Směrnice PSD2 bankám nařizuje, aby se souhlasem zákazníků umožnily třetím stranám, tedy například maloobchodníkům, dobře řízený a bezpečný přístup k bankovním platebním službám. Cílem směrnice je podpořit konkurenci, inovaci a transparentnost na evropském platebním trhu a také zvyšovat bezpečnost internetových plateb i přístupu k účtům.
V rámci průzkumu bylo dotázáno téměř 80 výkonných managerů velkých maloobchodních firem a bank napříč Evropou s cílem zjistit, jak na regulaci zareagují. Podle PSD2 musejí banky připravit svoje prostředí pro integraci do konce ledna a průzkum ukázal, že téměř třetina dotazovaných maloobchodních společností bude schopna k tomuto termínu svoje systémy připojit k bankám a získávat tak zákaznická data či provádět platby. V roce 2019 bude připraveno využívat tuto službu 90 % maloobchodních společností.
Zpřístupnění bankovní sítě pro třetí strany z nebankovního sektoru, známé v anglicky mluvícím světě jako ‚Open Banking,’ tedy otevřené bankovnictví, umožní zákazníkům přesouvat fondy, porovnávat produkty a spravovat své účty mimo bankovní prostředí. Koncept otevřeného bankovnictví pomůže bankám oslovit nové zákazníky tak, že jim umožní vyzkoušet svoje finanční služby prostřednictvím třetích stran jako například maloobchodníků a firem zabývajících se technologiemi finančních služeb (fintech). Tato koncepce zároveň umožní maloobchodníkům přijímat platby přímo z finanční instituce daného zákazníka bez prostředníka, a dále umožní přístup k finančním datům zákazníka za předpokladu, že k tomu zákazník dá souhlas.
„Otevřené bankovnictví je příležitostí pro maloobchodníky, aby svým zákazníkům poskytli kvalitnější zákaznickou zkušenost, flexibilnější platební postupy a rychlejší převody peněz. Otevřené bankovnictví dále umožní zvýšit cash-flow, protože zákazník nebude muset využívat síť platebních karet, čímž se odstraní platby poplatků za ně. Sníží se také možnosti zneužití a minimalizuje se zpětné účtování peněžních částek,” řekl Jeremy Light, manažer společnosti Accenture, který má na starosti téma platebního styku v Evropě. „V dlouhodobém horizontu se budou maloobchodníci muset rozhodnout, jestli vytvoří vlastní platební kanál jako například nákupní aplikaci, která by kombinovala platby a prodej, nebo zda se raději spojí s někým, kdo může vytvořit univerzální platební nástroj připojený přímo do banky a bude zajišťovat bezproblémové platby v tomto novém prostředí.”
Otevřené bankovnictví otevře přímou spolupráci mezi obchodníky a bankami bez dalších zprostředkovatelů, jako jsou platební brány nebo články fungující v roli překupníků. Jeden ze způsobů, kterým budou maloobchodníci bezpečně a řízeně přistupovat k zákaznickým datům v bankách, je rozhraní API (Application Programming Interfaces). API rozhraní nabídne maloobchodníkům způsob, jak snížit poplatky za platbu kartou a umožní bankám nabízet další služby, jako půjčky sjednané přímo v prodejně nebo potvrzení identity přímo u třetí strany.
API hodlají dotazovaní využít těmito způsoby:
- - Sledovat finanční informace o zákaznících a na jejich základě vytvářet personalizované produkty (74 % dotazovaných maloobchodníků)
- - Provádět platby přímo s bankami, a tím snižovat transakční poplatky (53 %)
- - Snižovat riziko zneužití a podvodu (53 %)
- - Vytvářet nabídky a slevy přímo v místě prodeje v závislosti na nákupních zvycích zákazníka (51 %)
Maloobchodníci dále očekávají, že otevřené bankovnictví silně podpoří inovace v samotných obchodech. API rozhraní, jehož využití obchodníci zmiňovali nejčastěji jako vhodné pro zařazení do jejich existujícího prodejního procesu, umožní zákazníkům získat informace přímo u obchodníka. Půjde o operace jako zobrazení zůstatku na účtu (67 % respondentů), provedení platby (63 %) a platební historie (60 %).
„Nová regulační opatření v Evropě jsou zaměřena na podporu konkurence mezi provozovateli bank, maloobchodníky a společnostmi zabývajícími se technologiemi plateb, což poskytne zákazníkům širší výběr služeb,” uvedl Alan McIntyre, výkonný ředitel společnosti Accenture a vedoucí globální bankovní divize Accenture. „Velkou otázkou zůstává, zda budou zákazníci ochotni sdílet svá finanční data s dalšími společnostmi. Doposud byli k tomuto kroku naladěni spíše negativně z důvodu ochrany soukromí a bezpečnosti. Nicméně v případě, že by se obchodníkům podařilo získat zákazníky pro provádění plateb přímo pomocí prodejního kanálu, pocítí banky úbytek transakcí na debetních kartách. Tento krok by se mohl podařit pomocí vhodného využití věrnostních programů. Chtějí-li obchodníci opravdu zlepšit zákaznickou zkušenost přímo v obchodech, budou muset představit inovativní metody, jako je například platba pomocí biometrického ověření při odchodu z obchodu.”
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist