Společnost Microsoft v rozsáhlé analýze „Proč technologie nestačí: Digitální kultura jako konkurenční výhoda“ zjišťovala, jak nové technologie ovlivňují výkonnost a inovativnost zaměstnanců a jejich schopnost vydat ze sebe to nejlepší. Průzkum mezi 20 tisíci zaměstnanci ve 21 evropských zemích, včetně tisícovky v Česku zjistil, že i přes zavádění nových technologií produktivita a kreativita v řadě podniků stagnuje. Jen 11,4 % Evropanů cítí, že jsou plně produktivní, v Česku dokonce 8,4 %. Sotva 17 % zaměstnanců v Česku i Evropě věří, že jsou velmi inovativní a pouze 15,6 % českých (18,5 % evropských) pracovníků má prostor pro to, aby přinášeli skutečnou hodnotu.
„Bez technologií těžko budete dlouhodobě úspěšní,“ říká Rudolf Urbánek, generální ředitel Microsoftu Česko a Slovensko. „Ale jen nakoupit technologie nestačí. Musíte hlavně “nakoupit“ svoje zaměstnance, protože digitální transformace je o lidech.“
Technologie nestačí, klíčová je kulturní změna
Průzkum odhalil propastný rozdíl mezi firmami, které technologie pouze „mají“, a těmi, které s jejich pomocí zavádějí moderní styl práce – tedy digitální pracovní kulturu. Ta je přitom klíčovým předpokladem pro to, aby technologie firmě opravdu pomohly zvýšit produktivitu, kreativitu, zapojení a přínos zaměstnanců. České firmy, které se na vytváření digitální kultury soustředí, vykazují nárůst ve všech sledovaných oblastech:
- o 12 % více produktivních pracovníků
- o 20 % více inovativních kolegů
- o 35 % více lidí, kteří přinášejí strategickou hodnotu.
Digitální pracovní kulturu je potřeba stavět na kvalitní firemní kultuře jako takové. Česká firemní kultura se podle průzkumu nejvíce potýká s těmito výzvami:
- zaměření na vysokou kvalitu práce – spíše než na čas strávený v kanceláři
- propojenost mezi týmy a schopnost pracovat společně – nikoli řešit jen své dílčí cíle a potřeby
- samostatnost při práci – spíše než čekání na přesné zadání a formální zpracování.
Přitom je jasné, že bez vytvoření prostředí důvěry, zaměření na vysokou kvalitu práce a samostatnost svých zaměstnanců, mohou firmy jen těžko počítat s rozvojem a růstem v dnešním digitálním světě.
Adopce technologií v Česku je výrazně pod evropským průměrem
Překvapivé je zjištění, že i ve využívání moderních technologií zaostává Česko za Evropou – o celých 20 %. Nejde přitom jenom o to, zda podniky technologie mají, častým problémem je skutečnost, že je nevyužívají. Právě zde hraje roli jasná vize a odhodlání vedení změnit zavedené postupy a návyky, aby lidé dokázali pracovat efektivněji.
Hlavní praktickou překážkou pro to, aby technologie firmám přinesly žádoucí užitek, je v Česku nedostatečná technická podpora uživatelů. „Lidé musí chápat, proč a jak mají moderní technologie používat. A musí mít dostatečnou podporu – jak ze strany vedení, které jde příkladem, tak co se týče školení a technické pomoci,“ vysvětluje Petr Váša, šéf divize Office, Microsoft Česko a Slovensko.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist