Je to integrovaná sada procesů, které společnost používá k optimalizaci a zvýšení efektivity svých zaměstnanců s ohledem na jejich kvalifikaci a úkoly měřené na jednotku pracovního dne nebo i na jednotlivé hodiny. Sladění jednotlivých činností v rámci celé společnosti a implementace nového nebo využití již existujícího softwarového vybavení nám může pomoci lépe optimalizovat zdroje. Proto sledujeme tyto základní ukazatele:
- pracovní docházka
- měřitelnost úkolů
- plánování úkolů
- plánování ostatních zdrojů (např. služební automobil)
- školení zaměstnanců
- sledování výkonu
- predikování poptávky
- připravenost na krizové scénáře.
Jedním z nejdůležitějších, ale také nejdražších prostředků úspěšné společnosti jsou její zaměstnanci. Ti jsou v mnoha ohledech zatěžováni přílišnou administrativou, která existuje jen proto, abychom mohli sledovat jejich činnost a zadávat data pro další činnosti, jako jsou fakturace atd., do našich ERP systémů. Pojďme ale spojit naše dostupné a velmi často využívané technologie v rámci celé společnosti do smysluplného celku, který zahrnuje i mobilní řešení.
Workforce management neboli řízení pracovních zdrojů. Systém shromažďuje požadavky na práce, přiřazuje jim priority a termíny realizací, generuje pracovní plány apod.
Například ve chvíli, kdy pracovník na hotline přijme telefonický požadavek, telefonní ústředna sama předá informaci ERP systému a ten rovnou otevře nový záznam daného zákazníka pro vyplnění požadavku. Po vyplnění pracovníkem na hotline se požadavek automaticky zpracuje a přidělí vhodného pracovníka k realizaci uvedeného požadavku, a to s ohledem na jiné požadavky již naplánované dříve, na kvalifikaci servisního pracovníka a na lokalitu, jak místa výkonu daného požadavku, tak aktuální pozice servisního pracovníka (lze identifikovat například podle GPS ve vozidle). Servisní pracovník má přidělený požadavek a chystá se na jeho provedení. Jelikož je vybaven mobilním zařízením (většinou tablet, do kterého se mu pravidelně synchronizují požadavky přidělené právě jemu), nemusí vyhledávat lokalitu servisního zásahu a může přímo vyrazit na místo a využít GPS navigace. Po vyřešení požadavku zapíše pracovní výkaz přímo ve svém mobilním zařízení a zde může dostat i potvrzení od zákazníka. Následně při další pravidelné synchronizaci dat je záznam o provedeném pracovním výkazu odeslán do našeho ERP k dalším procesům, jako je fakturace apod. Také použitý materiál je možné vyplnit do systému a čerpat ze skladových zásob, kde se automaticky provede výdejka ze skladu.
Využití workforce managementu a jeho podpora v IT systémech bude bezesporu velkým přínosem pro pracovníky v terénu - a nejen pro ně. Výsledkem bude totiž především spokojený zákazník.
Článek byl publikován v magazínu ICT revue 11/2017.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist