Systém pro správu advokátní kanceláře SingleCase využívá v Česku a na Slovensku více než 150 advokátních kanceláří, loni to přitom byla jen polovina. Český software navíc slaví první úspěchy i na zahraničních trzích. S jeho zakladatelem a CEO, Pavlem Krkoškou, jsme hovořili na téma podnikání advokátů a příčinách, které brání advokátním kancelářím v modernizaci.
Ve své práci se potkáváte s desítkami advokátních kanceláří. Jak podle vaší zkušenosti vypadá současný trh advokátních služeb?
Máme nyní mezi klienty necelé dvě stovky kanceláří, od těch nejmenších po velké - s dalšími stovkami jsme se za poslední 4 roky potkali. Myslím si, že není moc lidí, kteří by měli lepší šanci podívat se pod pokličku fungování českých právníků - přesto je pro mě těžké cokoli zobecnit. Trh je velice heterogenní, rozdíl mezi pražskou boutique kanceláří a advokáty na malém městě je enormní.
Často se říká, že advokáti jsou velice konzervativní...
S tím vlastně nesouhlasím. Na trhu vidíme zvláštní paradox. Zatímco samotní právníci reagují na moderní trendy v komunikaci úplně stejně jako kdokoli jiný, používají Facebook, Instagram a všechny myslitelné internetové služby, jakmile začnou budovat firmu, vrátí se bez rozmyslu do zažitých kolejí tradiční profese a volí zastaralé metody. Za velký problém považuji nedůvěru až opovrhování technologiemi a netransparentnost kanceláří - ta se projevuje nejen k zákazníkům, ale i k potenciálním zaměstnancům.
Čím je to podle vás způsobeno?
Kancelářím se díky ekonomické situaci a bariérám vstupu na trh daří, často tak vlastně necítí tlak cokoliv měnit. Nedůvěra k technologiím a neochota ke změně vyplývá možná i z lehké arogance: "My jsme to přece vymysleli už dávno a nejlépe". Co na tom, že to bylo před 15 lety, kdy svět fungoval trochu jinak.
Jaké faktory brání advokátním kancelářím začít se měnit?
Ostravský rodák vystudoval IT a zároveň management na Masarykově univerzitě v Brně. Během studií vedl oddělení zákaznického servisu v hostingové firmě, poté navrhoval enterprise aplikace, například elektronické bankovnictví nebo portály pro korporátní klienty v oboru telekomunikací. Od roku 2013 pracuje jako produktový manažer pro Creative Dock, společnost, která staví produkty a firmy pro české i mezinárodní korporace. V rámci Creative Docku založil vlastní projekt SingleCase, jehož je nyní CEO.
Jako nejdůležitější faktor vnímám chybějící vzdělání a podporu, ať už ze strany právnických fakult, nebo advokátní komory. Ona samozřejmě neexistují jednoduchá řešení, ale podstata problému zůstává stejná - svět se radikálně mění a advokátní kanceláře mají často pocit, že jich jediných se to vlastně netýká. S tím je spojen taky nedostatek pozitivních příkladů. Pro začátek by stačilo ukázat, že to jde dělat jinak, vyprávět o nových možnostech, poskytnout inspiraci. Dobrých příkladů z podnikatelské praxe je spousta, nikdo se ale nepokusil je nějak uceleně přenést do reality advokátních kanceláří. Proto v dubnu pořádáme konferenci Outlaw, kde bychom chtěli dostat na jedno místo neprávní odborníky a progresivní advokáty.
Na co by se tedy měli advokáti zaměřit?
Na kvalitu služby pro zákazníka, tu určuje i transparentnost. Zrevidovat si celý proces - od domluvení zakázky přes odpovědnost za realizaci až po výslednou fakturaci. Obvykle lze na této cestě najít spoustu děr - od nedostatečné delegace přes malou kompetenci zodpovědné osoby, která není informována o všech detailech, až po fakturaci, kterou provádí někdo úplně jiný (a naopak zodpovědný právník do ní nevidí). Partneři mají často pocit, že musí hlídat každý kousek procesu - ironicky to často vede k chybám, neshodám a nespokojenosti zákazníka. Nehledě na to, že tím vytváří velice demotivující prostředí pro zaměstnance. S tím souvisí i systém odměňování právníků na základě odpracovaných hodin, který sám o sobě vede ke spoustě špatných návyků.
Narazil jste na samotné klienty - Jak se potkává očekávání klientů, kteří za advokáty přichází, s tím, co se jim dostává za služby?
Když jsme si dělali rok zpátky výzkum mezi lidmi, kteří měli čerstvou zkušenost s právníky, bavili jsme se nejčastěji o jejich nedůvěře vůči advokátovi a šířeji v právní systém. Ať už to je, či není opodstatněné, lidé nevědí, jestli v advokátovi najdou parťáka, který za ně bude bojovat, nebo někoho, kdo z nich jen vytahá peníze. Bohužel je stále hodně advokátů, kteří klienta nezastaví v nesmyslném sporu nebo mu naúčtují více, než kolik může vysoudit. Problém vidím v tom, že kvalitní advokáti se neumí prodat a vysvětlit klientům rozdíly mezi skvělou a průměrnou službou. Spousta kanceláří se o transparentnost snaží, ta ale končí někde mezi dveřmi a recepcí. Jsem toho názoru, že opravdu transparentní můžete být jen tehdy, když i poslední koncipient zná klientské sazby a ví, kolik kancelář fakturuje.
A co advokáti a moderní technologie?
Pokud pominu samotné vytváření dokumentů, v českých kancelářích se stále nejvíce používá Excel. V něm se evidují hodiny strávené na případech, vystavené faktury, lhůty, nařízená soudní jednání, finanční reporty a spousta dalšího. Je to velký rozdíl třeba oproti Německu, kde přes 70 % právníků používá advokátní systém - u nás to není ani polovina.
Co se v kancelářích nejčastěji používá za aplikace a co naopak úplně chybí?
V komunikaci samozřejmě vládne Outlook - včetně té interní. Potkali jsme jen pár světlých výjimek, které fungují s chatovacím nástrojem typu Slack. Cloudová úložiště jako Google Drive nebo Dropbox se někde používají cíleně a jinde spíše pokoutně, pro rychlé sdílení dat s klienty či kolegy. Problém je u nich s místem uložení dat a jejich zabezpečením - to je něco, co máme v SingleCase vyřešeno lépe - chcete-li, transparentněji.
Co vás nejvíce dokáže na advokátech překvapit?
Po těch čtyřech letech už máloco. Je mi líto, že většina z nich stále bere IT jako podružnou službu, pouhý servis. Stále více jich vnímá, že systém potřebují, málokdo v něm ale vidí příležitost, jak si lépe nastavit procesy, zbavit se papírů a zkostnatělých systémů řízení. Šanci výrazně si zjednodušit práci, a tak i život.
Rozhovor byl publikován v měsíčníku Právní rádce.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist