Již dávno jsou ta tam devadesátá léta minulého století, kdy byl po čemkoli souvisejícím s počítači neuvěřitelný hlad a zákazníci nadmíru tolerantní k NEznalostem a NEzkušenostem dodavatelů. Navíc i samotné technologie - od počítačů přes software až po podnikové informační systémy - jsou dnes podstatně složitější a hlavně komplexnější.
Na druhou stranu ale platí, že nedošlo k takovému pročištění trhu, jaké by si oblast informačních technologií zasloužila. Na straně dodavatelů tak působí jak opravdu kvalitní firmy s mnohaletou historií i progresivní začátečníci orientující se na nejnovější paradigmata, tak společnosti, kterým by bylo lépe se vyhnout. Důsledkem tohoto stavu je, že zákazníci často tápou a nevědí, na koho se obrátit. Jednoduchá rada sice neexistuje, nicméně existuje několik prokazatelných důvodů, proč se v případě IT obracet spíše na zkušené hráče v oboru.
Přesná zadání? Jen zdánlivě
Úspěch jakéhokoli projektu je podmíněný přesnou specifikací a důsledným vymezením uživatelských očekávání. Kamenem úrazu ale je, že jen málokterý zákazník vlastně víc, co chce. A situace nemusí být lepší ani v případě, kdy zákazník dodá z jeho pohledu naprosto přesné specifikace. Proč? Na zadání se totiž ve firemním prostředí podílí řada osob a rolí, jejichž zájmy bývají slučitelné pouze částečně a jen málokdy mají potřebné zkušenosti. Zdánlivě přesné zadání pak může být doslova snůškou protichůdných požadavků a nesmyslů.
Zkušený dodavatel nebo konzultant dokáže tyto problémy odhalit již na samém začátku projektu, a to nejen protože se s podobnými chybami setkal, ale také díky důslednému pochopení potřeb a možných směrů vývoje projektu. Ví, proč jsou některé požadavky chybné, a dokáže je zákazníkovi vysvětlit a nabídnout ideální řešení, což dokáže vhodně prezentovat i managementu odběratelské společnosti. Důležitou roli pochopitelně hraje i možnost nadhledu - úlohou dodavatele není vyhovět zákazníkovi naprosto ve všem, ale tak, aby výsledné řešení skutečně fungovalo.
Zkušený konzultant umí propojit jednotlivá odvětví a včas zjistit případná omezení zamýšleného řešení, komunikovat napříč organizací, zapojit do analytických i návrhových fází koncové uživatele a zohlednit také sociální kontext řešení. Zvládá projekt rozdělit do menších celků a vyhodnocovat splnění dílčích požadavků i očekávání. Samozřejmě vše při zachování předem domluveného časového harmonogramu a rozpočtu.
Oponovat není sprosté slovo
Jinými slovy, pokud si zákazník vymyslí hlouposti (a že se to stává častěji, než si zákazníci připouští), dodavatelé bez zkušeností s obdobnými projekty si tato rizika nemusí ani uvědomit - a při své snaze vyjít vstříc nepůjdou do žádného konfliktu, byť by byl jednoznačně ku prospěchu výsledného řešení. Bohužel problémy samy o sobě nezmizí a časem se projeví, a to velmi často až v době, kdy je jejich odstranění již velmi náročné. Organizačně, věcně i finančně. Zkušení dodavatelé jsou sice obvykle dražší než jejich méně ostražitá konkurence, nicméně v konečném důsledku mohou zákazníkům ušetřit hodně nervů, času, peněz i dalších budoucích problémů.
S ohledem na možné komplikace při realizaci takřka jakékoli IT zakázky je tedy výběr ideálního dodavatele alfou a omegou úspěchu. Jenže jak nešlápnout vedle? Důležité je ptát se po dosavadní historii dodavatele, jeho referencích a zkušenostech relevantních k danému typu projektu, rozšířenosti použitých technologií apod. Přínosem také je, pokud má dodavatel zkušenosti s více oblastmi a produkty, například webovými portály počínaje a systémy pro správu dokumentů konče.
Výše uvedená kritéria samozřejmě nejsou jediná, ale v rámci zvažování je dobré je upřednostnit před čistě finanční stránkou. V opačném případě pravděpodobnost neúspěchu roste, stejně jako šance, že dojde oproti původním plánům ke zdržení či navýšení dříve příznivého rozpočtu. Vybírat nejlacinější variantu na úkor zkušeností se nemusí vyplatit a v IT toto platí možná ještě více než v mnoha dalších oborech.
Článek byl publikován v magazínu ICT revue.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist