim zaměstnavatel školení nabízí a jsou si tak vždy jistí svou znalostí etikety, dokázali na některé otázky odpovědět zcela chybně. Např. tři respondenti z pětihvězdičkových hotelů na otázku č. 6 zvolili odpověď c). Tato odpověď, byť jen u tří respondentů, mě zarazila, neboť zaměstnanci luxusních hotelů by povědomí o základních pravidlech etikety mít měli.
Zajímavý je i výsledek na dotaz, jakou formu komunikace při své práci využívají nejvíce. E-mailovou korespondenci zvolili zaměstnanci třía pětihvězdičkových hotelů, zaměstnanci čtyřhvězdičkových ji řadí až na druhé místo po osobním a telefonním kontaktu. Na dotaz, zdali si myslí, že je správné při e-mailové korespondenci používat smajlíky nebo zkratky (akronymy), odpovědělo 20 z celkového počtu dotázaných, že je správné tyto doplňky komunikace používat. Respondenti ze všech dotazovaných tříd hotelů pociťují největší kulturní rozdíly u arabských zemí a u Asie. Jeden respondent dokonce napsal, že nepociťuje kulturní rozdíly u žádné národnosti, ale že záleží na konkrétní osobě. Odpovědi u ostatních otázek nebyly překvapující a respondenti odpovídali přiměřeně ke třídě hotelu, ve kterém pracují.
VYZKOUŠEJTE SI SAMI
1. Jdete s klientem do hotelové restaurace na oběd za účelem budoucí spolupráce, on si objedná polévku, musíte si ji dát také, i když na ni chuť nemáte?
a) Ano, objednám si ji také.
b) Omluvím se a objednám si poté až hlavní jídlo.
2. Na pracovním obědě s klientem host konzumuje hlavní jídlo velice pomalu, budete na něj v tuto chvíli čekat?
a) Ano, budu jíst pomaleji, abychom dojedli stejně.
b) Ne, nezáleží na tom.
3. Jak ukončíte jednání, když si klient chce povídat o soukromých záležitostech a zdržuje vás tím od další schůzky?
a) Nechám ho povídat, je přece nezdvořilé ho přerušovat.
b) Snažím se jinými způsoby rozhovor ukončit a doufám, že čekající klient bude mít pochopení.
4. Bavíte se s japonským hostem, který má mimo jiné velice pěkný diář, budete se ostýchat mu ho pochválit?
a) Pochválím mu ho.
b) Raději si to budu pouze myslet.
5. Jste-li v situaci, kdy vám zvoní telefon (neznámý volající), ale vy před sebou máte hosta, který evidentně spěchá a potřebuje od vás pomoci. Jak se zachováte?
a) Požádám hosta přede mnou o chvilku strpení a zvednu telefon.
b) Telefon nechám zvonit, pokud to bylo důležité, volající zavolá znovu, a věnuji se znepokojenému hostovi.
6. Představujete-li navzájem dva stejně staré lidi - ženu a muže, koho prvního představíte?
a) Muži představím ženu.
b) Ženě představím muže.
c) Vzhledem k tomu, že jsou stejně staří, záleží na výši dosaženého vzdělání.
Správné odpovědi:
1b, 2a, 3b, 4b, 5b, 6b
Kateřina Metličková
studentka 3. ročníku Vysoké školy hotelové v Praze 8
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist