Některé banky vydávající karty přišly na to, jak si díky takzvaným prémiovým kartám navýšit příjmy z poplatků za transakce těmito kartami a přitom se stát pro klienty zajímavými (díky kartě s bonusy).  

Snaží se tak odlišit své nabídky služeb pro významné klienty, což se odráží v nárůstu počtu vydaných prémiových karet. Zatím jsou na tom bity zase jen banky, a to ty, které mají terminály u obchodníků.

Pro představu, prémiovou se označuje ta, která zákazníkovi/klientovi nabízí doprovodný systém benefitů (slevy na nákupy u některých obchodníků, vrácení 1 až 3 % částky z nákupu buď na penzijní připojištění, nebo rovnou na účet, pojištění atp.).

K těmto kartám se totiž váže vyšší mezibankovní poplatek za transakci, takzvaný interchange fee, který nyní hradí banka obchodníka, kterému jej pak zpětně účtuje.

 | Předplatné HN+ je zcela bez reklam.
 | Předplatné HN+ je zcela bez reklam.

Jak na dotaz IHNED.CZ uvedly banky nabízející obchodníkům platební terminály (UniCredit bank, Raiffeisenbank, Komerční banka, ČSOB a Česká spořitelna), počty v ČR vydaných prémiových karet i objemy transakcí z nich mírně rostou.

Dopady na hospodaření bank (respektive byznys bank v tomto odvětví) zatím sice nejsou významné, situace by se však mohla nepříjemně změnit, a to jak pro banky, tak obchodníky i spotřebitele.

Zatím je však třeba zvážit podíl těchto karet na celkovém karetním obratu, který je nyní podle Petra Plocka z UniCredit bank spíše zanedbatelný.

Sirus Zafar z Komerční banky rovněž uklidňuje, že výrazné navýšení počtu prémiových karet v ČR ovlivní jen cenovou politiku přijímání karet pro prémiové produkty.

Tato změna by se však v žádném případě neměla dotknout cen za placení běžnými kartami.

O co vlastně jde?

Tímto chováním se snižuje prostor k manévrování kolem výše vlastní marže a poplatku, který obchodníkovi za transakci na terminálu účtují. Jak dlouho tato situace může vydržet, než jim tento prostor dojde a poplatek za terminál obchodníkovi upraví?

Jak IHNED.CZ dříve informoval, v současné době se na půdě Sdružení pro bankovní karty mezi bankami a společnostmi, které stanovují výši poplatků za karetní transakce (MasterCard, VISA Europe), vymýšlí, jak přesvědčit malé obchodníky, aby se nebáli a pořídili si platební terminál.

Zatím mírně se zvyšující počet vydaných prémiových karet na trhu však v extrémním případě černého scénáře může ohrozit snahy dostat co nejvíce terminálů do malých prodejen. Vyšší počet prémiových karet povede k vyššímu počtu těchto dražších transakcí, což způsobí zvýšení nákladovosti akceptace.

A jelikož si banky na své zisky patrně sáhnout nenechají, v úvahu v tomto černém scénáři tedy přichází jedině naúčtování vyššího poplatku obchodníkovi. Ten může vyšší náklady akceptovat (a zahrnout je do cen svého zboží, tedy zdražit), nebo přistoupit k surchargingu (poplatek účtovat zákazníkovi přímo při platbě) nebo tyto platební karty prostě nepřijímat.

Oslovili jsme tedy pětici bank, které v ČR terminály nabízejí, a zeptali se:

1 - Jaké byznys schéma je pro vás "nejvhodnější" pro zatraktivnění platebních terminálů pro malé obchodníky?

2 - Pozná dnes nějak obchodník, kterou kartou u něj zákazník platil? (Tedy použil-li klient pouze "čipově" debetní kartu s poplatkem 1,0 % či 1,1 %, nebo kartu prémiovou s poplatkem až 1,6 či 1,8 %)

3 - Jak vnímáte surcharging na českém trhu?

Česká spořitelna
Raiffeisenbank
ČSOB
UniCredit bank
Komerční banka

1 - Pro všechny naše obchodní partnery nastavujeme výši poplatku v procentuální výši. Obchodní partneři tak mají stejné podmínky pro jakoukoliv výši provedené platby, což je atraktivní i pro malé obchodníky.

2 - Obchodník bez problémů pozná brand platební karty – a to z vizuálů, se kterými jsou seznámeni při školení, nebo z účtenky, kterou jim vytiskne platební terminál. Ze stejných důvodů také obchodník pozná bezkontaktní platební kartu od čipové. Výši poplatku pro obchodníka platební terminál nezobrazuje, je však něj velice snadno odvoditelná z typu platební karty, kterou uživatel použil.

3 - Surcharging zatím není na českém trhu masivně využíván, nicméně je v současné době přímo povolen zákonem (o platebním styku, §77), takže banky nemohou mít podrobný přehled o tom, kteří obchodní partneři surchargingu využívají. Jedná se tedy o předpoklad vytvořený na základě toho, že nemáme žádné dotazy/stížnosti na surcharging od uživatelů platebních karet.
Obchodní partner je navíc povinen upozornit uživatele karty o surchargingu před tím, než využije služby/vybere si zboží, aby tak měl uživatel platební karty možnost rozhodnout se, zda transakci provede nebo ne.

Je na zvážení každé banky, jak svou prémiovou kartu nastaví a kolika klientům ji bude nabízet. Jak upozornila Raiffeisenbank, některé banky bohužel tyto prémiové karty nabízejí i masovým klientům, což částečně degraduje jejich exkluzivní charakter.

Při pohledu na celou věc z jiného úhlu vyvstává další fakt, který je potřeba zmínit. Pokud by tyto mezibankovní poplatky za platby kartami byly příliš nízké (nebo nebyly vůbec), dost možná by nebylo z čeho financovat vývoj nových platebních technologií, aplikací a jiných zlepšení. 

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist