Vše se opět takřka do puntíku opakuje. I tentokrát odchod bývalého ředitele Komárka provázela slova uznání, poděkování a ujištění o tom, že jeho odbornost a zkušenosti budou využity. On ještě navíc oproti jiným údajně destabilizovaný útvar konečně stabilizoval. Jako oficiální byly uvedeny důvody „osobní“, čemuž však nikdo trochu poměrů znalý nemůže věřit. Jelikož prozatím u sboru zůstal a přijal speciálně pro něj nově vytvořené místo náměstka celorepublikové kriminálky pro kyberkriminalitu, se od něj skutečné důvody odchodu ani nedozvíme.
Na Komárkově roční misi lze velmi dobře demonstrovat model užívaný u protikorupční policie již dlouhá léta. Vše vždy odstartuje nenadálý a rychlý konec ředitele předchozího. Jeho nástupce si pak vždy i přes ujišťování veřejnosti o nezávislosti procesu výběru určí příslušný nadřízený, a to buď sám ministr vnitra (mnohdy i po širší politické diskusi) či s jeho tichým svolením policejní prezident nebo jeho náměstek. Tato volba je pak následně potvrzena ve výběrovém řízení tak, aby i formálně byla naplněna litera zákona.
Po nástupu nového ředitele je vždy dle hesla „král je mrtev, ať žije král“ všemi deklarována plošná a jednoznačná podpora prakticky čehokoliv, co si zamane. Představovány jsou dlouhodobé koncepce, strategie a plány na několik let dopředu. Najednou není problém s penězi na odměny, vybavení či navýšení tabulek novými místy. To, co předtím nešlo, s nově příchozím ředitelem téměř zázračně jde. To aby se podřízeným ty změny, reformy, reorganizace a nové priority lépe vysvětlovaly a oni je lépe snášeli a chápali.
Celé to doprovázejí nezbytné personální rošády, vždy se automaticky mění náměstci, pokaždé to zasáhne i někoho o úroveň níž. Někdo jde v rámci útvaru či sboru jinam, někdo znechuceně odejde zcela. Vyšetřované případy a práce jako taková jsou nějakou dobu na druhé koleji a vyčkává se, co se bude dít, kdo u toho bude a kdo ne. Názorový server HNDialog najdete také na Facebooku ZDE
A jak konkrétně vypadala „stabilizace“ v podání ředitele Komárka? Déle než první čtvrt rok se zavřel do své kanceláře a nevycházel. To aby se se vším pro něj novým, což bylo vlastně úplně vše, v klidu seznámil. Specifické prostředí výkonných celorepublikových útvarů dosud osobně neznal, zkušenosti se zpracovávanými problematikami a zejména jejími nejzávažnějšími formami prakticky neměl. Komunikoval minimálně, porady se nekonaly. Podřízeným se téměř neukazoval, což často ústilo v trapné situace, kdy jej někteří ani nezdravili, protože nevěděli, jak vypadá...
Velmi záhy pak v jeho hlavě uzrál plán na zásadní organizační změny (novátorské, účelové, hloupé a nelogické), kterými například na jedné straně hodlal vytvořit „superodbor“ o sto policistech a na straně druhé „miniodbor“ o policistech sedmi. Souběžně s tím plánoval naprosto neúměrným způsobem navýšit počet pracovníků s příplatkem za vedení, sám si hodlal zřídit z dosavadních dvou dokonce náměstky čtyři. To za situace, kdy necelý rok předtím bylo naopak z důvodu úspor nutné místa vedoucích v rámci celé policii značně seškrtat. Motivem navržených změn nebylo v žádném případě něco zefektivnit, optimalizovat nebo vylepšit, ale spíš se jedním opatřením elegantně zbavit všech nepohodlných stávajících služebních funkcionářů.
Mezitím se však totálně přepsala politická mapa, došlo k opakovaným změnám na pozicích ministra vnitra i policejního prezidenta, a ředitel Komárek tak přišel o lidi, kteří jej do funkce dostali a stáli za ním. U nového vedení rezortu a policie už podporu nenašel, ač mu byla prakticky až do jeho odchodu veřejně deklarována. Veškeré jeho nápady a plány, pro protikorupční policii naštěstí, spadly pod stůl bez toho, aniž by se realizovaly.
V českém podání zkrátka nějakou delší dobu funguje jen model, kdy si ministr vnitra vybere „svého“ policejního prezidenta a ten si vybere „svého“ ředitele protikorupční policie. Každá jiná konstelace vydrží maximálně několik málo měsíců. Proto i z tohoto pohledu nebyl konec ředitele Komárka žádným překvapením. Na druhou stranu – zrovna v jeho případě je to pro útvar dobrá zpráva. Člověk jeho kalibru a schopností se ředitelem protikorupční policie stát vůbec neměl.
Není důležité, jaké důvody odchodu jsou veřejnosti uváděny jako oficiální, jsou to totiž důvody zástupné a skutečnou pravdu zná jen velmi úzký okruh zasvěcených. V případě ředitele Komárka rozhodně nebyla hlavním důvodem skutečnost, že se za něj protikorupční policii konečně rozvázaly ruce k vyšetřování velkých korupčních kauz, a tak bylo potřeba se zbavit nepohodlného a statečného hrdiny, jak bylo uváděno některými novináři.
Velké hospodářské a korupční případy se ve větším měřítku v rámci celé policie řeší již zhruba pět let, což spíše než s postavou aktuálního ředitele jakékoliv složky souvisí s celkovou změnou společenského klimatu a změnami v soustavě státního zastupitelství. Fungování samotné protikorupční policie již řadu let jednoznačně nejvíce narušují a poškozují neuvěřitelně časté a mnohdy necitlivé změny v jejím vedení. Nejedná se zjevně o náhodu či opakující se shodu okolností, ale záměr – zaběhnutý dlouhodobý systém ovlivňovaný politiky a politikou. Je zcela lhostejné, kdo je právě u moci. Nic přitom nenasvědčuje tomu, že by se v případě nyní opět vybíraného, v pořadí již třináctého ředitele dalo očekávat něco jiného.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist