Tepelná energie proudí k odběratelům na pravém vltavském břehu složitým potrubním systémem. Horkovody a teplovody mají více než 550 km. K dalším částem systému, z převážné části umístěného pod zemským povrchem, patří mj. výměníkové (předávací) stanice a obslužné šachty. Aby bylo možné dodávky tepla efektivně řídit, je potřeba mít detailní informace o jednotlivých částech systému včetně jejich vzájemného propojení a provázání. Klíčovou roli má GIS, který zobrazuje „mapu“ umístění potrubí a dalších částí teplárenské sítě, a to včetně řady dalších provozních a servisních informací.
„Naším úkolem bylo poskytnout Pražské teplárenské moderní systém, se kterým bude moci pracovat mnohem větší počet uživatelů, zkvalitní datovou základnu i možnosti práce s daty. Nabídli jsme řešení postavené na platformě Esri, která je v této oblasti světovou jedničkou. Kromě toho stejnou platformu využívají další pražské utilitní společnosti, např. PRE nebo Pražská plynárenská, což umožní snazší výměnu dat a spolupráci při jejich sdílení. V neposlední řadě jde o systém, který nabízí řadu možností pro budoucí rozvoj,“ říká Michal Hamouz, obchodní ředitel geoinformatických řešení HSI společnosti Unicorn.
Nový GIS a jeho moduly
Systém je vybudován na moderní webově orientované architektuře, kdy většina uživatelů pracuje s tzv. lehkým klientem, tedy aplikací, která běží v prostředí webového prohlížeče. To vedlo ke snížení nákladů za licenční poplatky a současně ke zpřístupnění systému širšímu spektru uživatelů.
Kromě základního prostředí pro prohlížení dat a vyhledávání byla vytvořena řada specializovaných modulů pro podporu jednotlivých úloh (procesů), které zpracovávají různí uživatelé:
- Poruchy – modul pro podporu řešení poruch. Porucha je zaevidována a lokalizována v systému GIS s určením postižené infrastruktury. Dále je v GIS provedeno tzv. trasování, tedy vyhledání všech postižených částí sítě s určením odběrných míst, která jsou poruchou dotčena. Samotná odběrná místa a další objekty s nimi spojené (přípojné objekty, místa spotřeby a další) jsou součástí integrace se systémem SAP. Zákazníci jsou informováni o poruše ve své lokalitě na webových stránkách Pražské teplárenské, prostřednictvím IVR (automatického hlasového systému) a také e-mailem.
- Odstávky – modul slouží k evidenci a plánování údržbových činností, při kterých je část sítě mimo provoz. GIS poskytuje podporu z hlediska identifikace dotčených zákazníků, aby mohli být v dostatečném předstihu informováni.
- Vyjadřování – významným procesem z hlediska ochrany sítě je poskytování informací o její poloze cizím subjektům (stavebníkům), aby nedocházelo k poškození sítě během stavební nebo jiné činnosti. Z GIS jsou poskytovány mapy a nákresy s přesnou polohou sítí a zároveň GIS poskytuje potřebnou podporu pro evidenci jednotlivých vyjádření, kontaktních údajů žadatelů a předaných dokumentů.
- Věcná břemena – ke správě teplárenské sítě se váže řada povinností vyplývajících z potřeby řešení majetkoprávních vztahů. Modul podporuje především správu a evidenci věcných břemen a návaznou smluvní agendu. Obdobnou funkcionalitu má modul Cizí stavby v ochranném pásmu.
- Nové příležitosti – pomocí toho modulu jsou evidovány lokality, kde se předpokládá vznik obchodních příležitostí, například místa, kde probíhá výstavba nových objektů, pro které bude potřeba zajistit topení a teplou vodu. Modul integruje data z externího CRM do prostředí GIS.
- MOP – modul pro přenos dat z GIS do prostředí externího systému MOP, ve kterém jsou prováděny tepelné výpočty sítě. Dříve náročný proces přípravy dat v klientské aplikaci byl výrazně zjednodušen, zrychlen a převeden do dávkového zpracování na serveru. Zároveň je umožněno zobrazení geografického kontextu v externím prostředí pomocí webových služeb.
Budoucí rozvoj – 3D a nebo výměna dat s externími zpracovateli dokumentace
Úspěšná implementace nového GIS přinesla jeho uživatelům nejen moderní softwarové řešení, ale položila i základ k rozvoji systému do budoucna. Esri platforma např. umožňuje podporu 3D. Zvažuje se např. vývoj úloh pro podporu řešení havárií, kdy GIS poskytne údaje o hloubce uložení, skladbě krytí a o kolizních technologiích a tím umožní stanovit množství vytěžené zeminy, potřebnou stavební techniku (velikost bagru, pažení) a počet pracovníků pro manuální práce.
Dalším tématem je automatizace zpracování dokumentace vytvářené externími firmami při rozšiřování nebo opravách teplárenské sítě. GIS umožňuje lepší kontrolu předávaných dat, což zefektivní a zrychlí jejich zapracování do systému. Stejně tak je možný sběr dalších technických informací, což rozšíří a zkvalitní datovou základnu GIS. Uživatelé GIS v Pražské teplárenské budou mít k dispozici kvalitnější a komplexnější informace pro podporu svých činností.
„Přechod na nový geoinformační systém jsme vyhodnotili velmi pozitivně. Přináší nové možnosti při správě a analýzách geoprostorových dat. Je mnohem snazší sdílet informace s ostatními uživateli a vytvářet jim mapová prostředí podle jejich požadavků. Oceňuji, že nová webová aplikace nabízí mimo jiné přehlednější grafické prostředí, intuitivní práci s mapou a možnosti dalšího využití dat, která GIS obsahuje. Našim cílem bylo vytvoření efektivních pracovních nástrojů a spokojený uživatel. Jsem přesvědčená o tom, že i v budoucnu budeme přicházet s technologickými inovacemi, které budou pro naše uživatele přínosem.,“ dodává Hana Smáhová, vedoucí oddělení GIS z Pražské teplárenské.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist