Centralizace má zabránit duplicitě nákupních činností, zajistit větší objemy a tak i příznivější ceny, umožnit efektivnější řízení zásob, snížit dopravní náklady, lépe rozvíjet „nákupní schopnosti“ specializovaného personálu, posílit jednotnost nakupovaného materiálu či podpořit vztahy s dodavateli.

Tyto přínosy mohou být v řadě oblastí reálné. K nevýhodám metody centrálního nakupování patří naopak vstupní investice spojené s tvorbou této funkce, zpoždění v dodávkách z centralizovaného skladu (ke kterým dochází zejména u drobnějších položek či v situacích, kdy části firmy jsou od sebe značně vzdáleny), nemožnost rychlého řešení naléhavých nákupů od lokálních dodavatelů, zpomalení výměny defektních nákupů apod. Metoda svou povahou většinou není příliš vhodná pro menší firmy, ve velkých organizacích však naopak vede k tvorbě rozsáhlých a obtížně řiditelných nákupních oddělení, zvýšené byrokracii apod. Sporná je někdy i schopnost nakupovat laciněji, zvláště tehdy, vyžaduje-li levnější nákup rychlé rozhodnutí.

Nedostatky metody se však projevují především tam, kde správný nákup vyžaduje dobrou odbornou znalost. Příkladem je nákup kvalifikovaných služeb, například vzdělávání nebo poradenství. Hlavním důvodem je, že nákup těchto služeb vyžaduje řešení připravená odběrateli na míru. Jejich předpokladem je možnost dodavatele seznámit se s potřebami organizace a přizpůsobit navrhované řešení jeho potřebám.

K posuzování vhodnosti kvalifikovaných služeb ani poskytování potřebných informací jejich dodavatelům nejsou útvary
centrálního nakupování profesně uzpůsobeny. Povaze těchto služeb většinou příliš nerozumějí a poskytování informací potřebných pro jejich optimální navržení se často brání, mnohdy s odkazem na to, že podobné informace by musely v rámci výběrového řízení poskytovat i dalším potenciálním dodavatelům. Schopnost dodavatele klást otázky potřebné k navržení vhodných služeb je však důležitou součástí jeho kvalifikace i zájmu, a nákupčí by je proto neměli odmítat. 

Neschopností posoudit kvalitu navrhovaných služeb i neochotou komunikovat o jejich konkrétní podobě, odpovídající specifickým potřebným odběratele, tak útvary centrálního nákupu svým organizacím při nákupu kvalifikovaných služeb škodí. Jejich schopnost získat levnější řešení je sporná, jisté však je, že nekvalitní nebo nevhodné dodavatelské řešení je pro organizace drahé při jakékoli ceně.