Podle údajů Českého statistického úřadu pracovalo v Česku v roce 2015 celkem 155,1 tisíce IT odborníků, z toho 14,7 tisíce žen. Ještě v roce 1995 nebyl poměr obou pohlaví tak propastný: na dva muže připadala jedna žena. Zatímco se ve sledovaných deseti letech počet mužských pracovníků v IT oborech více než ztrojnásobil, počet žen klesl o čtvrtinu.

„Od roku 1995 se potřeba IT odborníků několikanásobně zvětšila. Programátoři a grafici dnes fungují prakticky ve všech oborech a na ajťácích jsou závislé i malé firmy s dvěma či třemi počítači. Podíl odborníků IT na celkovém počtu zaměstnaných osob v Česku se od té doby ztrojnásobil, a to převážně ve prospěch mužů,“ popsal Martin Vodička, ředitel Soukromé střední školy výpočetní techniky na pražském Proseku. Od vzniku školy v roce 1994 se počet zde studujících dívek pohybuje konstantně mezi pěti až deseti procenty všech studentů. „Ve společnosti koluje řada mýtů o profesích v informačních technologiích a mínění, že jsou vhodné víc pro chlapce, je tím nejrozšířenějším. Obecně se setkáváme s nízkým sebevědomím děvčat, které nevěří ve své technologické schopnosti a při rozhodování o střední škole dají mnohdy přednost všeobecnému nebo humanitnímu zaměření. Je to však neopodstatněné, v mnoha případech dívky logickým a strategickým myšlením chlapce předčí,“ soudí Martin Vodička.

Tab1: Odborníci v IT v ČR mezi lety 1995-2015 (v tisících)

Pohlaví

1995

2000

2005

2010

2011

2012

2013

2014

2015

ICT odborníci celkem

59,5

72,5

78,7

121,6

148,1

150,5

152,4

160,4

155,1

muži

39,2

55,4

66,1

108,7

134,1

134,2

137,7

146,1

140,4

ženy

20,4

17,1

12,6

12,9

14,0

16,4

14,7

14,3

14,7

Zdroj: ČSÚ, Výběrové šetření pracovních sil (VŠPS)

Studentek informačních oborů je dlouhodobě málo a ve školách a poté ve firmách jsou velmi hýčkané. V roce 2015 studovalo na úrovni terciárního vzdělávání některý z ICT oborů v ČR téměř 22 tisíc studentů. Ženy tvořily necelou pětinu. Řada celoevropských výzkumů naznačuje, že příčinou nízkého zastoupení žen v oboru je stále hlavně společenská výchova. „Převaha chlapců je ve třídách patrná, na druhou stranu na studentkách je vidět, že je v ryze mužském prostředí máloco rozhodí. V praxi se vyžaduje samostatnost, organizovanost a disciplína, aby byl IT odborník schopen nalézt vlastní cestu k řešení problému a precizně ji naplnil. Takovou schopnost někdy postrádají i nejlepší ajťáci, zatímco dívky ji mívají přirozeně v sobě,“ míní Martin Vodička.

Podle zkušeností ředitele Soukromé střední školy výpočetní techniky tíhne většina dívek ke grafice, která je velmi dynamickým oborem. Mohou těžit z lepší trpělivosti, smyslu pro detail a většinou i silnějšího estetického cítění. Proto v ní také často dosahují lepších výsledků než chlapci. Některé studentky školy jsou ale také velmi schopné ve správě počítačových sítí a v programování, kde vyniká jejich logické myšlení.

Toho už si také všimly některé firmy, které lákají ženy do svých mužských pracovních týmů, aby zvýšily jejich celkový výkon a kreativitu. „S progresivní potřebou IT ve všech odvětvích se také zvyšují nároky na schopnosti pracovníků. Stejně jako technologické znalosti jsou důležité tzv. soft-skills, například ve vývoji aplikací je to schopnost vcítit se do pocitu uživatele, vstřícná komunikace a sociální cítění, empatie nebo cit pro detail, tedy vlastnosti vrozené spíš ženám,“ vyjmenoval Martin Vodička. „Studentka se základem v programování a tvorbou webů je připravena pracovat v mnoha odvětvích. Většina žen, které založí rodinu, si přeje práci s flexibilní pracovní dobou nebo práci z domova a právě takové skloubení kariéry a rodiny mnohdy IT vzdělání umožňuje,“ dodal Martin Vodička.

 

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist