Automobilový průmysl je v České republice obecně vnímán jako tahoun současné výrobní sféry. Na automobilky je také navázána řada dalších vyspělých a inovativních firem: počínaje výrobci plastových a kovových dílů, přes firmy dodávající technické textilie a autoskla až po inženýrské firmy a vývojáře. Tyto společnosti většinou nejsou pouhými řadovými výrobci, mnohé z nich mají vlastní vývoj a se svou produkcí se prosazují i na zahraničních trzích.

„Automobilky hrají velkou roli pohledu trhu práce – například na Profesia.cz tvoří jejich nabídky v posledních třech letech 13- 14 % z celkového počtu všech inzerovaných pozic,“ uvádí Zuzana Lincová, ředitelka Profesia.cz. „Již několik let tyto firmy hledají především kvalifikované zaměstnance v technických oborech, v loňském roce se jim ale nedařilo v dostatečném počtu získávat ani nekvalifikované síly. Letos je prozatím poptávka po nových pracovnících v automobilovém průmyslu v porovnání se stejným obdobím loňského roku nižší – za leden o 3 % a za únor o 21 %.“ 

graf - automobilový průmysl 2016

Jaké pozice jsou nejžádanější? V roce 2016 byl na Profesia.cz největší počet nabídek pro pomocné dělníky a operátory strojů a zařízení. Firmy také často hledaly kontrolory kvality a montážní dělníky. Z inženýrských pozic byli nejžádanější konstruktéři, inženýři kvality a technologové. Uchazeči o práci nejvíce reagovali na nabídky pro administrativní pracovníky, pomocné zaměstnance, office managery a skladníky. Soudě podle počtu reakcí se nejhůře shánějí i v automobilovém průmyslu IT architekti, programátoři a softwaroví inženýři. Z pohledu regionů je rozložení nabídek logické, naprosto nejvíce jich v tomto oboru je ve Středočeském kraji (další v grafu).

Hrubá mzda je v automobilovém průmyslu aktuálně o 17 % vyšší, než je celorepublikový průměr; například ve Středočeském kraji je automobilový průmysl o 18 % nad průměrem, v Moravskoslezském pak o 14 %. Například průměrná hrubá mzda konstruktéra v ČR je 30 020 Kč, v automobilovém průmyslu 31 424 Kč, tedy o 4 % vyšší. Procesní inženýr si v automobilkách vydělá 8 % nad průměr (37 231 Kč proti 34 241 Kč), lakýrník o 6 % více (22 173 Kč proti 20 802 Kč), největší rozdíl je u dělnických profesí, které mají průměrnou mzdu až o 20 % vyšší (18 514 Kč proti 14 768 Kč). Podle průzkumu Platy.cz pobírá v tomto oboru 60 % zaměstnanců mzdu nižší než je průměrná hrubá mzda.

„O České republice se v souvislosti s automobilkami tvrdí, že je montovnou Evropy, ale toto tvrzení je z velké části neopodstatněné,“ říká Zuzana Lincová. „I když je jasné, že jako výrobní podniky zaměstnávají automobilky převážnou část lidí v dělnických profesích, v uplynulých desetiletích dokázaly přitáhnout odborníky z utlumených oborů – například leteckého nebo jaderného průmyslu – a využít jejich potenciál. Navíc automobilky mají vlastní vývojová střediska, zaměstnávají i řadu externích vývojářských firem, testovacích laboratoří apod., dávají zakázky dalším progresivním firmám z mnoha oborů,“ dodává k pozici automobilek jako progresivního oboru Zuzana Lincová.

 

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist