My učitelé si myslíme, že zatímco „velké věci“ se dějí ve velkém světě politiky nebo na mezinárodních bojištích, my se pouze staráme o děti. Velká dění sledujeme s pocitem, že na ně nemáme jak odpovědět. Že na nás nezáleží. Je načase přestat se obelhávat. Záleží na nás velmi.

Žijeme ve společnosti, kterou stále více ovládá strach – a jeho sestra nenávist. Autorita moudrých a rozumných se vytrácí. Navrch získávají ti, kteří povzbuzují jedny proti druhým - a daří se jim. Ulicemi pochodují tisíce jedněch, kteří něco křičí, ale i tisíce druhých, kteří křičí cosi opačného. Smysl pro odpovědnost se v takovém křiku vytrácí. Žijeme ve společnosti, které je čím dál víc jedno, co bude s Evropou, co bude s válkou rozvrácenými regiony, v jaké kondici bude svoboda v západní civilizaci za deset let.

Jestli se něčeho máme opravdu bát, pak to nejsou uprchlíci či teroristé, ale především naše vlastní narůstající divokost a upadající vzdělanost. V řešení obojího je úloha učitelů nezastupitelná.

Učitelé mají dětem pomáhat stát se lidmi: od izolující dětské sebestřednosti je vést k souhře a spolupráci s ostatními; podporovat kultivaci cítění a myšlení; přivádět děti k základním hodnotám naší kultury; ukazovat jim, za co stojí riskovat a za co by se naopak měl slušný člověk stydět.

Ve kterém předmětu mají děti toto poznávat, když ne v tom našem? Se kterým učitelem, když ne s námi? A kdy, když ne v této době? Snažme se, abychom mohli stát zpříma, až přijde otázka: co jste udělali pro to, aby lidskost a svoboda byly uchráněny před pudovostí a barbarstvím?

Proto:

1) Vysvětlujme dětem, jaký je náš postoj vůči nenávisti a čím ohrožuje svobodu nás všech, ať se zprvu obrací na jakoukoliv menšinu.

2) Rozlišujme spolu s dětmi, co je moudré slovo a co krátkozraká podbízivost. Bavme se o tom, jak má vypadat budoucnost, ve které chceme žít.

3) Učme se s dětmi poslouchat druhé, vyhodnocovat argumenty, věcně formulovat. Učme se křiklouny a lháře odkazovat do patřičných mezí.

4) Nebojme se propojit svůj předmět s naléhavými otázkami současného života – a jasně vyjevit, jakou váhu pro nás mají hodnoty jako solidarita s potřebnými, respekt vůči pravdě, lidskost a svoboda.

Možností máme mnoho. Vůli přihlásit se k zodpovědnosti máme také. Zodpovídejme se ale především svému svědomí – a ne postojové sterilitě, která se ve školách usadila v dobách nesvobody. A kdo se na své svědomí neodvažuje spolehnout, ať své otázky a pochybnosti sdílí s těmi, na které spoleh je. I učitelé mají mít své učitele.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist