V létě jste převzal ředitelskou funkci po Martinu Procházkovi, který firmu vedl více než 20 let. S jakými cíli jste se vy ujal funkce?

Cílem je společnost OKsystem dále úspěšně rozvíjet, protože Martin Procházka ji vedl téměř 26 let a po celou tuto dobu společnost stále rostla a dosahovala skvělých výsledků. Ze své pozice samozřejmě v tomto trendu chci dále pokračovat a zasadit se o to, abychom získali další nové zákazníky a s nimi velké projekty a abychom pro jejich realizaci měli dostatek kvalitních a spokojených zaměstnanců.

Motto, které běží na vašem webu, zní: "Dodáváme software na míru a kompletní IT služby." Co to dnes znamená? Kam až sahá vaše kompetence ohledně vašeho core byznysu?

Vítězslav Ciml (35)

Vystudoval Technickou fakultu ČZU. Dříve pracoval například v DHL jako vedoucí IT projektů pro oblast obchodu a marketingu nebo ve společnosti Siemens IT Solutions and Services jako vedoucí projektů implementace SAP. Tři roky také získával mezinárodní zkušenosti z IT projektů ve státní správě Spojených arabských emirátů. Od roku 2010 působí v užším vedení OKsystemu na pozici ředitele divize rozvoje obchodu. Ve funkci výkonného ředitele je od 1. července letošního roku.

Blížíme se ke třem stovkám zaměstnanců a rozsah našich kompetencí je velmi široký, nicméně naše společnost se specializuje na vývoj softwaru na zakázku a produktový software. Profilujeme se jako ryze český softwarehouse se službami s tím spojenými. To znamená, že pro zákazníka software vyvineme, nasadíme, zajistíme podporu, vyškolíme uživatele, můžeme jej provozovat v našem datovém centru atd. Jde o službu pro zákazníka, který potřebuje řešit své aplikační projekty a s tím spojenou problematiku.

V posledních několika letech jste napřeli hodně sil do vývoje platformy pro šifrovanou komunikaci Babelnet. K čemu by ji firmy měly potřebovat?

Zjednodušeně jde o instantní messenger pro vnitrofiremní použití. S penetrací chytrých mobilních telefonů a rozvojem mobilního internetu prakticky všichni uživatelé těchto přístrojů znají aplikace jako Viber nebo WhatsApp apod. pro okamžitou rychlou komunikaci krátkými zprávami, pro posílání fotek a příloh se svými blízkými nebo kamarády. Pohříchu je však používají i pro pracovní komunikaci se svými kolegy, přestože tyto služby nejsou pro pracovní účely navrženy. Tyto aplikace běží v cloudu, poskytovatelé mají k jejich údajům přístup atd.

Takže naším cílem bylo navrhnout alternativu pro společnosti, které jsou dostatečně moderní, progresivní a přirozeně chtějí používat tento způsob komunikace, ale zároveň chtějí mít jistotu, že jejich data jsou v naprostém bezpečí a mohou si takový systém provozovat i na svých serverech.

Na jaké zákazníky s platformou Babelnet cílíte? Můžete pro představu uvést cenové relace? Řekněme, že si ji pořídí menší právní kancelář s deseti zaměstnanci.

S Babelnetem cílíme především na velké společnosti, avšak kouzlo našeho produktu je v tom, že si jej může koupit i opravdu malý zákazník. K vaší otázce ohledně právní kanceláře s deseti zaměstnanci, to je shodou okolností náš poslední zákazník. Jde o náklady ve výši zhruba 60 až 80 tisíc korun; záleží totiž i na tom, kde bude Babelnet provozovat, zda v našem datovém centru, nebo u sebe na vlastním serveru.

Máte zákazníky i v sektoru státní a veřejné správy. Mohl by Babelnet být užitečný i zde?

V každém případě jsme přesvědčeni, že řešení Babelnet má své místo i ve státní správě. Byli bychom rádi, kdyby naše řešení ve státní správě umožňovalo komunikaci jak mezi úřady, tak zároveň mezi občanem a úřadem. Celé řešení je navrženo jako velmi bezpečné, s pokročilou kryptografií (šifrováním), a chceme dosáhnout toho, aby občan mohl takto komunikovat s úřadem i pomocí mobilního telefonu, aniž by musel mít svoji datovou schránku.

S Babelnetem se chcete prosadit i v zahraničí. Co to obnáší?

Babelnet je od prvopočátku cílen na globální trh. Začínáme tím, že chceme dosáhnout úspěchu na českém trhu, protože domácí prostředí dobře známe, a zároveň intenzivně jednáme a vyhledáváme partnery v dalších zemích.

Pro dosažení úspěchu v globálním měřítku je potřeba pokračovat v hledání partnerů, kteří jsou vhodní pro prodej Babelnetu - musí být schopni se naučit Babelnet nasadit, školit a poskytovat podporu u zákazníka.

Vývoj mobilních aplikací na zakázku dnes obecně patří k lukrativnímu byznysu, který neustále roste. Co jste v této oblasti za poslední roky vyvinuli? Co je podle vás nejdůležitější, když se firma chce stát v této oblasti respektovaným dodavatelem?

Z našeho portfolia mobilních aplikací určitě stojí za zmínku aplikace pro mezinárodní florbalovou federaci, což je aplikace, v níž můžete sledovat průběh světových šampionátů mužů nebo žen, s kompletními statistikami a výsledky on-line atd. Je to aplikace, kterou používají desetitisíce lidí po celém světě především v době, kdy se tyto šampionáty hrají. Dále jsme například vyvinuli aplikace pro společnosti jako Europe Assistance, pro Toyotu v České republice apod.

Abychom byli respektovaným dodavatelem, je pro nás nejdůležitější udržet si kvalitu naší práce a dobrý vztah se zákazníkem, aby nemusel hledat při dalších projektech u naší konkurence, aby se s důvěrou znovu obracel na nás. S tím samozřejmě souvisí i to, že musíme mít tým kvalitních lidí, programátorů, analytiků a testerů, kteří zároveň budou v OKsystemu spokojeni. Na tom všem soustavně pracujeme a zakládáme si na tom, že přestože už jsme poměrně velká společnost, nejsme korporací a o naše zaměstnance se opravdu dobře staráme.

OKsystem vyvíjí vlastní "velké" softwarové systémy. Jde například o personální a mzdový software OKbase. Jaké trendy se dnes u těchto řešení objevují?

OKbase je náš největší a nejúspěšnější produkt, který je na trhu už více než pět let. Máme s ním velký úspěch u více než dvou stovek velkých firemních zákazníků.

V současné době se projevuje trend cloudového prodeje softwaru jako služby (SaaS). Řadě zákazníků takto poskytujeme OKbase i my a řešení provozujeme v našem datovém centru. Také se velmi projevuje trend přístupu k podnikovému softwaru z mobilních zařízení, zejména z mobilních telefonů. V letošním roce jsme proto připravili velký upgrade mobilního klienta pro naši OKbase, takže je z něj možno řídit téměř vše a naši zákazníci si to náramně chválí.

V oblasti systémů kategorie ERP dochází i na českém trhu ke konsolidaci. Bude podle vás dále pokračovat?

Konsolidaci trhu jsme u ERP systémů zaznamenali - ještě pět až šest let nazpět byl tento trh extrémně roztříštěný. Objevovaly se nabídky malých firem, jejichž systémy stály zlomek toho, co stojí větší produkty, ale čas ukázal, že nebylo možné takovéto služby poskytovat dlouhodobě, to znamená ziskově. Trh proto prochází určitou konsolidací, která ještě není u konce, určitě bude dále pokračovat. Mnoho našich konkurenčních řešení navíc stojí před velkým úkolem, který znamená generační obměnu jejich softwaru, což je přeprogramování jejich softwaru tak, aby držela krok s aktuálními trendy.

OKsystem má v tomto ohledu s OKbase výhodu, protože je naprogramována ve třívrstvé architektuře, prezentační vrstva běží ve webovém prohlížeči, to znamená i v mobilních telefonech, takže máme oproti konkurenci velký náskok.

Stále více se nám stává, že se posouváme do fáze, kdy naší konkurencí již není lokální konkurenční produkt, ale například HR (personální) modul od SAP.

OKsystem znovu získal zakázku na provozování systému pro výplatu sociálních dávek. Bude se systém ve vaší režii nějak dále vyvíjet? Například, plánuje se jeho překlopení do cloudu? Jak to vlastně měli původně úředníci v plánu?

Je pravda, že zhruba po dvou letech, kdy soutěž na nového dodavatele informačního systému pro vyplácení sociálních dávek na Ministerstvu práce a sociálních věcí ČR běžela, jsme dosáhli toho, že jsme s MPSV podepsali smlouvu na další čtyřleté období. Podepsali jsme ji začátkem listopadu a znamená to, že v následujícím zhruba roce a tři čtvrtě budeme pro MPSV připravovat novou generaci systému pro výplatu nepojistných sociálních dávek. Přechod tohoto systému do cloudu tak, jak dříve měli úředníci na MPSV v plánu, určitě není předmětem této veřejné zakázky, kterou jsme v otevřeném výběrovém řízení vyhráli. I naše zkušenost z ostatních úřadů říká, že cloud zatím není úplně téma pro veřejnou správu v České republice. Cloud totiž u nás ještě není natolik etablován, aby se veřejná správa, která pracuje s citlivými daty občanů ČR, k tomuto trendu klonila.

 

Rozhovor byl publikován v ICT revue 12/2016.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist