V případě zmíněných malých firem lze podle něj příslušné procesy provozovat formou standardizovaných cloudových služeb a podstatně tak snížit administrativní zátěž. Konsolidace procesů umožňuje efektivnější řízení dodavatelského řetězce a přináší i úspory z rozsahu.
Získat čas na strategické rozhodování
Co ale potom budou dělat zaměstnanci oddělení centrálního nákupu?
Nejjednodušší odpověď zní, že lidé se v tomto režimu začnou spíše soustředit na jednání s dodavateli a strategické rozhodování než na účetní operace a řešení jednotlivých, „typických“ případů. Z rutiny se stávají projekty, jejichž cílem je dojednání co nejvýhodnějších podmínek a současně i neustálé zavádění změn. Zde je významným požadavkem rychlost a na manažery nákupu jsou kladeny obdobné požadavky jako např. na šéfy projektů vývoje softwaru. Lidé mají za úkol především vytvářet přidanou hodnotu.
Výsledkem je změna povahy práce v oddělení nákupu. V minulosti zde hlavním požadavkem na zaměstnance byla pečlivost a trpělivost: vyhledávání cenových podmínek a realizace objednávek tak, aby podnik mohl fungovat. Naproti tomu na straně prodeje byly hned vidět vydělané peníze (marže, provize...) z realizovaných zakázek, lidé zde vymýšleli slevové akce, oslovovali zákazníky a byli s nimi v neustálém kontaktu. Jinak řečeno, tento typ práce byl mnohem akčnější a na rozdíl od nákupu vypadal jako „skutečný byznys“.
Atraktivnější pro mladé zaměstnance
Tyto rozdíly se ale postupně stávají minulostí, a to právě díky automatizaci na straně nákupu. Především pro mladší generaci se tím stává i zaměstnání v oddělení nákupu přitažlivější; díky technologiím vše probíhá rychleji, samozřejmostí je práce odkudkoliv a kdykoliv. O tom, co a kdy nakoupit, rozhoduje ve většině případů software, jednání s lidmi na druhé straně ovšem zůstává úkolem zaměstnanců.
„Systém SAP Ariba je pro automatizaci nákupů a obecně svět B2B něco jako Facebook pro sociální sítě – představuje jedno globální místo, kde probíhá obrovské množství obchodních interakcí. Firmy zde mohou obchodovat a spolupracovat s miliony partnerů ze všech oborů. V tomto ekosystému mají lidé velký prostor pro strategické rozhodování a stále se rozšiřující ekosystém jim k tomu nabízí také vhodné softwarové nástroje,“ přibližuje možné řešení pro centralizovaný nákup Petr Havelka.
A dodává: „Podporovány jsou různé druhy on-line aukcí včetně aukcí reverzních (se snižující se cenou – na rozdíl od klasických aukcí či dražeb s přihazováním). Software umožňuje rozsáhlé simulace, ještě před vlastním rozhodnutím lze tedy zkoušet různé scénáře, které ukážou, nakolik určitá řešení vyhovují požadovaným kritériím nákupu. Celý ekosystém se přitom bude dále rozšiřovat a propojení mezi jednotlivými subjekty budou přibývat“.
Kupující mohou do svých strategií stejně tak zahrnout i další zásady, např. požadavky na ekologické standardy. Pravidla, jimiž se řídí samotné firmy, lze tímto způsobem prosazovat i v rámci dodavatelských řetězců. Takový postup může přitom mít i zcela pragmatickou motivaci, protože ho od firmy očekávají její zákazníci a tím pádem ovlivňuje dlouhodobou reputaci firmy i její obchodní výsledky.
Oddělení nákupu získá v důsledku těchto změn na významu, ze servisní divize se mění v část firmy, která je přímo zodpovědná za úspěch podnikání. Pracovní pozice v centrálním nákupu se tak stávají lákavější pro talentované zaměstnance z generace mileniálů i další lidi, kteří chtějí být v kontaktu s nejnovějšími technologickými trendy a vývojem samotného podnikání.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist