Je to vhodný způsob, jak podpořit své obchodní cíle a lépe se přizpůsobit měnícím se požadavkům na podnikání. V době finanční krize se však firmy snaží při vysílání do zahraničních poboček snižovat náklady spojené s pobytem zaměstnance v cizí zemi. Ukázkovým příkladem je využívání ekonomické třídy v letecké dopravě - ta je preferována již v 56 % programů mezinárodní mobility zaměstnanců.
Průzkumu Global Assignment Policies and Practices se zúčastnilo 503 respondentů ze společností, jež mají centrálu v USA (305 respondentů), Evropě (156) a oblasti Asie a Pacifiku (42).
STÁŽ JAKO SOUČÁST FIREMNÍ STRATEGIE
Mezinárodní mobilita zaměstnanců neboli vysílání pracovníků na zahraniční stáže je dlouhodobou součástí strategií řízení lidských zdrojů v předních světových firmách. Téměř polovina účastníků průzkumu (49 %) tyto programy realizuje již déle než 10 let, 11 % dokonce přes 30 let. V posledních dvou letech však přibylo dalších devět procent společností, jež své zaměstnance do těchto programů zapojují.
"Potěšující je, že v poslední době své zaměstnance do zahraničí vysílají i ryze české firmy. Vedle gigantů typu ČEZ jsou to často také menší firmy zaměřené např. na informační a komunikační technologie," říká Jana Bartyzalová, Partner společnosti KPMG Česká republika, a dodává: "Zdaleka však nejde o cesty, kdy "český Honza" vyrazí na zkušenou do světa. Mezinárodní mobilita je součástí podnikatelské strategie, která má v první řadě přinést profit firmě. Do zahraničí tak vyjíždějí ti nejlepší a nejperspektivnější, aby zde svými schopnostmi přispěli k rozvoji lokálních poboček."
CO STÁŽ OBNÁŠÍ
Nejčastěji tráví zaměstnanci na stáži 2 až 3 roky - takováto délka pobytu je běžná u 52 % firem. 17 % společností nabízí stáže kratší a 19 % naopak delší. Obvyklé maximum je přitom 5 let.
S vycestováním zaměstnance do zahraničí je spojena náročná agenda - například zajištění dopravy, ubytování v místě pobytu, jazykové kurzy, vzdělání pro děti zaměstnance nebo třeba školení zaměřená na kulturní rozdíly. Nezanedbatelná je i administrativa právní a daňová. To je také důvodem, že 47 % firem řeší alespoň část této agendy subdodavatelsky.
Téměř všechny firmy zajišťují dětem vyslaných pracovníků základní a střední vzdělání, předškolní péči však jen 45 % společností. Většina firem (78 %) zajišťuje jazykové kurzy pro své pracovníky, 42 % pak i pro jejich rodiny. Školení, které zaměstnancům pomůže překonat kulturní rozdíly, standardně poskytuje 54 % firem, celým rodinám tuto službu nabízí 37 % společností.
PÉČE JE NUTNÁ I PO NÁVRATU
Dlouhá příprava předchází jak vyslání zaměstnance do zahraničí, tak i jeho návratu. Většina firem plánuje a připravuje podmínky pro návrat svého pracovníka domů více než tři měsíce dopředu, některé i déle. Na druhou stranu 20 % společností se na návrat zaměstnance nepřipravuje vůbec nebo jen jeden měsíc předem. To může být důvodem, proč 5-10 % zaměstnanců do roka po návratu ze zahraniční stáže ze své domovské pobočky odchází. Nejčastěji proto, že jim nebyla nabídnuta adekvátní pozice či dostali lepší nabídku z konkurenční firmy.
Zaměstnavatel by si měl být rizika odchodu zaměstnance po návratu ze stáže vědom a měl by se mu snažit předcházet. Je třeba nejen stáž umožnit, ale také těm, kdo ji absolvují, nabídnout dostatečně motivující pracovní prostředí a pozici i po návratu.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist