Závěry nový průzkumu společnosti Kaspersky Lab, kterého se zúčastnilo také tisíc respondentů z České republiky, ukazují, že většina lidí (93 %) sdílí informace digitálně, přičemž 70 % těchto informací představují fotografie a videa dětí. Ve 45 % případů uživatelé sdílejí soukromé fotky nebo videa, které zobrazují další osoby.
Znepokojujícím faktem je, že necelá polovina (44 %) internetových uživatelů zveřejňuje své soukromé informace. Tím však ztrácejí kontrolu nad jejich dalším šířením. Jeden z pěti navíc přiznává, že někdy sdílel citlivá data s někým, koho moc dobře nezná, nebo s úplně cizím člověkem. Lidé se tak sami vystavují riziku krádeže identity nebo finančních ztrát. Podle průzkumu totiž 37 % dotázaných někdy sdílelo své finanční a platební údaje, 41 % sdílelo sken svého cestovního pasu, řidičského průkazu nebo jiného osobního dokladu a 30 % dokonce sdílelo svá hesla k různým účtům.
Tato zjištění jsou součástí reportu společnosti Kaspersky Lab „Má citlivá data: nebezpečí číhá v síti“, který se zaměřil na uživatelské tendence ve sdílení dat. Z jeho výsledků vyplývá, že lidé sdílejí nejen svá data, ale dokonce i svá zařízení s citlivými daty. Každý desátý (10 %) poskytl neznámému člověku PIN pro přístup do svého zařízení, přičemž každý pátý (22 %) nechal svůj nezaheslovaný přístroj bez dozoru ve skupině lidí. Obzvláště alarmující je zjištění, že bezmála čtvrtina (23 %) lidí půjčila své zařízení jiné osobě, která ho po určitý čas využívala.
„Je samozřejmě zcela nereálné očekávat od internetových uživatelů, že mezi sebou přestanou sdílet své fotografie, osobní údaje a další soukromé informace. Právě proto je ale na místě je nabádat k větší opatrnosti a rozmýšlení před tím, než něco uveřejní na internetu. Důrazně také uživatelům doporučujeme využívat bezpečnostní řešení pro zvýšení ochrany dat a svého soukromí,“ říká Petr Kuboš, regionální obchodní manažer pro východní Evropu ve společnosti Kaspersky Lab.
Sdílení soukromých a citlivých fotek sebe sama je doménou především mladé generace. Podle studie tak činí 61 % lidí ve věkovém rozmezí mezi 16 a 24 lety. Naproti tomu generace nad 55 let tento obsah sdílí v 38 % případů. Tento vzorec chování platí i pro sdílení finančních údajů, kdy je dvě pětiny (42 %) mladých běžně sdílí. Stejné údaje pro srovnání sdílí pouze 27 % starších 55 let.
Více informací o průzkumu se dozvíte zde.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist