Na mladé týmy čekalo celkem třináct soutěžních úkolů. Kromě finančních odměn byla totiž nabídnuta možnost partnerství se Škoda Auto DigiLab, návrh spolupráce s ČEZ ESCO nebo partnerství s EY Accelerator (Ernst & Young), který slíbil zařadit vybrané projekty k celosvětové expertize, a také spolupráce s HERE Technologies pro novou navigaci. Vše se točilo okolo neotřelých nápadů.
Stačilo vytvořit tříčlenné týmy a mohlo se po úvodních přednáškách hned začít. Všichni měli na vyřešení úkolů 48 hodin a mohli si v zásadě dělat, co chtěli. Kromě práce jíst, pít (vyjma zakázaného alkoholu) nebo se jít osprchovat či vychutnat si „polohu ležícího střelce“ – prostě si na karimatce před tím zaslouženým nedělním závěrečným spánkem, kdy už bude po všem, na chvíli zdřímnout.
ČVUT – generalisté, nebo specialisté?
Prof. Michal Šebek z ČVUT z katedry řízení seznámil v první přednášce s aktivitami naší nejstarší technické univerzity. Vyzdvihl přitom některé firmy, které ČVUT například v oblasti kybernetiky a robotiky přispívají (Honeywell, Porsche, Siemens, Kuka). I díky nim se mohl pochlubit špičkovým vybavením, se kterým na ČVUT podporují tvořivost, a ne biflování, jak zdůraznil. Vysvětlil také, že lidé, kteří mají všeobecný přehled (generalisté), jsou v oblasti kybernetiky více zapotřebí než specialisté, protože roboti a umělá inteligence brzy budou prakticky všude.
Jednou z rolí ČVUT je také popularizace vědy a techniky už na druhém stupni základních škol, kde je účast a zájem trvale rostoucí.
Prof. Michal Šebek se také zmínil o výzkumu na ČVUT a prezentoval například řízení pohybu malých částic v elektrickém poli, řídicí systémy robotů, řízení automobilů, ovládání předmětů v magnetickém poli, aktivity ČVUT v automobilovém průmyslu při řízení výrobních robotických linek apod.
SPČR zdvihá ukazováček
Trochu varovný ukazováček ukázal Radek Špicar ze Svazu průmyslu a dopravy České republiky, který chápe svoji roli v posilování českého průmyslu a tím i ekonomiky. Na první pohled vypadá podle průzkumu SPČR stav našeho průmyslu dobře, avšak stále máme nálepku země levných montoven. Vyplývá to i ze skutečnosti, že naše ekonomika je z většiny pravděpodobně řízena zahraničním kapitálem. Naše výroba také není dostatečně robotizována. Z toho důvodu podle Radka Špicara stále zaostáváme za světem i za evropskými zeměmi, zejména za Německem.
Podpora od ČEZ ESCO
Martin Řezáč, ředitel pro korporátní strategii společnosti ČEZ ESCO, která se staví do pozice energetického manažera pro firmy, byla také jedním z hlavních sponzorů. Zmínil, že nerostou jen technologie, a přirovnal růst populace k Moorovu zákonu v polovodičích (počet tranzistorů v čipech‑procesorech se každé dva roky zdvojnásobuje). Zhruba 30 procent dnešních technologií navíc nebude brzy zapotřebí. Vzrůstá také propast mezi předpokladem a použitelností. Je třeba zachovat jednoduchost, zachytit trendy a promítnout je do nových požadavků.
Pro ČEZ znamená zachycení trendů a sledování požadavků hlavně snížení emisí, mobilitu a digitalizaci. Z toho vznikají příležitosti jako smart city, smart… (doplňte si).
Jedním z východisek je zvyšovat podíl výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů; vyžádají si to elektromobily, ale i mezinárodní dohody. Členské státy už schválily snížení vlivu a dopadu výroby elektřiny na klima do roku 2030 minimálně na 40 % v porovnání s rokem 1990.
Ukázal na příkladu poskytovatele dopravní obsluhy Arriva Třinec jednu z prvních vlaštovek, a sice městskou hromadnou dopravu, která neprodukuje absolutně žádné lokální emise. Společnost ČEZ ESCO jim totiž pomohla se zavedením elektroautobusů, kterých mají deset, a to včetně kompletní sítě nabíjecích stanic, optimalizace tarifů a operačního servisu.
EY dala návod na budoucnost mobility v digitálním světě
Markéta Vlčková z konzultační firmy Ernst & Young, dalšího hlavního podporovatele Smart Mobility Hackathonu 2018, dala soutěžícím částečný návod následující otázkou: „Co je důležité při návrhu smart mobility?“ Odpověď zní: pojmenovat nápad, specifikovat problém, specifikovat řešení, vysvětlit, jak se dají monetizovat a identifikovat uživatelské skupiny. Přitom je třeba sledovat nákladovou strukturu a vytváření zisku.
Eurowag se zeptal
Tony Nesterov ze společnosti Eurowag, která poskytuje integrované mobilní služby, položil soutěžícím jednoduchou otázku: „Můžete zlepšit život řidičů pomocí smart technologií?“
ČEZ ESCO – elektromobilita a život po životě (akumulátorů)
Petr Štulc z ČEZ ESCO se věnoval tématu elektromobility. Akumulátory je třeba nabíjet a sbírat z nich data. Ani ony svůj život po skončení v pohonné jednotce nemají za sebou. Lze je totiž využít v jejich „druhém životě“ jako úschovnu energie. Zkušenosti zde moc nepomohou, je třeba dívat se s otevřenýma očima dopředu. Je třeba si vše spočítat a optimalizovat proces elektrifikace včetně nabíjení, protože počáteční cena elektromobilu je stále ještě o 50 až 100 procent vyšší než cena dnešního „čuďáku“. Ohledně elektrobusů je třeba zvolit normální nebo „rychlonabíječky“ a optimalizovat trasy.
Škoda Auto jako poskytovatel služeb mobility
Andre Wehner, chief digital officer Škody Auto, vystoupil na závěr prezentací před samotným hackathonem a společně se zástupci společnosti HappyGo ohlásil její převzetí. Škoda Auto se tím staví i do role poskytovatele služeb mobility. Andre Wehner sdělil: „Hledáme nápady pro nové mobilní služby a obchodní modely.“
IBM Cloud a jeho PaaS k dispozici
Petr Stýblo z IBM vystupoval na hackathonu jako jeden z mentorů, IBM nabízela výpočetní sílu v IBM cloudu, tj. generické služby jako servery včetně karet GPU (Graphic Processing Unit) pro výpočetní sílu strojového učení a umělou inteligenci, databáze, vývojové prostředí, runtimy, kognitivní služby IBM Watson, data od Weather Company, platformu IoT, prostě PaaS – platformu jako službu.
Soutěžní úkoly
- - Prvním úkolem bylo nabídnout dobrý nápad a řešení pro alternativní mobilitu.
- - Druhým úkolem byla navigace a inovativní využití dat o dopravním provozu.
- - Třetím úkolem bylo navrhnout využití platformy LoRa IoT od partnera soutěže ČRa – senzory ve vozech, plánování a využití nabíjecí infrastruktury, návod na lepší (smart) parkování nebo komunikace infrastruktury s vozidlem.
- - Čtvrtým oříškem byla samotná elektrická vozidla – ekonomické a „zelené“ řízení.
- - Pátý úkol se týkal parku firemních vozidel.
- - Šestým úkolem bylo řešení pro elektrobusy ve veřejné dopravě.
- - Sedmý úkol představovala autonomní vozidla. Kdo si jej vybral, pro toho přišla ke slovu umělá inteligence. Tedy možnost, jak využít služeb IBM cloud.
- - Osmý se nazýval Smart Tourist Mobility – propojení jízd ve městech a na venkově s turistikou a historií.
- - Devátý úkol patřil logistice ve městech – optimální plánování skladů, alternativní kurýrní služby, chytrá řešení výdejních míst, integrace více služeb na poslední míli a monetizace vráceného zboží v reálném čase.
- - Desátý úkol se týkal obsahu – zábava pro cesty bez řidičů, inovativní využití volantu, sedadel, oken a dalších částí interiéru vozidla, rozšířená realita, hry na cesty, osobní psychologická a zdravotní diagnostika.
- - Jedenáctý úkol měl zjistit stav vozidla.
- - Dvanáctý se nazýval Smart and Happy Children – nové způsoby, jak zabavit děti při cestování vozidlem.
- - Smart Railways byl posledním, třináctým úkolem – jak mohou data, umělá inteligence a technologie vytvořit lepší zákaznickou zkušenost ve vlacích.
Oceněné týmy a projekty
1. místo: Student dreamers (ČR) – Digitální zastávky, inovativní řešení digitálních jízdních řádů s názvem Smart box
2. místo: Code Breakers (ČR; junioři – gymnázium PORG) – Chytrý náramek napojený na záchranný systém pro prevenci nehod
3. místo: AIC (ČR) – nový typ městské spolujízdy bez vyplňování přihlašovacích formulářů, Eglaf (ČR) – aplikace pro firemní cyklistiku, What the Hill (ČR) – chatbot pro automatizovanou komunikaci na Messengeru
Junior Hacker
Code Breakers, Feathers – představení zajímavých míst kolem auta, aby se děti nenudily.
Sponzorské kategorie
• HERE Technologies: Eglaf
• Eurowag: RedCute – prasátko FeFa, které vyhodnotí firmám, jestli je pro ně výhodnější elektromobil, nebo běžný vůz
• EY: Blue Star – audiosenzory ve městě, které zajistí rychlý průjezd sanitky
• ČEZ ESCO: Code Breakers
• Škoda Auto DigiLab: ToporAuto – systém sběru dat o dírách na dálnici
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist