Podle předpovědí a přednáek analytiků Gartneru, je zazněly na letoní konferenci Symposium/ITxpo v Barceloně, by se organizace měly soustředit na vyuívání AI a strojového učení pro zlepení schopností a výkonnosti svých zaměstnanců a nahradit metody projektového managementu metodami agilními bezprostředně napojenými na řízení vývoje produktů a slueb. V oblasti firemní kultury lze potřebných změn dosáhnout nejsnáze a nejrychleji metodami kulturního hackování, pro sledování chodu celého podniku pak lze vyuít namísto či vedle dosavadní procesních analýz a optimalizací koncept digitálního dvojčete. Konečně pro podniky, které úspěně proly či procházejí digitální transformací, mají analytici důleitý vzkaz: digitální byznys transformací nekončí, připravte se na neutuchající inovační koloběh.
Inteligence rozířená spíe ne umělá
AI a strojové učení patří mezi oblíbená témata médií i řady výrobců. Technologické vychytávky, je patřily před deseti či pěti lety do říe sci-fi, se díky AI a ML dnes stávají skutečností: virtuální asistenti a konverzační rozhraní, jejich prostřednictvím lze ji dnes hlasem ovládat řadu funkcí chytrých telefonů, stolních počítačů či prvků v chytré domácnosti. Nebo bezdrátová sluchátka WaverlyLabs Pilot, WT2 Translator a Google Pixel Buds schopná v reálném čase překládat konverzaci mezi dvěma různými jazyky ("světovými", prozatím). Ve firemním prostředí pak AI nabývá dalích podob: aplikací schopných převzít značnou část agendy call centra, analyzovat velké objemy nestrukturovaných dat nebo v nich vyhledávat. Ukazuje se nicméně, e nástup AI na pracovitě nemusí být pro zaměstnance pohromou.
"Zapojení zaměstnanců společně s pokročilou umělou inteligencí, procesy a robotikou umoňuje, aby jejich práce měla větí dopad," tvrdí výkonný viceprezident Gartneru Mike Harris. "Podniky, které dnes nasazují AI, větinou své zaměstnance nepropoutí. Mění ale definici jejich práce, která se tak často stává smysluplnějí a uspokojivějí."
Podle analytiků začnou v budoucnu podniky vytvářet digitální dvojčata sama sebe, co jim umoní virtuálně sledovat a modelovat, jak lidé pracují, jak vyuívají podnikovou infrastrukturu.
Vzniká tak něco, co analytici označují jako rozířená inteligence − kombinace jedinečných dovedností či moností AI se schopnostmi zaměstnanců. Dokládají to i data z průzkumů Gartneru: zatímco v podnicích, které se chystají AI technologie zavádět, se 77 procent respondentů domnívá, e tento krok povede ke sníení počtu pracovních míst, u firem, které ji AI nasadily, 16 procent respondentů uvádí pokles počtu míst, 57 procent nezměněný stav, a 26 procent dokonce nárůst počtu pracovních míst.
Produktový management nahrazuje projektový
Větina dnes nejúspěnějích podniků nabízí digitální produkty či sluby − nebo se jejich prostřednictvím na trhu dokonce etablovala (coby technologické start-upy). Digitální produkty a sluby ji ve větině odvětví není moné vyvíjet ani udrovat na trhu pomocí tradičního řízení projektů, protoe není dostatečně pruné a rychlé. Uivatelský záitek, který je v digitální ekonomice jednou z hlavních metrik, je formován a vylepován pomocí agilních metod a designu, nikoliv jako projekt. Produkty a sluby se musí neustále vyvíjet (nebo toho musí být přinejmením schopny), co znamená nutnost zavést agilní metody a DevOps s vývojovými cykly, je mohou být v některých případech týdenní nebo i častějí.
"Nejde přitom jen o odliný způsob, jak dělat IT, je to odliný způsob, jak dělat byznys," zdůrazňuje analytik a viceprezident výzkumu Gartner Andy Kyte.
Hackování firemní kultury
Kulturu vlastní organizace označuje v nejnovějích celosvětových průzkumech Gartneru bezmála polovina dotázaných CIO (46 procent) jako hlavní překáku změn. I to je jeden z důvodů, proč je třeba pracovat na její dynamičtějí podobě. Změny v oblasti firemní kultury nemusí být podle analytiků převratné a ani obtíné − doporučují raději pouít metodu "kulturního hackování".
Do jakých technologií (ne)investují podniky v regionu EMEA v rámci digitální transformace?
"Hackování je o dělání malých změn, které nemusí být hned vidět. Je také o vyvolávání emočních reakcí a dosahování okamitých výsledků, které se dotknou velkého počtu lidí naráz," tvrdí analytička Jessy Sussinová. Jako příklad uvádí typický časový rozvrh CIO, který a ze 70 procent zaplňují schůzky, porady a vyřizování e-mailů. Navrhuje například zruit status meetingy a nahradit je stručnými psanými updaty. "Jak tahle porada přispívá k plnění naí nové digitální strategie?" dává Sussinová jako příklad citát z firmy, kde se nejvyí vedení rozhodlo klást podobně nepříjemné otázky neustále a vem. Jak zdůrazňuje: "Hackování kultury nemusí být pracné, vyaduje ale značnou odvahu."
Vytvořte své digitální dvojče
Koncept digitálního dvojčete, tedy počítačového modelu firemního aktiva (například stroje či výrobní linky) z reálného světa, do něj jsou v reálném čase přenáena například data z napojených IoT senzorů, je dnes poměrně běně vyuíván v rámci nových IoT a Industry 4.0 projektů. Digitální dvojčata se ale vyvíjejí − podle analytiků není důvod, proč by organizace nemohly začít vytvářet digitální dvojčata sebe sama, tzv. DTO (Digital Twin of an Organization).
S jejich pomocí by bylo moné virtuálně sledovat (a modelovat), jak lidé pracují, jakých systémů a procesů se během své práce "dotýkají" a jak se práce přesouvá mezi odděleními organizace − je to jako sejmout z pracovitě střechu a nahlíet dovnitř. "V případě DTO začínáte s reálným prostředím lidí a strojů pracujících společně. Získáváte tak průběné informace o tom, co se děje v reálném čase. CIO tak mohou modelovat různé scénáře a ty zvolené následně realizovat," dodává viceprezident výzkumu Gartner Daryl Plummer.
Vyhraje, kdo neustrne
Jak uspět a udret svou pozici ve světě, který se neustále mění: analytici jsou přesvědčeni, e receptem je rozvíjení pěti oblastí, které označují souhrnným pojmem "continous next". První čtyři: rozířenou inteligenci, firemní kulturu, digitální produktový management a digitální dvojče jsme ji zmínili.
Pátou oblastí je ochrana soukromí zákazníků. Jde o téma, je není důleité jen kvůli legislativě typu GDPR, ale zejména proto e mu stále více lidí věnuje pozornost a postupně mění svůj druhdy laxní přístup k ochraně svých vlastních osobních údajů, například na sociálních sítích. Neustále inovující a úspěné podniky mají podle analýz jetě jednu společnou vlastnost: jsou poměrně flexibilní v nasazování nových technologií novými způsoby a umí se alespoň zčásti odpoutat od tradičních "pevných" metrik.
Článek byl publikován v magazínu ICT revue.
Do jakých technologií (ne)investují podniky v regionu EMEA v rámci digitální transformace?
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Kdy si předplatíte HN, budete moci číst vechny nae články nejen na vaem aktuálním připojení. Vae předplatné brzy skončí. Předplate si HN a můete i nadále číst vechny nae články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Vekerý obsah HN.cz
- Monost kdykoliv zruit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Vechny články v audioverzi + playlist