Je tomu asi měsíc a půl, co česká kultura přišla o jednoho ze svých významných představitelů. Filip Topol, vůdčí osobnost kapely Psí vojáci a undergroundu 70. a 80. let, zemřel den předtím, co měla být pokřtěna jeho kniha Jako pes. Nakladatelství Revolver Revue vydalo tři povídky z poloviny 80. let, oficiálně dosud nepublikované.
Sám Topol na tyto rané práce téměř dočista zapomněl a se smíchem je nazýval svou šokovou terapií. Jeho přítel Viktor Karlík je objevil víceméně náhodou. Právě jeho ilustracemi jsou pak texty obohaceny – jedná se o společné kavárenské účtenky, které velmi případně dokreslují ladění celé knihy.
Svazek konkrétně obsahuje povídky Na zdraví, Den a noc a Jako pes. Poslední z nich Topol kdysi vydal vlastním nákladem. A co že nám nabízejí? Jak alespoň částečné znalce Psích vojáků nepřekvapí, hlavní motivy zde tvoří hudba, alkohol, vztahy ke světu i k ženám, vše v prožitcích úzkostného protagonisty, v kterém můžeme lehko spatřit samotného autora.
Nutno však podotknout, že už v těchto poměrně velkých slovech se nachází drobné rozpory. Obsahem sice odpovídají pravdě, tedy vskutku, povídky zobrazují tápání mladého člověka, který miluje hudbu a má problémy s alkoholem, ovšem co se týče navozené atmosféry a formálního zpracování, dojem je poněkud vlažný.
Řečeno přesněji, bez obalu a s veškerou úctou: umělecké kvality se, ač ne tak úplně vzdáleně, nepřibližují těm v hudebním projevu. Ze skladeb Psích vojáků jsme zvyklí (a to i z těch z dob autorova mládí, kdy psal tyto povídky), že každé slovo sedí, řeže, škrábe, rve a kouše – zkrátka, že vše působí jak má, že jsme přiraženi k židli a vtaženi do jednoho velkého reje.
V tomto případě však „jenom“ napjatě čekáme, co přijde dál, znovu navnazováni povedeným postřehem hledáme opravdové sousto. Obraty nás chytí, ovšem neudrží. Texty nemají dostatečně pevnou strukturu, nemají oporu samy v sobě natolik, aby dokázaly udržet i čtenáře. Po přečtení v nás zůstává neurčitý pocit, pocit, že nám něco – ač zajímavě, tak jen – proklouzlo mezi prsty.
S jistou dávkou nadsázky se dá říci, že tímto svým rysem povídky velmi věrohodně zachycují obraz samotného autora – ať už z raného koncertního běsnění, či z let pozdějších, už znatelně postižených nemocí: slabost, citlivost, rozháranost. Vypadá to, že Topol nechal do povídek příliš proniknout vlastní osobnost, neudržel si dostatečný odstup.
Ovšem pouhá kritika rozhodně není na místě. Všechny tři povídky mají své kvality a jsou zajímavé nejen samotným autorem či datem vydání.
"Dobrý den, já jsem Abstraktno"
Jak už bylo naznačeno, texty v nás probouzejí především zvědavost. Že měl totiž Filip Topol literární talent, je znát, a zjišťujeme to velmi sympatickým způsobem. Výrazná je především schopnost zpředmětňovat a personifikovat abstraktní skutečnosti, v tomto případě emocionální stavy.
V povídce Den a noc například autor neřekne, že „XY byl v depresi.“ - řekne, že jej Deprese spolu s Potřebou (myšlena potřeba na alkohol) chytá za ruku a vede ulicí. S vypitými skleničkami přichází Opatrnost a Potřeba ustupuje do pozadí.
Zobrazovaná skutečnost tak dostává mnohem komplexnější charakter. Ve zhuštěném a zároveň přirozeném a čtenářsky přístupném prostoru je plasticky zachyceno spektrum jemných aspektů, tolik vlastních psychickým stavům.
Na jiném místě je popisována situace, kdy protagonista potká svého přítele, o kterém si myslí, že s ním byl předešlého večera na víně, přičemž se jednalo o rum. Rozčarování z tohoto omylu je popisováno jako deformace přítelových slov – ta následně padají na chodník a náš hrdina je musí rychle sebrat, aby si o něm kolemjdoucí náhodou nemysleli něco špatného.
Do třetice je zajímavý moment v povídce Na zdraví, kdy je hlavní hrdina pohroužen do poslechu oblíbené hudby – Mozarta. Vyhlíží z okna na ranní ulici a doslova říká: „A při Sanctus už jsem byl mimo sebe, kdybych chtěl, mohl jsem se i obejít.“
Zde, s těmito pouze neúplnými úlomky, se dostavuje kladný aspekt Topolova literárního hledání: celé básnické vidění je vsazeno do přirozených kulis. Ač nejsou hrany popisu vždy spolehlivě pevné, protagonistovi jeho úzkostný monolog věříme a jsme velmi ochotni se jím nechat vést.
Zde bych viděla jeden z hlavních přínosů publikace. Právě svojí přístupností může být dobrým startovním vodítkem pro ty, kteří se s Filipem Topolem chtějí seznámit také jinak než skrz hudbu. Tématika zaujme začínající teenagery, kteří o autorovi nemusí vědět zhola nic.
Na závěr je nutné dodat, že vše dosud řečené je řečené člověkem, který underground 70. a 80. let nezažil, Filipa Topola naživo neviděl, a vše, co o něm ví, ví z druhé ruky. Předpokládám, že obdobně je na tom většina čtenářů TST.
V návaznosti na to bych Vám ráda položila otázku: Jak vidíte vliv předešlých informací o autorovi a době, v které žil, na vnímání a hodnocení jeho díla?
Nesporným faktem totiž je, že určitá propast mezi měnícím se aktuálním časem díla vždy bude, a to obzvlášť u děl takto silně autobiografických a spjatých s dobou svého vzniku.
Nakonec, každý z nás si může jen domýšlet, představovat a snažit se vžít do situace generace našich rodičů. Nakonec – především a prostě – „je mladej“. Jako pes.
_______________________________________________________________
Bottom line: S Filipem Topolem je neodmyslitelně spjat jeho intenzivní boj s vlastními vnitřními démony. Jak vidíte vztah mezi uměleckou hodnotou a charakterem člověka v jeho osobním životě?
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist