Společnost Universal Robots je relativně mladá, můžete ji krátce představit?
Universal Robots je dánská firma se sídlem v Odense. Byla založena v roce 2005 s vizí změnit dosavadní přístup k automatizaci a robotizaci a zpřístupnit je uživatelům všech velikostí napříč všemi průmyslovými odvětvími. A v roce 2008 uvedla jako první na světě na trh novou kategorii robotů, která se nazývá kolaborativní roboti, koboti. V současné době jsme celosvětově vedoucí firmou v oblasti kolaborativní robotiky zhruba s 58procentním podílem na trhu. Celosvětově jsme jich nasadili více než 20 tisíc. V roce 2017 jsme dosáhli růstu tržeb 72 procent, což znamená, že rosteme procentně rychleji, než je odhadovaný celosvětový růst trhu kolaborativních robotů.
Celosvětově máme více než 400 zaměstnanců. Z naší pražské kanceláře řídíme obchod Universal Robots v rámci střední a východní Evropy, která je velmi dynamickým a rychle rostoucím trhem.
Na trhu s kolaborativními roboty působí mnoho známých firem, jako jsou například ABB, Kuka... Kdybyste měl říci, co je vaší konkurenční výhodou, co by to bylo?
Firma Universal Robots přišla s kolaborativními roboty jako první na světě. Konkurenci, jakou jsou společnosti ABB, Kuka, Fanuc a řada dalších, vítáme a jsme rádi, že se k Universal Robots přidalo několik dalších výrobců jak z oblasti tradiční robotiky, tak nově vznikajících firem, které se zabývají pouze kolaborativní robotikou. To potvrzuje, že naše vize, s kterou jsme tento trh začali utvářet, je správná a do budoucna představuje zásadní a velmi perspektivní, rychle rostoucí oblast.
Naší konkurenční výhodou je, že jsme stále minimálně o krok napřed před ostatními, a to jak v oblasti vlastního vývoje, tak co se týče podílu na trhu. Naše chápání kolaborativní robotiky je totiž podstatně širší, než jak k ní přistupují ostatní výrobci. Je tomu tak i z toho důvodu, že kromě problematiky bezpečnosti, která je při spolupráci člověka s roboty samozřejmě zásadní, přidáváme další klíčové prvky, které mají zásadní přínosy pro naše zákazníky.
Jde například o snadné a intuitivní programování či ovládání, které usnadňují návrh i zavádění robotických aplikací či automatizaci jednotlivých operací v podstatě komukoli, rychlé uvedení aplikace do provozu, flexibilitu, nízkou hmotnost a samozřejmě velmi rychlou návratnost investice.
Nelze samozřejmě nezmínit unikátní ekosystém UR+, což je platforma sdružující výrobce produktů certifikovaných a snadno integrovatelných s našimi kolaborativními roboty, a usnadňující tak rychlé a efektivní implementace robotických aplikací.
Popularitu si také získala naše on-line vzdělávací platforma UR Academy. Zde může kdokoli zdarma získat základní znalosti v oblasti kolaborativní robotiky, programování aplikací a bezpečnosti. V loňském roce si tímto programem prošlo více než 20 tisíc zájemců.
Které průmyslové sektory jsou s adopcí kolaborativních robotických systémů nejdále a proč?
Tradičně nejdále je automobilový průmysl, a to nejen z pohledu koncových výrobců automobilů, kolaborativní robotika má pevné místo v celém dodavatelském řetězci. Automotive je průmyslové odvětví s nejvyšší hustotou robotizace, a tím pádem i nejvyšší úrovní adopce kobotů.
V tuto chvíli však vidíme masivní nárůst i v ostatních průmyslových odvětvích, jako je například potravinářství, výroba nábytku, ale i zpracovatelský průmysl, farmacie nebo plastikářství. Koboti se tedy rozšiřují průřezem přes všechna průmyslová odvětví.
Zajímavé je, že poměrně dramaticky roste poptávka po robotech v oblasti malých a středně velkých firem. To je oproti několika letům zpátky zásadní změna, protože tehdy byla robotizace výsadou zejména velkých korporací. V tuto chvíli jsou tedy koboti nasazováni v oblasti SMB, což je nejen klíčový segment trhu, ale zároveň i potvrzení trendu tzv. demokratizace automatizace.
Nedávno jste se podíleli na zavádění kobotů v automobilce PSA Group. O co šlo? Jakou škálu benefitů tento krok automobilce přinese? Týkalo se to i českého závodu?
Ano, společnost PSA patří k významným zákazníkům Universal Robots. Zhruba před třemi týdny (rozhovor byl natáčen 28. března 2018, pozn. redakce) byla zveřejněna případová studie nasazení kobotů v PSA (Peugeot a Citroën) ve francouzské továrně v Sochaux. V PSA vyvinuli v rámci projektu Excellent Plant velmi zajímavou montážní aplikaci. Jedním z významných přínosů, které byly v případové studii zveřejněny, byla úspora výrobních nákladů díky automatizaci jednoho montážního procesu. Sám Peugeot uvádí úsporu v rozsahu dvou až osmi eur na jeden automobil, což při produkci stovek tisíc aut ročně (pouze v této továrně) představuje zásadní ekonomický přínos. Dalšími přínosy tohoto projektu jsou dále zefektivnění procesu montáže, zajištění konzistentní úrovně kvality a samozřejmě zlepšení ergonomie práce operátorů, kteří s koboty spolupracují.
absolvoval ČVUT se specializací na technickou kybernetiku. Na postu generálního ředitele pro střední a východní Evropu ve společnosti Universal Robots je od roku 2015. Slavoj Musílek působí na trzích ve střední a východní Evropě dlouhodobě a má bohaté zkušenosti s řízením obchodu ve velkých firmách jako Hewlett-Packard, Computer Associates, Juniper Networks a Rockwell Automation. Mezi jeho hlavní koníčky patří fotografování, špičková gastronomie a zážitkové cestování.
V českém TPCA v Kolíně v tuto chvíli není tato technologie nasazená, ale například trnavská továrna PSA naše roboty využívá v jiných aplikacích. Předpokládáme, že projekt, který byl zaveden ve francouzské továrně PSA, bude dál rozšiřován i do dalších továren koncernu, a to nejen v rámci této jedné konkrétní aplikace.
Máte další zkušenosti s českými zákazníky? Které hlavní přínosy zákazníky zajímají, jaké budou nejfrekventovanější důvody pro zavádění kobotů?
Základních parametrů pro volbu kobotů je několik. Především jde o zvyšování efektivity výroby a produktivity a efektivnější využití pracovní síly, což souvisí samozřejmě s nedostatkem volné pracovní síly na trhu.
Nasazování kobotů má zásadní dopad i na zvyšování míry kvality výroby a zajištění její konzistentní úrovně. Dalším rozhodujícím faktorem je rychlost návratnosti investice. Jak jsme již zmiňovali, významný růst poptávky zaznamenáváme v segmentu malých a středních firem a Česká republika není výjimkou.
Oproti předchozím letům se situace na českém trhu změnila - otázkou již není, zda se automatizace v tomto segmentu vyplatí, protože bez automatizace je zásadně ohrožen růst a konkurenceschopnost na trhu, ale otázkou je, jak automatizovat co nejefektivněji a s co nejrychlejšími výsledky. Právě zde hrají a budou hrát kolaborativní roboti zásadní roli.
Z čeho všeho, z jakých komponentů, se skládá robotický systém?
Zde samozřejmě záleží na tom, co všechno do robotického systému zahrneme, jestli půjde pouze o koboty od naší firmy Universal Robots, nebo o celou aplikaci. Robotický systém se totiž skládá z robota samotného a k tomu ještě z periferií, které jsou pro danou aplikaci potřeba. Jde o různé uchopovače, jsou nasazovány i různé kamerové zobrazovací (vision) systémy. Svoji roli hraje integrace se spolupracujícím strojem, například při spolupráci s obráběcím strojem při zakládání nástrojů nebo materiálu, se svařovacími systémy, dále v případě potřeby se zbytkem celého výrobního procesu, což znamená až integraci s nadřízenými řídicími systémy. Liší se to aplikace od aplikace.
Můžete tedy na závěr nastínit blízkou budoucnost tohoto oboru v horizontu dvou až pěti let? Jak by podle vás mohla vypadat příští generace kobotů?
V tomto krátkodobém horizontu očekáváme jejich další masivní nasazování v oblasti malých až středně velkých firem. Jde o významný posun, avšak dochází k němu už teď a předpokládáme, že se tento trend bude zrychlovat. Zároveň myslím, že bude docházet k nasazování kolaborativních robotů i v ne úplně standardních odvětvích, například ve zdravotnictví, sociální péči apod.
Právě zde mohou kolaborativní roboti v budoucnosti přinést významnou přidanou hodnotu. Představte si jen jejich pomoc při rehabilitaci člověka v situaci, kdy máme nedostatek rehabilitačních pracovníků. Nebo u sociální péče při obsluze fyzicky handicapovaných či jinak postižených lidí.
V tuto chvíli se bavíme o zcela jiných parametrech a přínosech - na rozdíl od tvrdě ekonomických měřítek klíčových zejména ve výrobních podnicích se zabýváme pojmy, jako je kvalita života a podobně.
Rozhovor byl publikován v dubnovém vydání magazínu ICT revue.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist