V České populaci už je pouhých 6 % obyvatel, kteří nemají zkušenost s nakupováním po internetu. Naproti tomu alespoň jednou za týden si nákupem on-line zpestří život bezmála 14 % lidí.
O nákupní chování v prostředí internetu se zajímal výzkum agentury GfK mezi tisícovkou respondentů ve věku 15-65 let. Pokud se podíváme na frekvenci nákupů přes internet, lidé tento způsob volí nejčastěji jednou za měsíc či méně (přes 40 % dotázaných). Nicméně, z hlediska věku nejčastěji nakupují mladší ročníky od 20 do 29 let, a to často i několikrát do měsíce. Jsou to především lidé s nejvyšším vzděláním, svobodní i zadaní, bez výraznějšího regionálního rozdílu (výjimkou je Praha). Nejvyšší frekvenci nákupů mají osoby podnikající, studenti a ženy na mateřské dovolené. U těchto zákaznických skupin dosahuje příjem domácnosti průměrné republikové výše.
Na celé čáře vítězí nákup elektroniky a oblečení (35-40 %), poté kosmetika a audio/video nosiče a knihy (20 %). Pořízení dovolené a finančních služeb osciluje kolem 10 % a nejnižší zájem vykazuje stále nepříliš používaný nákup potravin (7 %). Elektroniku si takto pořizuje více než polovina mužů, ženy zase preferují nákup oblečení (40 %).
Toto ale významně klesá s rostoucím věkem, kdy nejvíce uvedené komodity kupují mladí lidé ve věku 15-29 let, ženy ale zůstávají nákupu oblečení věrné i v pozdějším věku. Napříč všemi kategoriemi zboží dominuje Praha, následovaná moravskými regiony a až poté regiony z Čech. Nejvíce si elektroniku pořizují podnikatelé a studenti, oblečení pak ženy na mateřské dovolené, studenti a řídící pracovníci (manažeři).
Největší ochotu pořídit si v budoucnu věci on-line vyjadřují lidé opět u elektroniky (56 %), oblečení (45 %) a knih/audio/video (39 %). Následují je s 34 % kosmetika a pořízení dovolené. Nejméně lidé plánují pořízení finančních služeb a potravin (17 %). Pokud se ale podíváme na rozdíl mezi současným stavem a budoucí ochotou k nákupu, je na prvním místě dovolená a knihy/audio/video, následované elektronikou, kosmetikou a oblečením.
Prakticky většina lidí pořizuje nákupy přes specializované e-shopy (80 %) a jen necelá polovina využívá on-line aplikace kamenného obchodu (48 %). Důležitou roli zde hraje věk zákazníka, kdy právě s rostoucím věkem klesá ochota nakupovat přes aplikaci kamenného obchodu. Tento trend je patrný i u plánovaného využití obou prodejních kanálů do budoucna, kde se ale zvyšuje příklon k využití aplikací kamenných obchodů (na 65 %).
Platba je u nákupu on-line ještě stále realizovaná především hotovostí při předání zboží (62 %) či přímým bankovním převodem ze svého účtu na účet prodejce (56 %). Zákazníci však začínají více používat nové modernější metody platby, kdy již čtvrtina z nich používá i platbu kartou on-line, následovanou speciálními platebními systémy (např. PayU, PayPal či PaySec). Nejméně používanou je platba kartou při převzetí, což využívá jen desetina všech zákazníků.
U nejběžnějších forem platby nehraje věk, pohlaví a velikost sídla zásadní roli, nicméně u moderních plateb tyto parametry výrazně snižují jejich použití (nové metody placení využívají spíše mladší muži, s vyšším vzděláním a z větších měst).
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist