Globální studie, kterou provedl IBM Institute for Business Value (IBV) ve spolupráci se společností IBM Oxford Economics, sledovala početně shodnou skupinu žen a mužů v různých odvětvích. Cílem výzkumu bylo odpovědět na otázky, proč je rozdíl mezi ženami a muži ve vedoucích pozicích tak velký a co lze udělat pro to, aby k rovnosti žen a mužů v těchto pozicích došlo.
Studie například ukázala, že v rámci sledovaných organizací a společností, je pouze 18 % top manažerských pozic obsazeno ženami. To je podle studie IBM způsobeno několika klíčovými faktory.
Muži podceňují rozsah genderových předsudků na pracovištích
Až 65 % manažerů v průzkumu uvedlo, že by byli pravděpodobně povýšeni na vrcholnou manažerskou pozici, i kdyby byly ženami. Jsou o tom přesvědčení, a to i navzdory reálně nízkému počtu žen, které v současné době tyto posty zastávají.
Jen málo organizací si uvědomuje naléhavost tohoto problému
Organizace a společnosti většinou uplatňují přístup tak zvané „bezstarostné nedbalosti k rozmanitosti“. Spíše než o disciplinované uplatňování genderové rovnoprávnosti se zaměřují na další aspekty organizační výkonnosti.
„Za poslední rok se zvýšil celosvětový zájem o diverzitu a výhody inkluzivních týmů jsou nyní dobře zdokumentovány," říká Michelle Peluso, senior viceprezidentka IBM pro digitální prodej a marketing. „Máme tedy skvělou příležitost přejít v podobném duchu od inkluze, k dalším obchodním prioritám."
Studie také sledovala reakce na názor, že firmy a organizace aktivně podporující rovnost pohlaví ve svém vedení jsou finančně úspěšnější. Pouze 38 % respondentů průzkumu souhlasilo s tímto tvrzením, přitom 100 % z nich souhlasilo s tím, že podniky musí pokračovat v provádění změn, které povedou k rovnosti žen a mužů na pracovišti.
Bez konkrétních kroků změna nepřijde
Studie rovněž definovala klíčové kroky vedoucí k vytvoření kultury, která podporuje genderovou rovnost na pracovišti. Organizace a společnosti, které se jimi chtějí inspirovat, musí realizovat konkrétní iniciativy, které přímo ovlivňují výkonnostní cíle a pobídky na všech úrovních organizace. Studie obsahuje také plán změn, který zahrnuje následující požadavky:
- Udělejte z rovnosti žen a mužů ve vedení svou prioritu
Stejně jako pro jakoukoli jinou formální obchodní prioritu, legitimujte svůj závazek tím, že začleníte ženy do formálního podnikatelského plánu vaší organizace s klíčovými ukazateli výkonnosti.
- Vytvořte kulturu začleňování
Zahrňte rovnost pohlaví do strategie vaší firmy. Vytvořte programy, které podporují pružnější pracovní postupy a formální iniciativy pro ženy.
- Stanovte zodpovědnost vedení za výsledky tohoto procesu
Zainteresujte do tohoto procesu konkrétní vedoucí pracovníky, kteří mají skutečné pravomoci a mohou posílit počty žen na vedoucích pozicích. Dále zde hraje roli představenstvo, které dodržování těchto pravidel může ovlivnit.
Více o studii naleznete zde.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist