Omezit podvody na důvěřivých zákaznících se stále více snaží Energetický regulační úřad. Před dvěma měsíci proto vydal etický kodex obchodníka. Přidala se k němu ale jen třetina dodavatelů elektřiny a plynu a největší hříšníci na seznamu podpisů stále chybí.

"Nebyla bych zatím skeptická, je léto a materiál je poměrně nový," říká mluvčí ERÚ Eva Jelínková. Podle ní má kodex především zkultivovat podnikatelské prostředí v oblasti prodeje energií. Určuje přípustné chování prodejců, nastavení smluv, postupů a lhůt při vypovězení smlouvy a podobně, což může být pro zákazníka vodítkem.

Loni dramaticky narostl počet změn dodavatele a s tím i počet stížností na praktiky některých obchodníků. Jen v letošním roce obdržel regulátor podle Jelínkové okolo tří tisíc stížností, ne všechny se ale týkají podvodných praktik. Část z nich jsou i stížnosti na formální pochybení.

Byly ale i případy, kdy se obchodníci vydávali za zástupce stávajících dodavatelů nebo státních úřadů, uváděli špatné údaje, nebo dokonce falšovali podpisy na smlouvách. I tyto praktiky se snaží kodex vymýtit.

Zatím ho ale z celkových 54 firem na trhu podepsalo jen 18. Z těch velkých například E.ON či RWE. Chybí ale ČEZ či největší nové firmy - Bohemia Energy, Centropol či České energetické centrum.

Někteří z nich podepsání dokumentu plánují v nejbližší době, jiní zůstávají opatrní. Kodex totiž není právně závazný a v nejhorším případě může být firma ze seznamu vyškrtnuta. "Zatím iniciativu ERÚ analyzujeme a vyhodnocujeme," říká mluvčí ČEZ Jan Beneš. "Chceme také počkat, jací obchodníci se ke kodexu přihlásí, aby nešlo o formální záležitost," dodává.

Zájem o kodex je jen malý

"V jeho nynější podobě na kodex přistupovat nebudeme," říká obchodní ředitel Centropolu Lukáš Pokrupa s tím, že si nechce nechat mluvit například do toho, jak se má uzavírat smlouva. I když se podle něj jedná o krok správným směrem, ERÚ nemá právo zasahovat do obchodních podmínek jednotlivých firem. Podle Pokrupy má navíc firma již od roku 2010 kodex vlastní.

Nejvíce stížností se v minulosti snášelo na firmu České energetické centrum. "K etickému kodexu jsme se zatím nepřidali, ale plánujeme to k prvnímu září," říká ředitel společnosti René Grebeň. "To prodlení je otázkou spíše technických a formálních úprav, například na našich smlouvách," říká. Podobně argumentuje i Bohemia Energy.

Stížnosti na obchodníky podle Grebeně radikálně klesají i bez kodexu. České energetické centrum ale svá pochybení popíralo i v minulosti. Hospodářské noviny přitom přinesly kopii manuálu, podle kterého byli jejich obchodníci přímo či nepřímo naváděni, aby zákazníky při podpisu smlouvy mátli. Některé důvěřivé zákazníky pletl i název, který si České energetické centrum, ale i jiní prodejci zvolili. Navozuje totiž podobu s firmou ČEZ či například Energetickým regulačním úřadem.

Maloobchodní trh s plynem a elektřinou stále zažívá malou revoluci. Jen minulý rok svého dodavatele změnilo více než 800 tisíc zákazníků. U plynu se přitom počet změn prakticky zečtyřnásobil na 360 tisíc změn. A trend pokračuje - jen za prvních sedm měsíců letošního roku vzrostl počet změn u elektřiny o 10 procent na téměř 298 tisíc.

Situaci a boj přiostřil i fakt, že dva velcí hráči, ČEZ a RWE, začali dodávat i plyn, respektive elektřinu. ČEZ za dva roky působení na maloobchodním trhu s plynem získal přes 315 tisíc zákazníků a je tak trochu paradoxně největším alternativním dodavatelem plynu v Česku.

A nové firmy hlásí i rekordní tržby, Centropolu loni vzrostly až dvojnásobně na 4,5 miliardy korun. Stal se díky tomu největším alternativním dodavatelem elektřiny na trhu.

 

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist