Pokud se vás výše uvedené řádky, jako potenciálního zaměstnavatele nebo jako budoucího zaměstnance, nějakým způsobem dotkly, hned vás vyvedeme z omylu. Pod slovem příjemný vzhled se u seriózní společnosti rozhodně nejedná o míry světových modelek, jakými jsou 90-60-90, a pod pojmem příjemné vystupování nehledejte žádné nekalé dvojsmysly. Příjemný vzhled, stejně jako chování nebo vystupování, zahrnuje několik praktických pouček, jež jsou pro někoho naprostou samozřejmostí a pro někoho jsou buď lehce, nebo na hony vzdálené. Vžijte se do role provozovatele hotelu, který má veškeré zařízení jako ze škatulky, jen personál vypadá unaveně, neupraveně a v ústech zcela viditelně a vehementně převaluje žvýkačku, a slovo ochota a vlídný úsměv zná možná ze slovníku cizích slov. Naproti tomu ne příliš dokonalý podnik, ale definujme dokonalost, může své nedostatky, třeba v podobě chybějícího portýra a pokojové služby, hravě dohnat ochotným a milým personálem.
INSPIRACI HLEDEJTE U ŘETĚZCŮ
Pro někoho zdánlivé maličkosti mají do nejmenších detailů podchycené mezinárodní hotelové řetězce, jež každého nově příchozího zaměstnance nejen vyškolí, ale rovněž ho nebo ji obdarují Příručkou pro nové zaměstnance. A v této příručce začínající nová posila firmy objeví nejen historii společnosti, ve které čerstvě působí, ale také standardy, jež se věnují tématu odívání a úpravě zevnějšku. Uniformovaní pracovníci to mají zpravidla jednodušší než ti neuniformovaní. Uniforma nejenže zcela nenásilnou formou informuje hosta o tom, pro které oddělení daný zaměstnanec pracuje, zpravidla bývá také sladěna s interiérem či konceptem hotelu nebo restaurace.
Neuniformovaní pracovníci zase musí být oblečeni v souladu s konkrétní firemní kulturou tak, aby to odpovídalo jejich pracovnímu zařazení. Některé hotelové společnosti jsou benevolentnější, jiné mají naprosto striktní pravidla, jež zahrnují předepsanou délku sukně a zákaz odhalování určitých partií, jakými jsou záda či ramena. Pokud má například žena tetování na noze, na místě, které by bylo při nošení sukně v pracovní době viditelné, musí taková žena v pracovní době nosit kalhoty. Obuv by měla odpovídat schváleným bezpečnostním předpisům a mít pracovně profesionální vzhled.
Omezení platí i v oblasti nošení nejrůznějších šperků. K uniformě nesmí být připnutý žádný šperk. Pracovnice by v pracovní době měly zapomenout na velké prsteny, dlouhé visací náušnice či nevkusné a masivní náramky. U pracovníků mužského pohlaví je pak nošení náušnice doslova tabu.
Manuály mezinárodních hotelových řetězců se také věnují i samotným úpravám zevnějšku. Tyto pokyny například zahrnují u mužů délku vlasů a úpravu vousů. U žen tyto standardy berou v potaz barvení vlasů, kdy je nepřípustné, aby žena měla ve velké míře odrostlou barvu. Make-up je sporný. Zatímco v jedné hotelové společnosti budou po zaměstnankyních úseku recepce požadovat střídmé líčení, jež odpovídá přirozenému vzhledu, v té druhé budou během pracovní doby, u těch samých zaměstnankyň, požadovat až večerní líčení, které je v souladu s celkovým konceptem hotelu, jehož filozofií je, aby byl personál ženského pohlaví na recepci výrazný a nikoliv unylý.
PŘÍJEMNÉ VYSTUPOVÁNÍ
Pod pojmem příjemné vystupování se skrývá celá řada dovedností, které mají ale zaměstnanci špičkových provozů tzv. v malíčku. Jedná se nejen o zvládání stresových situací a křičících zákazníků, kdy je nutné, aby konkrétní zaměstnanec zvládl celou situaci naprosto bez emocí a s úsměvem. Tento přístup se vyžaduje zejména v hotelech vyšší kategorie, kdy zaměstnanci pracující v první linii musí dát ve většině případů hostovi za pravdu. Příjemný vzhled spolu s příjemným chováním, to jsou čáry a kouzla úspěšnosti nejednoho hotelového provozu.
Markéta Lidinská
s použitím zahraničních materiálů
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist