Superlevné povinné ručení definitivně končí. Na pojišťovny si dohlédla Česká národní banka a utnula tzv. otevřené flotily. V nich mohou smlouvy, které jsou primárně určené pro firmy, získat i jednotlivci.
Nabídky na extrémně levné povinné ručení se dají sehnat hlavně na internetu. Zprostředkovatelé seskupují desítky lidí, kteří si chtějí zařídit povinné ručení do flotil, a vytvářejí tak velké skupiny, díky kterým můžou výrazně snížit cenu. Ta může být i jen na polovině klasického povinného ručení.
Jenže nízká cena je jedinou výhodou. Smlouvu, za kterou jsou skryté desítky aut, totiž sjednává s pojišťovnou jedna osoba. V případě problému pak nemůže člověk sám jednat rovnou s pojišťovnou.
Po České kanceláři pojistitelů (ČKP) vystoupila proti otevřeným flotilám i Česká národní banka.
"Klient neměl své pojištění 100procentně pod kontrolou, někdy byl přepojištěn k jiné pojišťovně, aniž by o tuto změnu sám žádal, veškerá komunikace musela být vedena vždy prostřednictvím makléřské společnosti (pojistníka), což někdy i banální věci, jako je nová zelená karta, velmi komplikovalo," vysvětluje Eva Svobodová z pojišťovny Uniqa, která již tyto smlouvy nenabízí.
Další výraznou nevýhodou je fakt, že si člověk v otevřené flotile nemůže vyjíždět bonusy pro další pojištění. "Vlastník vozidla není pojistníkem, tudíž nemá v pojištění práva, ale i povinnosti dané pojistníkovi zákonem. S ohledem na to, že není pojistníkem si například nevyjíždí rozhodnou dobu pro bonus," vysvětluje Milan Káňa z pojišťovny Kooperativa. Především velké pojišťovny otevřené flotily kritizují a postupně je ukončují, nebo je ani nenabízely.
Každé dvanácté auto v Česku nemá povinné ručení. Hodnota nepojištěných škod přitom roste - čtěte ZDE
Až několik tisíc korun ročně přeplácejí řidiči zbytečně na havarijním pojištění - čtěte ZDE
Ostře proti této praktice vystoupila už v polovině roku Česká kancelář pojistitelů. "Otevřená flotila je dílem jakéhosi všelidového všeumělství, která s pojistně-technickým chápáním flotily rizik nemá nic společného. ČKP se k otevřeným flotilám staví dlouhodobě negativně, protože není jasné, zda je vše v souladu se všemi zákony, zejména při práci se systémem bonus-malus," říká Jakub Hradec z vedení ČKP.
Odhady, kolik lidí je v otevřených flotilách, se liší a pohybují mezi několika desítkami tisíc až po dvě stě tisíc řidičů. "Není jednoduché se k číslům dostat, protože jsou dokonce využívány různé triky pro zamaskování skutečnosti, že jde o otevřenou flotilu," říká k tomu Hradec.
ČNB se stávající praxe nezamlouvá a nedávno tak rozeslala tuzemským pojišťovnám dopis, ve kterém de facto tyto praktiky zakazuje. "V případě otevřených flotil mají pojišťovny převážně nedostatečně nastaveny mechanismy pro rozpoznávání a vyhodnocování rizikového profilu klienta při jeho přijetí do pojištění, pojišťovny zejména nezkoumají předchozí škodní průběh klienta," píše se v dopise.
Jednotlivé pojišťovny tak nyní postupně tento druh smluv ukončují. "Věříme, že nebudou názor orgánu dohledu ignorovat. Vývoj toto naše očekávání potvrzuje," dodává Hradec a potvrzují to i zástupci jednotlivých společností.
"Aktuálně žádná nová vozidla v rámci tzv. otevřených flotil do pojištění v České podnikatelské pojišťovně nevstupují. Skupinových pojistných smluv evidujeme několik desítek s počtem v řádu tisíců vozidel," uvedla Renata Čapková z České podnikatelské pojišťovny.
Současné smlouvy budou postupně uzavřeny a pojišťovny výměnou nabídnou klasické pojistné smlouvy. Ty samozřejmě budou ale dražší, především i kvůli tomu, že řidiči z flotil se nemohou prokázat bonusem za jízdu bez nehod.
Vedle toho například pojišťovna Slavia ještě tento druh smluv do konce roku nabízí. "Od ledna 2013 budeme respektovat nová pravidla ČNB, uzavření tohoto typu smluv už u nás nebude možné," uvedl Aleš Povr z pojišťovny Slavia.
Jak zjistit, jestli nejde o otevřenou flotilu?
Do otevřené flotily se mohl snadno dostat každý, koho zlákala nízká cena a nepročetl si detailně smlouvu. V případě, že si není jistý, může dohledat ve smlouvě, zda je uveden jako smluvní partner pro pojišťovnu pouze prostředník, tedy prodejce, servis nebo internetový srovnávač, nikoliv majitel vozu sám.
Pokud budete chtít takovou pojistnou smlouvu vypovědět, nemůžete ani to udělat sami. Smlouvu s pojišťovnou může vypovědět podle zákona pouze ten, kdo ji uzavřel, tedy společnost, která vám ji prodala.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist