Visual hacking neboli proces odezírání soukromých informací z obrazovky je jedním z nejjednodušších způsobů, jak získat citlivá firemní data. Úspěšnost této klasické metody z „předhackerského období“ je až 91 %. Snad i proto, že za úniky dat stojí téměř v polovině případů člověk zevnitř firmy, jak vyplývá z průzkumu technologické společnosti 3M. O tom, že data je potřeba chránit, svědčí i aktivity Evropského parlamentu a jeho nařízení GDPR - General Data Protection Regulation.
Visual hacking? Žádná novinka
Už v roce 2015 uskutečnil Ponemonský institut společně s technologickou společností 3M v USA experiment, který odhalil, jak jednoduše a především rychle se vizuální hackeři dostanou ve firmách k citlivým datům. K získání soukromých informací stačilo i 15 minut. Letošní studie ukázala, že přestože problematika visual hackingu už není žádnou novinkou, 87 % zpovídaných zaměstnanců o této hrozbě nikdy neslyšela a vizuální ochranou svých údajů se zabývají pouhá 3 % firem.
Přitom únik důležitých informací má nemalé následky – vyzrazení strategických informací znamená v konkurenčním boji prohranou bitvu. Ale i vyzrazení méně důležitých dat může ohrozit důvěru zákazníků, a od ztráty důvěry je to už jen krůček ke ztrátě zákazníka, potažmo zisku. Podle studie Cost of Data Breach, kterou letos Ponemonský institut realizoval s IBM, sice průměrné náklady vynaložené za únik jedné informace v posledním roce klesly na 141 dolarů, zároveň však počet odcizených dat narůstá. Z průzkumu mezi 419 firmami vyplynulo, že počet zcizených údajů se pohyboval od 2 600 až k 100 000. Konečná částka, která firmy únik dat stojí, se pak pohybuje v úplně jiné škále a navíc je zde 27% pravděpodobnost, že k únikům bude během následujících dvou let znovu docházet. Zajímavé je také zjištění, že nejvíce soukromých informací uniká z firem prostřednictvím nějakého nebezpečného „insidera“, a to celkem ve 47 % případů.
Visual Hacking Experiment (Ponemon institute, spozorováno 3M, 2015)
Public Spaces Survey (Ponemon institute, spozorováno 3M, 2017)
Cost of Data Breach (Ponemon institute, spozorováno IBM, 2017)
Bezpečnost dat řeší i Evropský parlament
V dubnu 2016 přijal Evropský parlament spolu s Radou EU Obecné nařízení EU 2016/679 o ochraně osobních údajů (neboli GDPR – General Data Protection Regulation), v účinnost vejde 25. května 2018. Toto nařízení představuje moderní právní rámec pro ochranu dat, zavadí mnohem přísnější pravidla a také vysoké pokuty za jejich porušení. GDPR se týká všech firem a institucí, ale i jednotlivců a online služeb, které zpracovávají data uživatelů. Spousta firem sice investuje miliony korun do softwarové ochrany počítačových sítí, ale podle nových nařízení nebude důležitá jen softwarová, ale i fyzická ochrana dat. Do této oblasti spadá i prevence rizik spojených s visual hackingem. Součástí řešení komplexní ochrany osobních údajů by proto mělo být i pořízení privátních filtrů pro obrazovky, jako efektivní zábrana před nechtěnými pohledy.
Před vizuálními hackery ochrání důležitá data privátní filtry
Ochrana dat před vizuálními hackery je v rukou a možnostech každého uživatele, ideální volbou jsou privátní filtry od technologické společnosti 3M. Jsou založené na patentované optické technologii MicroLouvre™, díky níž omezují zorný úhel celé obrazovky a blokují pohled z obou stran počítače.
„Privátní filtry jsou flexibilní, odolné a je velmi jednoduché je opakovaně umístit na obrazovku jakéhokoliv monitoru, notebooku, tabletu či mobilu. Při pohledu z boku na obrazovku začíná obraz už od úhlu 30 stupňů černat a obsah obrazovky se tím pádem stává pro zvědavé pohledy neviditelný. Druhou možností je zlatý filtr, který hackerovi ukáže jen jeho vlastní odraz a zanechává obrazovku o 14 % zřetelnější než filtr černý,“ vysvětluje Peter Barker, odborník ze 3M.
Oba filtry jsou průhledné a nevytváří žádnou překážku při práci – překážet budou jen nepovolaným slídilům. V České republice se dají pořídit například v prodejnách s kancelářskou technikou. Ceny filtrů pro stolní monitory se pohybují v cenové škále 3 000- 4 000 Kč, pro notebooky mezi 1 000 - 2 000 Kč, pro tablety a mobily mezi 400-1 000 Kč. Kromě privátních filtrů zahrnuje nabídka 3M i filtry pro potlačení odrazu světla a ochranu displeje.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist