Genderová problematika je v současnosti jedním z nejdiskutovanějších fenoménů. Otázka, zda pohlaví je či není pouhý sociální konstrukt, se nabízí obzvlášť v případě poruch pohlavní identity či genetických poruch, kdy se člověk narodí s oboupohlavními znaky. Právě tyto případy jako první v Evropě ošetřil právní řád Německa, který od 1. listopadu uznává takzvané třetí „neurčité“ pohlaví. Měla by Česká republika následovat příkladu svého souseda?
Podíváme-li se do historie, třetí pohlaví není novou záležitostí, naopak, je starší než například dnešní pojetí homosexuality a heterosexuality. Právě vzhledem k četným diskuzím na téma „vykonstruovanosti“ pohlaví je třeba myslet na to, že takzvané pohlaví třetí, neurčité, je sociálním konstruktem a prošlo svým historickým vývojem.
Jako první tento pojem užívali eunuchové, kastrovaní muži. Sigmund Freud a jeho psychoanalýza přitom dokazují, že kastrační komplex má jeden z největších vlivů na psychiku jedince, ať už muže či ženy, a především způsobuje dominanci jednoho pohlaví. Právě ta hraje důležitou roli z politického hlediska.
Moc (ovládnutí někoho) je dle francouzských filozofů Foucaulta a Bourdiea nejvyšším možným omezením svobody. Je spojována s konstrukcí pohlaví, sexualitou a pohlavním aktem. Pohlaví chápou jako instituci, která na člověka po celou jeho historii dohlíží.
Pod vlivem katolického myšlení se pojem třetí pohlaví užívalo i pro označení homosexuálně orientovaných lidí. Postupně se vytvořily dvě kategorie. Nejdříve Mollies, tedy subkultura homosexuálních mužů, kteří se často převlékali za ženy. Byla pro ně charakteristická volnější morálka a prostituce, přičemž právě jejich vzhled ženy, byť iluzivní, byl příčinou velikého výnosu. Druhou kategorii Tommies pak tvořily lesbické ženy převlékající se za muže.
První kategorie představuje jeden z příkladů toho, že mužská identita stála vždy spíše v pozadí. Už Rousseau říkal, že samec je samcem jen za určitých okolností, kdežto samice je samicí vždy tím, že je sama o sobě.
Kategorie třetího pohlaví pro osoby s nejednoznačnými pohlavními znaky
Rozpor vyústil až v různé chápání pohlaví a genderu. Počínaje 19. stoletím se již třetím pohlavím nerozumí hermafrodit, zato se vytvořily čtyři gendery a rozvinula se působnost médií jakožto jednoho z hlavních nástrojů společenského tlaku.
Co se týče současné situace, třetí pohlaví uznává jen málo zemí na světě. Patří mezi ně například Nový Jižní Wales v Austrálii či Juchitán v Mexiku s takzvanými muxes. Německo nyní tuto kategorii zavádí pro lidi s nejednoznačnými pohlavními znaky, kterých tam dle statistik žije šestnáct až osm set tisíc z celkových osmdesáti milionů obyvatel. Změna se však netýká cestovních pasů a transsexuálů.
„U nás se intersexuální děti zařadí do toho či onoho pohlaví, a pokud se později ukáže, že to nebylo úplně správně, je možné u takového jedince poměrně snadno na doporučení odborníků pohlaví změnit,“ říká Jaroslav Zvěřina, předseda Sexuologické společnosti České lékařské společnosti.
K právnímu ošetření se přitom nepřiklání: „Kodifikovat třetí pohlaví u dospělých jedinců bych nedoporučoval již proto, že není jasné sociální zařazení po takové úpravě. V naší kultuře totiž chybí příslušná sociální role. Většina mých pacientů s poruchou pohlavní identity se touží přiřadit k mužskému, nebo ženskému pohlaví. Někteří dokáží existovat v jakémsi mezikroku mezi pohlavími. Těm se umožňuje změnit jméno na sexuálně neutrální. Ani oni se nedožadují přiřazení k něčemu třetímu. Jedinců s poruchami pohlavní identity není mnoho, rozhodně se nejedná o tisícové počty.“
Zavedení třetího pohlaví může být potřebné v kontextu řešení genderové politiky
Daniel Kvasnička, farář Církve bratrské v Říčanech u Prahy, zase podává příklad dvou svých klientů: „Mám před očima mladou ženu, co nechtěla být ženou, podstoupila nejen léčbu, ale dokonce i operace. Jenže její představy o mužství byly naprosto jinde než to, čeho mohla těmito zásahy získat. Žila naprosto nešťastně kdesi mezi.
Pamatuji si na muže, který přijal, že v něm dřímá žena, a kus svého života nesl rysy osobnosti nebývale žensky vnímavé. Dokonce byl opakovaně otcem, manželem jedné ženy. Nechtěl útěkem z manželství poškodit ženu a děti. Dovedl obohatit své okolí, přestože uvnitř neskutečně trpěl. Ten by se mi asi trpce smál, kdybych mu nabídl třetí pohlaví.“
Ke konci Kvasnička dodává: „Na druhou stranu chápu politické prostředí Evropy na západ od nás, že něco takového zavádí. Dovedu si představit, že to potřebují v kontextu řešení genderové politiky. Já tu jako zpovědník ale nejsem na politiku. A když to někdo potřebuje, ať to má, ale ať to nevnucuje všem.“
Četnost států s oficiálně zavedeným třetím pohlavím i názory odborníků mluví k celkové situaci jasně. Otázka je, zda se jedná o typickou zdrženlivost před věcmi, na které nejsme zvyklí, nebo zda je kategorie třetího pohlaví skutečně řešením nijakým.
Bottom line: Měla by podle Vás Česká republika zavést třetí pohlaví jako v Německu? Proč ano a proč ne?
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist