Studie „Dovednosti pro digitální transformaci“ navázala na výzkum z roku 2015, v němž 53 % respondentů uvedlo, že zaměstnanci neovládají dovednosti potřebné pro úspěšný průběh digitální transformace firmy. Podle nejnovějších výsledků vzrostl podíl těchto zaměstnanců za uplynulé dva roky na 64 %. Možným vysvětlením jsou rychlé technologické inovace a rostoucí povědomí o potřebě digitalizace firem, jejichž zástupci postupně získali lepší představu o tom, co v tomto směru jejich společnost potřebuje a jaké dovednosti jejich zaměstnanci opravdu mají.
Ačkoliv 90 % dotázaných považuje digitální transformaci pro celkovou obchodní strategii jejich firmy za důležitou nebo spíše důležitou (6 % respondentů uvedlo, že neví, 4 % považují digitální transformaci za spíše nedůležitou a nikdo neuvedl, že by ji považoval za nedůležitou), cílený rozvoj dovedností zaměstnanců v této oblasti je spíše ojedinělý. Pouze 16 % účastníků studie vyvinulo speciální náborový nebo tréninkový program zaměřený na dovednosti potřebné pro digitalizaci jejich společnosti. „Výsledky naší studie jsou důkazem toho, že se firmy, co se týče digitální transformace, zatím stále ještě spíš zorientovávají. Naopak je ale potřeba zaujmout proaktivní přístup k zavádění technologií a to na všech úrovních společnosti,“ radí Prof. Dr. Helmut Krcmar, vedoucí katedry informatiky na Technické univerzitě Mnichov.
Mezi konkrétními znalostmi a dovednostmi potřebnými pro úspěšnou digitální transformaci firmy dotázaní nejčastěji uvádějí digitální bezpečnost (88 %), mobilní technologie (87 %), velká data (84 %), cloud (76 %) a internet věcí (75 %). Na druhou stranu ohledně míry dovedností zaměstnanců ve firmě jsou respondenti podle výsledků průzkumu spíše pesimističtí. Pouze 57 % z nich se domnívá, že mají dostatečné znalosti o sociálních médiích, necelá polovina (49 %) si věří ve znalostech cloudu, 46 % v oblasti mobilních technologií a 45 % v oblasti digitální bezpečnosti. Vůbec nejméně dostatečné znalosti mají zaměstnanci podle výpovědí zástupců firem v oblastech umělé inteligence (jen 21 %), blockchain (24 %), internetu věcí (32 %) a velkých dat (34 %).
„Průmysl 4.0, nebo raději Společnost 4.0, je celospolečenský proces, který klade velké nároky na připravenost lidí. Pro tu je a bude klíčová spolupráce všech zúčastněných stran, tedy školství a veřejné i soukromé sféry. V České republice podporujeme start-upy, spolupracujeme s neziskovými organizacemi, obchodními komorami a v neposlední řadě s univerzitami prostřednictvím vzdělávacího programu SAP University Alliances,“ okomentoval Roman Knap, generální ředitel SAP Česká republika.
Společnost SAP momentálně pracuje spolu s Evropským výzkumným střediskem pro informační systémy na identifikaci těch nejlepších osvědčených postupů rozvoje dovedností potřebných pro úspěšnou digitální transformaci. Klíčovým nástrojem je podle obou subjektů systematický plán náboru a rozvoje dovedností založený na analýze potřeby kontinuálního vzdělávání zaměstnanců, aby dokázali zvládat pokročilé i nové pracovní role.
Kompletní výsledky studie jsou dostupné zde.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist