Ministerstvo zemědělství má novou kampaň na podporu konzumace českých potravin. V desetivteřinovém spotu, který je masivně k vidění na všech českých kanálech, vystupuje odkaz na jakousi "soutěž s vánočními potravinami" a čmárající ministr Marian Jurečka. Přeje nám "Vánoce s chutí naší země".
Má ministr vystupovat v televizní reklamě placené českými občany? Nemá.
Problematická je už vůbec existence této kampaně. Pokud Češi nakupují zahraniční potraviny (auta, hračky, filmy, počítače...), jistě k tomu mají nějaký důvod. Pravděpodobně jsou české alternativy méně kvalitní. Nebo dražší. Nebo oboje. Je proto smysluplné, aby za peníze českých občanů vláda a ministr Jurečka české občany poučovali, že mají kupovat horší a dražší potraviny (auta, hračky, filmy, počítače...) pouze proto, že na nich profitují čeští podnikatelé a/nebo zaměstnanci v potravinářství?
Je známé, že ekonomové se neshodnou téměř na ničem. Mezi vzácné výjimky patří užitečnost svobodného mezinárodního obchodu. Celý neskutečný nárůst blahobytu, který stojí za evropskou expanzí posledních tří století, je postaven na uvolnění obchodu a využití předností toho kterého kouta země pro to, pro co se hodí nejlépe. Pokud Češi dělají lepší auta a Poláci levnější jablka, proč mají Češi kupovat česká jablka a Poláci jezdit polskými auty? Pokud mi chutná italská šunka a mému italskému kamarádovi české pivo, komu prospěje, že budu patrioticky konzumovat šunku od Babiše a on pivo od italské filiálky SABMilleru?
Svobodný obchod je základem naší prosperity. Za jeho účelem jsme podepsali spoustu mezinárodních smluv a též vstoupili do Evropské unie. Návrat k provinčnímu protekcionismu je nejen hloupý, ale také nesmírně nebezpečný. Protože jednou to jsme my, kdo investují desítky miliónů proti polským a jiným výrobcům, příště to udělají třeba Němci nám. Když my střelíme do nohou Poláky a nás střelí do nohou Němci, budeme nakonec kulhat všichni.
Takže kampaň "jez česky" je nejen hloupá, ale také krátkozraká a neslušná. Nicméně politici mají právo dělat hloupé a neslušné věci, pokud si to jejich voliči přejí. To se zatím zdá být pravda. Mezi ekonomy se najde málokdo, kdo by pochyboval o užitečnosti volného obchodu. Mezi politiky se zase najde málokdo, kdo by nesouhlasil s utrácením peněz českých občanů na podporu podnikatelů v potravinářství. ODS, Strana zelených, ČSSD, KDU-ČSL a samozřejmě ANO - málokteré téma dokázalo získat širší podporu napříč ideologickými směry.
Existuje tedy veřejné politické zadání, aby ministerstvo zemědělství podporovalo prodej českých potravin, nechme stranou jeho závadnost. Proč ale v této televizní kampani vystupuje ministr Jurečka osobně? Je to snad pracovní náplní ministra, kterou prostě musí plnit? Nebo dělá jeho čmárání na zeď kampaň efektivnější než čmárání třeba jeho sekretáře (sekretářky) či najatého herce (herečky)? Nebo bylo nezbytné ušetřit těch pár (desítek) tisíc za honorář?
Zeptal jsem se a pan ministr (za což zaslouží pochvalu) svižně odpověděl:
@jilm ono je v te reklame napsano ze to dela ministr, neni tam spise text o vanocni soutezi? Dlouhodobe bojuji za podporu nasich potravin.
— Marian Jurečka (@MJureka) December 14, 2014
Jak tuto odpověď číst?
Chce Marian Jurečka říci, že jelikož v reklamě není napsané jeho jméno, nikdo jej nepozná a nehrozí tedy zneužití peněz českých občanů ve prospěch jednoho politika? Pokud jej ale nikdo nepozná, proč tam tedy musí být zrovna on? Že by šlo o ten uspořený honorář?
A co myslí pan ministr větou: "Dlouhodobě bojuji za podporu našich potravin."? Zaslouží si tím snad trochu odměny v podobě této osobní reklamy? Pokud Andrej Babiš dlouhodobě bojuje za to, "aby sa tady nekradlo", mají mu čeští občané platit televizní reklamu "Češi nekraďte"? Pokud je ministr (a někdejší podnikatel v potravinářství) Marian Jurečka opravdu takový bojovník za "naše potraviny" a věří v užitečnost podobných reklam, proč je neplatí sám?
Jako vedoucí ministerstva zemědělství a zástupce veřejného zájmu je povinen využívat svěřené prostředky co nejefektivněji k dosažení daných politických cílů, nikoliv svého osobního prospěchu. Opravdu na ministerstvu věří, že právě tato kampaň a zapojení pana ministra je tím nejefektivnějším způsobem, jak české potravináře podpořit? Opravdu s tím nemají nic společného osobní ambice Mariana Jurečky uvnitř KDU-ČSL a v české politice vůbec? Opravdu ho až testování několika variant reklamy přesvědčilo zahrát roli soutěžního Ježíška a ani koutkem duše si nepomyslel, že mu masivní proznámení obličeje může kariérně pomoci?
Dejme tomu, že pan ministr je rozumný. Je mu tedy jasné, že z přítomnosti v této kampani má větší prospěch on než české potravinářství. Pokud bych zastával striktní výklad českého práva, možná bych tvrdil, že se dopouští trestného činu Porušování povinnosti při správě cizího majetku. Takový výklad však nezastávám. Věřím, že politici potřebují prostor pro historické znemožnění. Ministr Jurečka jej dostal a bohužel využil. Doufám, že bude do budoucna moudřejší.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist